Logga in

Undersöker tryckt elektronik genom innovationstävling

09 januari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Ikea undersöker just nu området tryckt elektronik och gör detta genom att annonserna två innovationstävlingar för digitala kommunikationsbärare och digitala etiketter.

Digitala etiketter

Ikea designar och producerar produkter som kan säljas på många marknader. För att undvika att skapa flera versioner av samma produkt för olika marknader undersöker Ikea så kallade e-etiketter. Tanken är att skapa en blank e-etikett som kan fyllas på med relevant information för marknaden den säljs på.

Det är ingen lätt uppgift att ta fram e-etiketten som Ikea söker. Den måste antingen ha möjlighet att kommunicera eller lokalt lagra all den information som kan behövas. Vidare måste den kunna kommunicera komplex och innehållsrik text och symboler. Både via det latinska och andra alfabet. Dessutom måste e-etiketten variera i storlek, med upp till 15 centimeter långa sidor, skriver Aipia.

Ska förstärka Ikea-upplevelsen

Den andra utmaningen är att ta fram en digital kommunikationsbärare som ska förstärka och underlätta Ikea-upplevelsen för kunden. Det här kan exempelvis vara hårdvara som använder bluetooth eller en app till telefonen, som ger kunden funktionalitet och teknisk service. Produkten ska bygga på tryckt elektronik och bör finnas i anslutningen till produkten eller i varuhuset och målet med utmaningen är att ta fram nya sätt att skapa kundvärde, som inte är möjliga med analoga motsvarigheter.

Snabbväxande trycksaksbroker tar in kapital – bygger marknadsplats för tryckerier

Gogoprint – en snabbväxande trycksaksbroker online med bas i Singapore – tar in pengar och satsar på att snabbt växa till fler marknader.

Posterföretag entrar svenska marknaden med gerillakampanj

Bolaget sätter upp sina posters runt om i Stockholm och för den tursamme eller observanta är det fritt fram att ta med sig postern hem … nästan.

Exakta investerar i digital 50×70-press

Exakta utökar den digitala produktionskapaciteten med en HP Indigo 12000 som trycker i B2-format. (mer…)

18 oktober är Papperspåsens dag – ”det är framtidens förpackning”

Pappersproducenter och pappersbärkassetillverkare har gått samman och skapat det man kallar Paper Bag Day den 18 oktober. (mer…)

Elanders säljer tryckeri i Kina

Oliver Bruns, koncernchef på Edelmann, som förvärvar ett tryckeri av Elanders. (Bild: Edelmann)

Globala förpackningstillverkaren Edelmann har köpt Elanders förpackningstryckeri i Kina som man startade 2005.  (mer…)

Fotogigant bygger ”tech hub”

Photobox Group, som har flera olika tjänster inom tryckta personaliserade fotoprodukter, öppnar det man kallar en ”Tech hub”

Nytt namn och ny profil för skyltföretag

Skyltföretaget Focusneo, tidigare Focus Neon, tar ”ett kliv in i framtiden” med nytt namn, logotyp och grafisk profil. (mer…)

Hon vill göra produktmedia av böcker

Anna Benson vill introducera sina välgörenhets-böcker i produktmedia-landskapet. Böckerna handlar om allt från prostatacancer till jordgubbar.

Så här investerar svenska företag i marknadsföring – bransch för bransch