Logga in

Trygghet och flippade priser ska ta hem trycket till Sverige – ”Vi ska ge de utländska aktörerna en match”

19 mars, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Den grafiska branschens försäljningskanaler är i förändring och nu ska Åtta.45 offensivt sälja svenskproducerade trycksaker på nätet. ”Vi ska ge de utländska aktörerna en match om vad vi uppfattar är vår marknad”.

– Det går att handla svenskt, bra och billigt på nätet, säger Dag Wassberg på Åtta.45 som är ansvarig för satsningen.

Åtta.45 satsar vidare på e-handelslösningen som man i höstas lanserade på domänen flipptryck.se. Nu har sortimentet utökats rejält med produkter för bland annat mässor och butiker.

– Det är en offensiv satsning och vi ökar med tvåsiffriga procenttal varje månad i genomförda affärer, säger Dag Wassberg.

Man har inlett en satsning på att öka konverteringsgraden – att få besökarna att inte bara använda sajten som en priskalkylator utan att faktiskt genomföra köp.

– Grunden i vår digitala strategi är att jobba med konvertering – vi måste hjälpa kunden med att genomföra hela affären i webbhandeln.

Enligt Dag Wassberg handlar det om tre parametrar som bidrar till ökad konvertering – prissättning, funktionalitet och sist – men kanske allra viktigast – förtroende. Man ska känna trygghet i vad man beställer och att leveransen blir vad man förväntar sig.

Det är inte främst befintliga kunder som ska flyttas till att köpa på nätet utan man söker helt nya kunder.

– Att frälsa våra gamla kunder är inte målet med övningen, säger Dag. Vi måste upprätthålla den traditionella handelsvägen – samtidigt som vi får in de som är våra framtida kunder.

B2B är huvudfokus även om det säkert kan dra konsumenter också. Man vänder sig främst till små och medlestora företag.

Det gäller också att få besökare till sajten och man har inom det området startat ett samarbete med en byrå som hjälper till med att driva trafik.

– Vi har en partner inom marknadsföring som kan hjälpa oss att driva trafik – men sedan är konverteringen vårt ansvar, avslutar Dag.

Man skriver i sin kommunikation att ”Flipptryck.se är närproducerade trycksaker av svensk råvara. Till flippade priser”.

Strands Grafiska köps upp

Brover Group — som äger Justnu och Printer — förvärvar Strands Grafiska. (mer…)

Dansk aktör inom visuell kommunikation gör svenskt storförvärv

Tar jättekliv i sin tillväxtresa på den svenska marknaden.

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet. (mer…)

Lanserar robot för packning på pall – sålde 12 direkt

Har tagit fram en lösning för packning av buntar på pall med en robot. 12 system såldes direkt vid lanseringen i maj.

Stibo investerar i arkoffset – ”anpassar oss till de nya nya marknadsvillkoren”

Danska Stibo har tagit beslut om att investera i en KBA Rapida till sin anläggning i danska Horsens. (mer…)

Två nya byråer: Arkitektbyrå knoppar av marknadsavdelning och blir kommunikationskonsult

Teamet på Hjördis – Tengboms nystartade kommunikationsbyrå. (Bild: Tengbom)

Två nya kommunikationsbyråer har nyligen skapats med koppling till arkitektbyråer. (mer…)

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)