Logga in

Två Landa-pressar till Nederländerna

04 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Landa tycks vara populärt i Nederländerna och företag i det lilla landet har redan köpt två pressar från den israeliska tillverkaren.

Den första pressen (en Landa S10P)  köptes av tryckeriet Simian som planerar att flytta allt digitaltryck och en tredjedel av sina offset-jobb till dina nya Landa-pressen. Det här ingreppet i produktionen sägs kraftigt öka företagets marginaler.

Maskinen förväntas vara installerad under andra halvan av 2020, i Simians anläggning i Groningen. Och kommer därifrån alltså trycka för Simians räkning under deras tre varumärken Reclameland, Drukland.nl and Flyerzone.

Simians vd Wouter Haan kommenterar beslutsprocessen i ett pressmeddelande.

– Som alla moderna företag gör vi inte investeringar utan att noggrant kontrollera vad som behövs och vad som finns. Och grejen är att jag råkar älska att analysera data. Vi hade redan hittat var hålen i vår produktion fanns och där det var möjligt att effektivisera. Vi visste också att vi tappade marginal på de jobb som låg i gränslandet mellan digital- och offset-tryck. Så med vetskapen om att en ny teknologi som vara bättre på att köra större upplagor skulle ge oss mer pengar gav vi oss ut på jakt efter en ny maskin. Vi tittade på både inkjet och offset men efter att ha sett Landas S10P insåg vi att inget annat kunde jämföra sig när det kommer till print-kvalitet och den totala kostnaden för ägandet. För en kille som giller siffror så var ROI för S10P helt enkelt väldigt lockande.

Simian grundades 2008 och har idag över 180 anställda, tryckeriet får in omkring 1.000 ordrar varje dag som hanteras i deras produktionslokal på 35.000 kvadratmeter.

Den andra pressen går till Koninklijke Drukkerij (Det kungliga tryckeriet)

Koninklijke Drukkeri i Nederländerna har även de köpt en Landa S10P som väntas vara installerad i deras anläggning i Baarle-Nassau tidigt nästa år, enligt ett pressmeddelande.

Koninklijke Drukkeri ingår en stor koncern med en handfull tryckerier. Bolagets vd Stijn De Jong berättar:

– Med den här pressen ser vi nya marknadsmöjligheter tillsammans med vår befintliga maskinpark, exakt vad vi har för planer kommer avslöjas vid ett senare tillfälle, skriver GN.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.