Två grafiska företag bland Pars superföretag

Par och Veckans Affärer har publicerat sin senaste listan över Sveriges superföretag. En ranking som baseras på en analys av alla svenska företag och i år har 317 företag kvalificerat sig som superföretag. Den kraftiga minskningen av antal superföretag har avtagit vilket tyder på att konjunkturnedgången håller på att mattas av skriver Par i en kommentar.

Två av företagen på listan finns i den grafiska branschen. Göteborgstryckeriet Business Print, som ägs av Göteborgstryckeriet, är ny på listan och Skyltdirect finns med i år igen.

Undersökningen visar att det är svårt att både ha en snabb tillväxt och en hög lönsamhet samtidigt under flera år i rad. De gemensamma faktorer som vi ser skiljer superföretagen från andra företag är att de i allmänhet är bättre på marknadsföring och försäljning, både mot befintliga och nya kunder, säger Per Weidenman, chefsanalytiker på Par i ett pressmeddelande.

Det är nästan lika många företag på listan i år som förra året, då det var 318 företag. Men det är en kraftig minskning sedan toppåren 2008 (426 företag) och 2009 (434 företag). En starkt bidragande orsak är den svaga konjunkturen. Undersökningen och analysen är gjorda av Par, som har rankat alla svenska företag efter sex avgörande kriterier.

Trots att det bara är cirka 0,5 procent av de svenska företagen som någon gång har rankats som ett superföretag (cirka 1 700 stycken), har de skapat fler än en 23 procent av alla nya jobb i det svenska näringslivet under de senaste tio åren.
– Om fler företag skulle titta på hur superföretagen arbetar skulle fler arbetstillfällen kunna skapas i Sverige. Nästan alla företag kan lära sig något om hur de kan förbättra sina verksamheter och öka lönsamheten genom att studera hur superföretagen arbetar, säger Per Weidenman, chefsanalytiker på Par.

De flesta superföretag ligger i Stockholm, Västra Götaland och Skåne även i år. Mer överraskande är att Halland, Västerbotten och Örebro län har högst andel superföretag i hela landet med över 0,12 procent. Genomsnittet i Sverige är 0,10 procent.

Göteborg är mest konjunkturkänsligt. Av de tre storstadsregionerna, Storstockholm och Stormalmö och Storgöteborg är Göteborgsregionen den som är mest konjunkturkänslig. Malmö däremot är minst konjunkturkänslig och andelen superföretag där har varit relativt konstant sedan 2005 (mellan 0,11 och 0,14 procent).

Den tydligaste trenden finns bland industriföretagen. Under 2009 var andelen superföretag i branschen hela 0,42 procent. Andelen har successivt minskat sedan dess och är i år är bara 0,10 procent.

Störst andel superföretag finns för tredje året i rad i dagligvarubranschen. Den största ökningen av andel superföretag under 2012 står Energi- och miljösektorn för. Från en andel på 0,08 procent superföretag inom sektorn förra året till en andel på hela 0,25 procent 2012.

Om Superföretagen

Par:s modell för att identifiera och ranka Sveriges Superföretag bygger på de svenska aktiebolagens ekonomiska prestationer. Modellen tar hänsyn till och väger samman bolagens tillväxt, vinst, avkastning, effektivitet, kapitalstruktur och finansiering under de senaste fyra åren. Av alla existerande aktiebolag är det endast 317 företag som kommer med på 2012 års topplista.

Listan innehåller företag som under fyra års tid presterat bättre tillväxt än andra jämförbara företag, men som också under samma tid haft bättre vinst, avkastning, effektivitet och kapitalstruktur än andra jämförbara bolag.

Branschkoll har gått igenom listan med de drygt 300 företagen manuellt. Har vi har missat något så hojta gärna till.

Bild: Mopic – Fotolia.com

Annons

IDÉs ”kronprins” Kjetil Amundsen talar på Print Next

Han leder sedan en tid tillbaka Nordens största profilaktör IDÉ House of Brands – nu delar han med sig av sina tankar om framtiden för fysisk kommunikation.

Kjetil Amundsen blev nyligen vice koncernchef på ett av Nordens största profil- och reklamföretag – Idé House of Brands med en omsättning en bra bit norr om 500 miljoner. Innan detta hade han samma roll på Norges största grafiska koncern 07 Media.

Nu kommer han till Print Next den 24 november i Stockholm och delar med sig av sina erfarenheter och idéer kring framtiden för både profil- och tryckbranschen och hur dessa kan jobba mer tillsammans.

Ett femtontal personer talare att dela med sig av sina erfarenheter och sin kunskap på de två scenerna och det är också stort fokus på nätverkande under dagens alla pauser.

Läs mer om Print Next och se alla talare på grafkom.io/printnext22

Print Next är en nätverksdag för alla som jobbar med visuell och fysisk kommunikation. Det arrangeras av nätverket Grafkom i samarbete med Grafiska Företagen.

Helloprint lanserar i Sverige

Under dagen kommer en av många talare från Helloprint som kommer att berätta om att man nyligen lanserat sina tjänster i Sverige och hur man ser på framtiden inom print-branschen. Man säljer en lång rad olika produkter inom tryck och profil baserat på ett nätverk av grafiska producenter.

ERBJUDANDE: Branschkoll är medarrangör till Print Next och ger alla som är betalande prenumeranter på Branschkoll möjlighet att gå på Print Next för medlemspris – ange Branschkoll i anmälan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Craft och svenska handbollslandslaget släpper ny matchtröja

tröja Craft Sverige
Ämnen i artikeln: Craft

Det är andra generationens matchtröja genom samarbetet mellan Craft och handbollslandslaget som pågått sedan 2019.

