Gå till innehållet

Undersökning: Så e-handlar svensken – handla via app blir allt mer populärt

Puls

I en undersökning publicerad av Critero har man tittat på hur invånarna i Norden e-handlar. Svenskarna utför 40 procent av sin e-handel på mobil eller surfplatta, men ligger ändå lägst i Norden.

Länderna som undersökts är Sverige, Finland, Danmark och Norge, och i samtliga länder är fortfarande datorn mest populär. I Sverige sker 60 procent av e-handeln på datorn, mest jämt mellan dator och mobil är det i Norge (42 procent mobil och 48 procent dator). Surfplattan är mest populär i Danmark, där står den för 17 procent av e-handeln, motsvarande siffra i Sverige är endast 7 procent.

(Källa: <em><a href="https://www.dagensanalys.se/wp-content/uploads/2018/03/GCR_Q4_Report_NORDICS.pdf">Rapport från Critero</a> publicerad av Dagens Analys</em>)

Högre konverteringsgrad i appar än mobilanpassade webbplatser

Tittar man på hela Europa bland de aktörer som bedriver försäljning både via app och mobilanpassad webbplats så står appen för 54 procent av försäljningen och mobil-webb således för 46 procent. Vidare så hade dessa aktörer tre gånger högre konverteringsgrad i appen jämfört med mobil-webben, (4 procent versus 13 procent). Och tittar man globalt så har antalet köp som görs i en app ökat med 48 procent mellan 2016 och 2017.

Undersökningen gjordes under fjärde kvartalet 2017, genom att analysera beteende och köpdata från 5.000 olika återförsäljare, inom en mängd olika produktområden och i över 80 länder.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll