Tryckt och digital information belastar miljön lika mycket

I en helt ny studie från Svenska Miljöinstitutet IVL framkommer att ibland belastar digital kommunikation miljön mer än motsvarande pappersbaserade alternativ. Och ibland är det tvärt om.

Det är i de flesta fall svårt att vetenskapligt svara på vad som är mest miljövänligt men tydligt är att digitala kanaler har större påverkan på miljön än vad som framkommer generellt i media. För de flesta produkter, så som böcker, tidningar och reklam är det små skillnader, i vissa fall helt oavgjort, i kampen om vilket medium som påverkar miljön minst. Därför är det nu viktigt för alla aktörer att hela tiden jobba aktivt med att sänka sina produkters mijöpåverkan.

Nedan en kort sammanfattning av rapporten med två konkreta exempel där tryckt och digitalt ställs mot varandra.

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Avknoppning skapar ny grafisk aktör i södra Sverige

Den nya studion för skyltning, bildekor och fotografering öppnar i januari 2023.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bostadsbolag upphandlar tryckeritjänster

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommun söker tryckeri för 6-årigt kontrakt

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommun upphandlar ramavtal för tryck och utskick

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gop blir distributör av Swedboard på den skandinaviska marknaden

Ämnen i artikeln: Gop

Ska sälja pappersbaserade skivor till den grafiska displaybranschen.

Ämnen i artikeln: Gop
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Två grafiska gaseller i år – båda med fokus på e-handel

Egen produktion tillsammans med e-handel av grafiska produkter leder till stor framgång för två svenska bolag. De har båda en marginal på över tjugo procent och ett av dem är DI Gasell för nionde året i rad!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De tar spansk skärbords- och skrivartillverkare till Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fortsatt tillväxt på en annonsmarknad som bromsar in

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm stänger europeisk plåttillverkning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konica Minolta blir ÅF för Agfa storformatare i hela Skandinavien

Ämnen i artikeln: AGFAKonica Minolta
Ämnen i artikeln: AGFAKonica Minolta
redaktionen@branschkoll.se
Annons