Logga in

Trygghet och flippade priser ska ta hem trycket till Sverige – ”Vi ska ge de utländska aktörerna en match”

19 mars, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Den grafiska branschens försäljningskanaler är i förändring och nu ska Åtta.45 offensivt sälja svenskproducerade trycksaker på nätet. ”Vi ska ge de utländska aktörerna en match om vad vi uppfattar är vår marknad”.

– Det går att handla svenskt, bra och billigt på nätet, säger Dag Wassberg på Åtta.45 som är ansvarig för satsningen.

Åtta.45 satsar vidare på e-handelslösningen som man i höstas lanserade på domänen flipptryck.se. Nu har sortimentet utökats rejält med produkter för bland annat mässor och butiker.

– Det är en offensiv satsning och vi ökar med tvåsiffriga procenttal varje månad i genomförda affärer, säger Dag Wassberg.

Man har inlett en satsning på att öka konverteringsgraden – att få besökarna att inte bara använda sajten som en priskalkylator utan att faktiskt genomföra köp.

– Grunden i vår digitala strategi är att jobba med konvertering – vi måste hjälpa kunden med att genomföra hela affären i webbhandeln.

Enligt Dag Wassberg handlar det om tre parametrar som bidrar till ökad konvertering – prissättning, funktionalitet och sist – men kanske allra viktigast – förtroende. Man ska känna trygghet i vad man beställer och att leveransen blir vad man förväntar sig.

Det är inte främst befintliga kunder som ska flyttas till att köpa på nätet utan man söker helt nya kunder.

– Att frälsa våra gamla kunder är inte målet med övningen, säger Dag. Vi måste upprätthålla den traditionella handelsvägen – samtidigt som vi får in de som är våra framtida kunder.

B2B är huvudfokus även om det säkert kan dra konsumenter också. Man vänder sig främst till små och medlestora företag.

Det gäller också att få besökare till sajten och man har inom det området startat ett samarbete med en byrå som hjälper till med att driva trafik.

– Vi har en partner inom marknadsföring som kan hjälpa oss att driva trafik – men sedan är konverteringen vårt ansvar, avslutar Dag.

Man skriver i sin kommunikation att ”Flipptryck.se är närproducerade trycksaker av svensk råvara. Till flippade priser”.

Dubbelt vd byte på Sveriges Annonsörer och Swedish Content Agencies

Hanna Riberdahl blir ny vd för Sveriges Annonsörer. (Bild: Press)

Sveriges Annonsörer har utsett Hanna Riberdahl som ny vd för Sveriges Annonsörer med tillträde den 1 april. Riberdahl har tidigare varit marknadschef på K-Rauta och Telenor. Även Swedish Content Agencies har ny vd.

Hur ser en förpackning ut 2030?

I årets PIDA-tävling, en förpackningstävling som arrangeras av Billerudkorsnäs, så har studenter på designhögskolor i Frankrike, Tyskland, Sverige och UK fått i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en ”spännande och hållbar” förpackning kommer se ut år 2030. (mer…)

Installerar 50-meters offsetpress med rullmatning

Klaus Sauer är vd för Saxoprint som investerar tungt i ny teknik för att kunna vara billigast på marknaden.

Tyska online-tryckeriet Saxoprint (en del av Cewe) installerade i januari världens första Heidelberg Speedmaster XL162-8P med rullmatningstekniken Cutstar. Storleken på både pressen och företaget ger perspektiv.

Stor tryckeriupphandling avgjord – men få vinnare

Få vinnare i upphandlingshärvorna – allt högre kostnader att vara med i ”spelet”.

En av världens vackraste böcker är tryckt i Göteborg

Göteborgstryckeriet och deras ”Hybrid Print Technology” har gett utdelning . (Bild: Göteborgstryckeriet)

Världens vackraste böcker 2019 är utsedda. Bland pristagarna finns en svensk bok – tryckt av Göteborgstryckeriet. (mer…)

Fem intressanta företagsbesök på Print Next 19 – ”begränsat antal platser”

Ta chansen att besöka Brandfactorys nya och samordnade anläggning i Farsta, SDK DR Service som nyligen köpte Ranhammar, Arkitektkopias huvudenhet i Stockholm med bland annat 3D-print, ”action marketing”-tryckeriet Realtryck och Visual Art som är visionärer inom digitala skyltar.  (mer…)

Tierps Tryckeri digitaliserar – så här startade resan

Håkan Monfors och Peter Agell på Tierps Tryckeri tillsammans med Niclas Wahlgren från Gibon i Gävle och Mikael Pettersson och Roy Spennare på Konica Minolta.

Våren 2018 anställde familjeägda Tierps Tryckeri Håkan Monfors som ny extern vd. Uppdraget var att modernisera företaget och ta det in i en digital framtid – vilket nio månader senare har resulterat i det offensiva beslutet att ersätta sin offsetpress mot en digital tryckpress. (mer…)

Trycksaker och produktmedia – bland Europas snabbast växande företag

E-handel av trycksaker och produktmedia växer kraftigt och två av bolagen i branschen är bland de snabbast växande i Europa just nu och på den svenska marknaden finns en del av tillväxten. Flera svenska bolag i kommunikationsbranschen tar sig också in på årets lista.

Justnu-ägare köper broker – nybildade Brover Group gör sitt första förvärv

Alldeles nyligen skrev vi om att Brover Group bildats ur Justnus moderbolag som ett investment-bolag i grafisk bransch. Nu annonserar bolaget sitt första förvärv.  (mer…)