Logga in

Två nischade förpackningsbolag går samman – ny webbshop redan öppnad

13 september, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Lennart Myrlöv och Peter Sandström från Grycksbo Box & Print tillsammans med Jakob Skarin från Jakebox. (Bild: Press)

Jakebox och Grycksbo Box & Print går samman i det nya bolaget Niceboxes.

De två mindre bolagen (1 respektive 6 miljoner i omsättning under 2018) ska nu bredda produktutbudet genom att korsbefrukta olika lösningar från de två verksamheterna. En ny webbshop har också öppnats på niceboxes.se.

Jakebox som förra året sålde av sin CD-verksamhet till BOD Group ska nu tillsammans med Grycksbo Box & Print satsa på att bli marknadsledande i Norden på specialförpackningar för bland annat presentkort, smycken och konfektyr, uppger man i ett pressmeddelande.

– Det är en perfekt match, som vi länge letat efter, säger Jakeboxs grundare och vd Jakob Skarin, som blir marknadschef i nya bolaget. Jakebox har förvisso varit en spjutspets, med innovativa produkter och kreativa lösningar som skapar aha-upplevelser, uppmärksamhet och förtjänster för kunderna, men vi har saknat stabiliteten i bolaget som ett bredare utbud av enklare basprodukter kan ge, och det är vad vi får genom denna sammanslagningen.

Läs också: BOD Group köper Jakebox’s cd-verksamhet

Vd för Niceboxes blir Grycksbo Box & Prints nuvarande vd, Peter Sandström, som även han är nöjd med sammanslagningen.

– Vi har ju ansetts som en trygg och stabil leverantör, men kanske inte så spännande. Jakebox och deras innovationskraft tillför betydligt mer ”sexighet” och attraktionskraft, berättar Peter Sandström.

Presentkort, smycken, choklad, sprit och nya påhitt

Bolagens gemensamma webbshop kommer nu fyllas på med Jakeboxs produkter, man har tidigare uteslutande jobbat med specialbeställningar och inte haft något lager.

Vi ser stora möjligheter till korsbefruktningar. Förpackningar som var tänkta som presentkortsförpackningar kan med ett enkelt byte av inrede bli en pralinförpackning och tvärtom, vilket ger större smidighet och i förlängningen lägre priser för kunderna, skriver de i pressmeddelandet.

Lösningen Ejector som Jakebox tagit fram används som förpackning för presentlkort.

Flyttar trycket från Polen till Norge – ”Klimatet blir säljargument”

(Bild: Marius Dalseg Sætre)

Flyttar hem trycket till Norge – klimatpåverkan mer än halveras.

Elanders Q3: ”Vårt bästa kvartal någonsin resultatmässigt”

Elanders koncernchef Magnus Nilsson. (Bild: Elanders)

– Jag är väldigt nöjd med att vi trots covid-19-pandemin lyckas prestera vårt bästa kvartal någonsin resultatmässigt.

Tre grafiska företag nominerade i kommunikationstävling

Kan prisas i kommunikationstävlingen Publishingpriset.

Trydells Tryckeri, Elanders och Danagårdlitho är nominerade. (mer…)

Elanders förvärvar återvinningsaktör – vill skapa global plattform för cirkulär hantering av IT-utrustning

Tjänster och lösningar för en cirkulär ekonomi viktig del av hållbarhetsarbetet.

Hösten började svagt – nedåt för alla medier utom ett

”Investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som man har kunnat se under sommaren håller i sig.”

Amazon stoppar in 3,5 miljarder i tryckeriet till i sin merch-satsning

Amazon investerar 400 miljoner dollar i digital printutrustning.

Snabbmatskedja skrotar leksakerna – delar ut 5 miljoner böcker istället

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max, som byter ut plastleksaker mot böcker. (Bilder: Press)

Plastleksaker byts ut mot fem miljoner böcker. (mer…)

Krönika: Den här artikeln borde heta ”Offlinekanaler dominerar världen” – men vi testar att hålla oss till fakta

”Det tryckta mediet har hamnat i kläm”.

Elbrist hotar: IT-jättarnas miljöpåverkan ökar snabbt

Nya serverhallar ska byggas – vilka var för sig kan dra så mycket el som ”ett halvt kärnkraftsverk”. Dubbelt så mycket som hela Uppsalas el-förbrukning!