Logga in

Trygghet och flippade priser ska ta hem trycket till Sverige – ”Vi ska ge de utländska aktörerna en match”

19 mars, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Den grafiska branschens försäljningskanaler är i förändring och nu ska Åtta.45 offensivt sälja svenskproducerade trycksaker på nätet. ”Vi ska ge de utländska aktörerna en match om vad vi uppfattar är vår marknad”.

– Det går att handla svenskt, bra och billigt på nätet, säger Dag Wassberg på Åtta.45 som är ansvarig för satsningen.

Åtta.45 satsar vidare på e-handelslösningen som man i höstas lanserade på domänen flipptryck.se. Nu har sortimentet utökats rejält med produkter för bland annat mässor och butiker.

– Det är en offensiv satsning och vi ökar med tvåsiffriga procenttal varje månad i genomförda affärer, säger Dag Wassberg.

Man har inlett en satsning på att öka konverteringsgraden – att få besökarna att inte bara använda sajten som en priskalkylator utan att faktiskt genomföra köp.

– Grunden i vår digitala strategi är att jobba med konvertering – vi måste hjälpa kunden med att genomföra hela affären i webbhandeln.

Enligt Dag Wassberg handlar det om tre parametrar som bidrar till ökad konvertering – prissättning, funktionalitet och sist – men kanske allra viktigast – förtroende. Man ska känna trygghet i vad man beställer och att leveransen blir vad man förväntar sig.

Det är inte främst befintliga kunder som ska flyttas till att köpa på nätet utan man söker helt nya kunder.

– Att frälsa våra gamla kunder är inte målet med övningen, säger Dag. Vi måste upprätthålla den traditionella handelsvägen – samtidigt som vi får in de som är våra framtida kunder.

B2B är huvudfokus även om det säkert kan dra konsumenter också. Man vänder sig främst till små och medlestora företag.

Det gäller också att få besökare till sajten och man har inom det området startat ett samarbete med en byrå som hjälper till med att driva trafik.

– Vi har en partner inom marknadsföring som kan hjälpa oss att driva trafik – men sedan är konverteringen vårt ansvar, avslutar Dag.

Man skriver i sin kommunikation att ”Flipptryck.se är närproducerade trycksaker av svensk råvara. Till flippade priser”.

Nyförvärvat tryckeri i konkurs

Svenskt tryckeri uppköpt av utländsk aktör

Brandfactory i Sverige försatt i rekonstruktion – snart klart med ny ägare

Stora delar av Brandfactory i Sverige har gått in i en företagsrekonstruktion. Förhandling med ny ägare pågår. (mer…)

Ny print-tjänst för fotoböcker och bilder i Skandinavien

I ett samarbete med

Live från Workflow Summit – missa inte dessa 12 världsexperter inom print

Grafkom Workflow Summit sänder idag live från Stockholm i samarbete med Inkish. Men det är bara 12 av de 31 talarna som går att följa för dig som inte är på plats. (mer…)

Landa utökar produktionskapaciteten och börjar rulla ut pressar

Tryckpress från Landa installeras på tredje våningen hos tryckeriet ZRP i Kina. (Bild: Landa)

Med en ny produktionsenhet i drift och en till som ska börja byggas startar Landa serieproduktion av sina tryckpressar.

Maffigt – och viktigt – program med 31 talare på Workflow Summit

På tisdag 12 november går Workflow Summit i Stockholm och alla förberedelser är i stort sett klara. 31 talare kommer att vara på plats för att inspirera till automatisering i branschen. (mer…)

Hon är västra Sveriges främsta entreprenör

Evelina Lindgren som är vd för förpackningsföretaget Apak har gått vidare till riksfinalen i tävlingen EY Entrepreneur of the Year. (mer…)

Här är branschens 15 superföretag inom print och promotion

Många profil- och grafiska företag går fortsatt starkt och hela 15 företag tar glädjande sig in på listan över årets superföretag. Ett tydligt friskhetstecken och många av aktörerna kommer dessutom från den ”nya skolan”.