– Vi har gjort om hela konstruktionen men använt samma typ av material som tidigare med hög slitstyrka och elasticitet, i syfte att optimera rörelsefrihet och prestationsförmåga. Vi har även lyft in mer gult i plagget samt flera svenska element, som till exempel en karta över Sverige i nacken. Förhoppningen är att den nya tröjan ska hjälpa Sverige till framgång i vinterns EM för damer och herrarnas VM på hemmaplan, berättar Christoffer Rehn, Product Manager på Craft i ett pressmeddelande.

Den nya tröjan kommer i slutet av oktober och replika-varianter kommer säljas i handbollslandslagets webbshopp.

Ämnen i artikeln: Craft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Formac börjar redovisa koldioxid-utsläppen för sina profilprodukter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklammarknaden väntas överstiga 50 miljarder kronor för första gången

Men den svagare konjunkturen påverkar annonsmarknaden negativt 2023.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Printoz och Tsreklam blir ett varumärke

Ämnen i artikeln: Tsreklam
Ämnen i artikeln: Tsreklam
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Unitedprofile anställer försäljningschef

Ämnen i artikeln: Unitedprofile

Unitedprofiles senaste medarbetare heter SamuelLandin och ska axla rollen som försäljningschef. Samuel sägs ha lång erfarenhet både som tech-entreprenör och som chef inom detaljhandeln.

I sin tidigare roll som butikschef lyckades Samuel med konststycket att styra om sin butiks profil och huvudsakliga intäkt samtidigt som omsättningen konstant ökade. Innan dess grundade, utvecklade och drev han företaget GPS Coach, ett unikt statistikverktyg för fotbollstränare på individnivå, berättar Unitedprofile för Branschkoll.

– Unitedprofile växer hela tiden i både omsättning och personalstyrka, tack vare en fantastisk produkt. Men det kräver också att organisationen hänger med. Med Samuel som försäljningschef får vi in just den viktiga koordinerande och strategiska styrka som Unitedprofile behöver idag, säger vd Alexander Giers.

– Att Unitedprofile är så öppna för kreativitet är en stor del av deras framgångsfaktor och det passar mig perfekt. Jag tycker det är oerhört viktigt att tänka utanför boxen när man står inför en utmaning och våga prova det obeprövade, säger den nytillträdda försäljningschefen Samuel Landin.

Magnus Lindbland, tidigare försäljningsansvarig kommer nu helt att fokusera på försäljning och kundkontakt som är hans stora passion, skriver Unitedprofile till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: Unitedprofile
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hemtjänstpersonal saknar arbetskläder – leverantören kan inte få fram kläderna

Ämnen i artikeln: ArbetskläderWorkwear

Tillverkningsproblem på grund av världsläget sägs ligga bakom.

Ämnen i artikeln: ArbetskläderWorkwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Craft ny sponsor till norsk skidstjärna

Craft har tecknat ett sponsoravtal med den norska skidstjärnan Johannes Høsflot Klæbo som bland annat vunnit tre OS-guld.

Craft är redan sponsor tillNorges Skidförbund, men det här är ett separat sponsoravtal för den unga norska stjärnan.

– Craft är en strategisk samarbetspartner för mig och tillsammans ska vi utveckla kläder för de olika träningsformer som vi som åker långdistansskidor utövar. Jag ser fram emot att få bidra när det kommer till design och kvalitet med mera, sägerJohannes Høsflot Klæbo i ett pressmeddelande.

Johannes vill inte kommentera storleken på sponsoravtalet men säger att det är ett av hans ”största och viktigaste”. Det är Johannes pappa och manager Haakon Klæbo som landat avtalet med Craft.

Förutom att vara en skidstjärna är Johannes lite av en influencer som publicerat vloggar på Yotube regelbundet sedan 2017, idag har han cirka 120.000 följare på sin Youtubekanal. Vidare har 25-åringen strax under en halv miljon följare på Instagram.

”Har ett kommersiellt värde även globalt”

– För oss är detta ett stort och viktigt avtal. Johannes är en riktigt stor och viktig profil inom skididrotten både i Norge och internationellt. Därför har vi velat få fram ett separat avtal med Johannes som nu är signerat. Under kommande år har vi många saker att se fram emot, inte minst skid-VM i Trondheim 2025, sägerTom Henriksen vd för New Wave Norge

– Vi har stora planera för att implementera Johannes i vår marknadsstrategi de kommande åren. Även om Craft är främst ett nordiskt varumärke så anser vi att Johannes har ett kommerisellt värde även globalt och de vill vi dra nytta av i våra internationella kampanjer, avslutar Crafts marknadschefCaroline Graham.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt rekord igen för Profeels välgörenhets-event

Den eskilstunabaserade profilaktören Profeel anordnade i dagarna sitt välgörenhets-event Feel for Life som genom främst auktioner samlar in pengar till Barncancerfonden.

Eventet slog sitt tidigare insamlingsrekord och samlade in precis under 1,3 miljoner kronor (tidigare rekordet låg på strax över 1 miljon kronor), pengarna går oavkortat tillBarncancerfonden, enligt ett Linkedin-inlägg.

Nedan kan du se en video från eventet.

LÄS OCKSÅ: Succé för Feel for Life – samlade in över 1 miljon

redaktionen@branschkoll.se
Annons

NWG anordnar kapitalmarknadsdag och Torsten köper aktier för 7 miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons