U.S. Postal Service ger portorabatt om det finns en QR-kod på utskicket

Syftet är att öka interaktiviteten mellan tryckta och digitala kampanjer. Rabatten är tre procent.

Annons

Investerar i snabbare förpackningsutveckling med 3D-simulering

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fler plastförpackningar blir pantningsbara

Helsingborgsbaserade producentorganisationen Sydgrönt inleder ett samarbete med återvinningsinnovatören Bower och sätter pant på plastförpackningar. Med hjälp av Bower-appen skannas den tomma förpackningen och konsumenten belönas när de återvinner sina plastförpackningar vid återvinningsstationen.

Som en del i omställningen med att minska klimatavtrycket är Sydgrönt nu den första grönsaksproducenten i Sverige som tillsammans med Bower gjort sina plastförpackningar pantbara.

Med några enkla steg i en app belönas konsumenterna när de återvinner sina förpackningar vid vanliga återvinningsstationer.

– Vad vi måste göra för att uppnå den cirkulära ekonomin är att se till att saker som vi producerar samlas in och blir något nytt, och det är den uppgiften vi vill hjälpa till med, förklarar Suwar Mert, vd på Bower.

– Hållbarhet och kvalitet är viktiga ledstjärnor för Sydgrönt, någonting som konkretiseras gentemot deras konsumenter när de nu ansluter sig till vårt system för återvinning. Det ska bli spännande att följa upp samarbetet och vår gemensamma utveckling, säger Texas Kiiskinen, Bower i ett pressmeddelande.

Plastförpackningarnas enskilt viktigaste uppgift är att skydda grönsakerna och frukterna under transporten, men även skydda produkterna i konsumentens hem. Skulle grönsakerna inte ha något skydd är det risk att hållbarheten förkortas avsevärt och att matspillet ökar.

– Som användare av förpackningar har vi ett ansvar att underlätta för att den plast vi använder för att skydda råvaran också sorteras rätt och kan återanvändas till nytt material, säger Anette Ekstrand, produkt- och marknadschef Sydgrönt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklamtryckeri i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kosta Boda släpper glaskollektion i samarbete med sex svenska artister

glas kosta boda merchandise

Kosta Boda släpper nu serien ”Don’t stop the music” som är ett samarbete mellan glasbruket, flera svenska artister och Stiftelsen Svenska Musikfonden.

I samarbetet har konstnären Clas Håkansson har tillsammans med några av Sveriges främsta artister återskapat deras personliga tatueringar och låttexter som motiv på olika glas.

Kollektionen består av vinglas, ölglas och tumblerglas som kommer i 6-pack. Genom att köpa en, eller flera förpackningar bestående av 6 glas stöttar du inte bara den svenska musikbranschen, du får även glas med flera olika motiv – en liten och personlig del av Molly Sandén, Sandro Cavazza, Smith and Thell, Miss Li och Darin, skriver Kosta Boda i ett nyhetsinlägg.

I samma nyhetsinlägg står det att läsa att:

Kosta Boda skänker 15 procent av nettofaktureringsvärdet till Stiftelsen Svenska Musikfonden. Alla artister och tatuerare efterskänker sin rätt till ersättning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

SBPR startar padelturnering

sbpr profilreklam padel

SBPR ska arrangera sin helt egna padelturnering, SBPR Padel Open som arrangeras i Eskilstuna den 17 februari 2022.

”Nätverka med kollegor i branschen under sportsliga former samtidigt som ni kan bli produktmedias bästa padellag”, skriver man i inbjudan.

Turneringen pågår från 9 på morgonen fram till 18, därefter hålls en middag och en prisceremoni på Elite Stadshotell i Eskilstuna.

Turneringen är endast öppen för medlemmar i SBPR.

För anmälan och mer information kontakta Michael Serrander på Profeel.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschfesten ställs in – Vaccinationspass kommer krävas

mässa Elmia profile fair

PWA gick nyligen ut och sa att januari-mässans branschfest är avblåst, samt att man nu kommer kräva vaccinationspass av de som vill besöka den fysiska mässan.

Läs mer: Det blir en hybridmässa i januari – så här kommer det fungera

Enligt information från Elmia så ingår inte mässor i samma kategori som andra event där vaccinpass krävs. Utan det är upp till arrangören att bestämma och i dagsläget har man valt att kräva vaccinationspass av både besökare och utställare.

Vi avvaktar och följer pandemins utveckling och om läget förvärras kommer vi att följa de riktlinjer som Regeringen och Folkhälsomyndigheten beslutar de kommande veckorna. Detta innebär att det kan behöva komma nya beslut med anledning vad som sägs framöver, skriver man i ett nyhetsbrev.

För den som av olika anledningar inte kan medverka fysiskt i Jönköping finns fortsatt den digitala mässan som alternativ.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är de profil-leverantörer som fick mest i korttidsstöd

Branschens leverantörer har fått omkring 200 miljoner i stöd, här är de 15 som fått mest.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gasellerna är bortsprungna och Superföretagen är få

Det är riktigt skralt med profilare i år, men några har vi hittat.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Yara Fjordland gör sin jungfrufärd

fartyg ship
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De investerar och tar över varumärken när kollegan lägger ner

workwear profil nybro

Den småländska aktören växer när kollegan lägger ner verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons