Logga in

Två nischade förpackningsbolag går samman – ny webbshop redan öppnad

13 september, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Lennart Myrlöv och Peter Sandström från Grycksbo Box & Print tillsammans med Jakob Skarin från Jakebox. (Bild: Press)

Jakebox och Grycksbo Box & Print går samman i det nya bolaget Niceboxes.

De två mindre bolagen (1 respektive 6 miljoner i omsättning under 2018) ska nu bredda produktutbudet genom att korsbefrukta olika lösningar från de två verksamheterna. En ny webbshop har också öppnats på niceboxes.se.

Jakebox som förra året sålde av sin CD-verksamhet till BOD Group ska nu tillsammans med Grycksbo Box & Print satsa på att bli marknadsledande i Norden på specialförpackningar för bland annat presentkort, smycken och konfektyr, uppger man i ett pressmeddelande.

– Det är en perfekt match, som vi länge letat efter, säger Jakeboxs grundare och vd Jakob Skarin, som blir marknadschef i nya bolaget. Jakebox har förvisso varit en spjutspets, med innovativa produkter och kreativa lösningar som skapar aha-upplevelser, uppmärksamhet och förtjänster för kunderna, men vi har saknat stabiliteten i bolaget som ett bredare utbud av enklare basprodukter kan ge, och det är vad vi får genom denna sammanslagningen.

Läs också: BOD Group köper Jakebox’s cd-verksamhet

Vd för Niceboxes blir Grycksbo Box & Prints nuvarande vd, Peter Sandström, som även han är nöjd med sammanslagningen.

– Vi har ju ansetts som en trygg och stabil leverantör, men kanske inte så spännande. Jakebox och deras innovationskraft tillför betydligt mer ”sexighet” och attraktionskraft, berättar Peter Sandström.

Presentkort, smycken, choklad, sprit och nya påhitt

Bolagens gemensamma webbshop kommer nu fyllas på med Jakeboxs produkter, man har tidigare uteslutande jobbat med specialbeställningar och inte haft något lager.

Vi ser stora möjligheter till korsbefruktningar. Förpackningar som var tänkta som presentkortsförpackningar kan med ett enkelt byte av inrede bli en pralinförpackning och tvärtom, vilket ger större smidighet och i förlängningen lägre priser för kunderna, skriver de i pressmeddelandet.

Lösningen Ejector som Jakebox tagit fram används som förpackning för presentlkort.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v20)

Data för vecka 20 från flera tusen Heidelbergpressar (Bild: Heidelberg)

Vecka 20: Norden återhämtar sig långsamt. Nederländerna nästan tillbaka på normala nivåer.

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.

Från trycksaker till skyddsutrustning – tryckeriet som ställde om

Har producerat en miljon visir till sjukvården. Ska göra satsningen långsiktig.

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. (mer…)

Bonnier Books förvärvar Stordalens bokförlag i Sverige och Danmark

Håkan Rudels är vd på Bonnier Books. (Bild: Press)

Det blev ett kort inspel på den svenska förlagsmarknaden för Petter Stordalen. (mer…)

Fakta: Så stor är marknaden för produkter med tryck

Ett område med stora möjligheter. Här får du mer kött på benen.

Startar byrå för varumärkesresor

Lars Jönsson på Printforce har dragit igång en ny byråverksamhet med inriktning mot utveckling av varumärken. (Bild: Printforce)

2012 startade Lars Jönsson tryckeriet Printforce i Kungsbacka. Nu tar han det vidare och med nya byrån Behind Brand. De första kunderna är redan med på resan. (mer…)