Typografiska söker Produktionsansvarig tryckare

Typografiska har varit verksamt inom den grafiska branschen i över 30 år. Vår målsättning är att med personlig service kunna möta kundens behov, med högkvalitativa produkter levererade i rätt tid. Vi är ett litet familjärt bolag, där alla arbetar i tätt samarbete.

Vi har design, tryck och efterbehandling ”in- house” och kan därför tillgodose våra kunders behov även vid korta ledtider. I vårt tryckeri i Tumba har vi en toppmodern och miljövänlig maskinpark där vi producerar trycksaker digitalt. Vi har stor variation och kundanpassade produkter, allt från enkla visitkort till avancerade broschyrer. Även vår storformatsavdelning är toppmodern där vi kan producera allt ifrån dekaler och affischer till roll-ups och fönsterdekor.

Som Produktionsansvarig tryckare kommer du bland annat:

– Ställa in, kalibrera och anpassa tryckpressarna
– Kontrollera och kvalitetssäkra trycken
– Övervaka och underhålla tryckpressarna
– Ställa, sköta och underhålla efterbehandlingen – bl.a skärning, falsning och bindning
– Lösa eventuella problem som uppstår i produktionskedjan

Personen vi söker:
Du är kunnig inom tryck och har sinne för att skapa produkter av bästa kvalitet. Du har ett strukturerat arbetssätt och har förmåga att arbeta i högt tempo då vi ibland har många beställningar som ska levereras inom en viss tidsram. Du arbetar därför snabbt och effektivt utan att tappa känslan för detaljerna. Du är ansvarstagande och självgående och tar stolthet i att leverera i tid.
Vi är ett litet arbetslag där det är viktigt med kommunikation för att få bra flöde i tillverkningsprocessen.

Krav:

– Minst 3 års relevant arbetslivserfarenhet inom tryckbranschen
– Flytande svenska i tal och skrift
– God kunskap i engelska i tal och skrift

Meriterande:

– Utbildning inom tryck
– God maskinvana

Övrigt:

Start: Omgående
Arbetstider: 8 – 17
Placering: Tumba
Anställningsform: Heltid tillsvidare, 6 mån provanställning

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Tryckeri- och profilbolag tar in ny delägare

redaktionen@branschkoll.se

Tryckeri ger sina medarbetare ”björnstyrka” med exoskelett

Minskar risken för överbelastning och ökar produktiviteten.

redaktionen@branschkoll.se

Scandinavian Print Group konsoliderar i Stockholm – söker fler tryckerier att förvärva

Scandinavian Print Group (SPG) har sedan starten växt till en av de största aktörerna inom tryck i Danmark. Under varumärket Lasertryk har man kunder i hela Norden med försäljning online. I Sverige tog man för något år sedan första steget att etablera sig fysiskt genom förvärv av tre tryckerier i Stockholm.

Målet är tydligt – man ska bli ledande även på den svenska marknaden, berättar Lasse Frausig som är operativ chef för den svenska verksamheten för Branschkoll.

Sedan förvärven av E-print, Östertälje Tryckeri och EO Grafiska har man jobbat med att konsolidera de tre verksamheterna till en och samma plats – i Skarpnäck strax söder om Stockholm. Där samlar man nu de tre varumärkena och lokal produktion. Även online-försäljningen på Lasertryck.se drivs från samma kontor. Totalt jobbar 55 personer i den svenska verksamheten.

Att behålla och utveckla varumärken man förvärvar är en strategi man haft redan från start i Danmark där man de senaste tio åren gjort många förvärv. 

– Med olika brands kan vi omfamna hela marknaden, säger Lasse Frausig.

Söker Sverigechef som kan samordna försäljningen

Corona har påverkat aktiviteterna i Sverige väldigt mycket. Lasse Frausig som bor i Danmark har knappt kunnat vara på plats alls i Stockholm och trots att pandemin nu går mot sitt slut har man bestämt sig för att anställa en person i Stockholm som tar ett helhetsgrepp för den svenska verksamheten. 

– Vi söker en person som fram för allt ska samordna försäljningen i Sverige på ett bra sätt, säger Lasse Frausig.

Efter ett år av ”time out” med större investeringar är planen nu att växa vidare med nya förvärv.

– När pandemin kom pausade våra ägare Onlineprinters alla förvärv men nu finns det kapital igen för att köpa bolag. Nu ska det bli större fart på förvärven helt enkelt.

Man har både offset och en stor digitalproduktion i EOs tidigare lokaler efter sammanslagningen med E-print och Östertälje Tryckeri.

För att ge support till alla kunder runt om i Norden jobbar man med en blandning av lokal produktion och leveranser från både Danmark och från Polen där man har en ny anläggning med 300 anställda på 18.000 kvadratmeter.

När även de svenska verksamheterna nu har anslutit sig till samma ordersystem kan jobb enkelt skickas till olika produktionsenheter.

– Vi kan också vara backup för de andra tryckerierna om någon maskin går sönder eller om ett jobb måste levereras extra snabbt, säger Torbjörn Dannemann som förra året sålde EO Grafiska till SPG.

– Det blir en väldigt bred styrka när det går att skeppa jobb fram och tillbaka enkelt mellan de olika anläggningarna, säger Lasse.

EO Grafiska, som jobbar mycket med byråtjänster och IT som kopplas till kunderna, fortsätter att utveckla dessa delar. Enligt Torbjörn Dannemann har detta varit en viktig pusselbit att kunna behålla den lokala kompetensen.

– Vi har fyra personer som jobbar med detta och det är en viktig del av EOs erbjudande som vi fortsätter att utveckla lokalt, säger Torbjörn.

Förvärvsstrategin – söker tryckerier mellan 20 och 60 miljoner i omsättning

Strategin var från början att etablera sig i Stockholm genom förvärv av två eller tre tryckerier. Nu när man ska ta nästa steg tittar man primärt söder ut i Sverige.

– Vi söker mellanstora tryckerier som omsätter mellan 20 och 60 miljoner kronor, säger Lasse.

Att växa organiskt går inte längre och det viktiga vid ett förvärv är att personalen vill vara kvar och driva och utveckla verksamheten vidare även om produktionen centraliseras.

– Målet är att bli marknadsledande i Sverige via förvärv, säger Lasse.

Idag är man totalt 55 personer i Sverige och målet för 2021 är en omsättning på 130 miljoner kronor plus 40 miljoner på Lasertryck.se. 

– Än så länge är det alla typer av reklam- och informationstrycksaker men framöver kommer också etiketter och förpackningar att bli allt mer intressant, avslutar Lasse Frausig.

redaktionen@branschkoll.se

Brobygrafiska lär ut om G7-kalibrering online

Tommy Bonté som är lärare på Brobygrafiska kommer den 21 juni att hålla en öppen digital utbildning om färgkalibrering.

Det hela sker i samarbete med Idealliance och är öppet för alla att anmäla sig till utan kostnad.

Tommy Bonté är certifierad G7-expert och kommer besvara alla frågor som uppstår under seminariet.

– Målet är ju att skapa färg som är likvärdig mellan flera olika enheter, säger Tommy Bonté i en kommentar.

Mer information och registrering görs på idealliance.org.

redaktionen@branschkoll.se