Tryckpressen Ricoh IP5000GP blev ett lyft för SB Jansens direktreklam

Pressmeddelande från Ricoh 2014-10-23

Trycksaks- och reklamleverantören Service Bureau Jansen i Nederländerna har investerat i en Ricoh IP5000GP, en bläckstråleskrivare för löpande bana. Tryckpressen har Ricohs nya bläck Pigment PLUS och multidroppteknik med dynamisk droppstorlek för superb utskriftskvalitet, fullfärg och dubbelsidiga utskrifter utan behov av förtryckt material.

Jansen har även investerat i en Tecnau LasermaxRoll, för- och efterbehandlingsutrustning, en kundkommunikationslösning från GMC Inspire och Ricohs Process Director för ett effektivt arbetsflöde.

SB Jansen som grundades 1953 är ett familjeföretag som historiskt har fokuserat på traditionell direktreklam och övertryck på offsetförberedda rullar. Med sin nya tryckpress har SB Jansen utvidgat sina tjänster inom distribution, automatisering och digital kommunikation. SB Jansen skickar i snitt ut en halv miljon kuvert varje vecka med brev och trycksaker.

– Trycksaker är fortfarande en viktig del av den integrerade lösning vi i dag erbjuder våra kunder. Tack vare den senaste tekniken från Ricoh, som inte kräver förtryckt material, kan vi snabbt och effektivt trycka i fullfärg direkt på vitt papper. Det gör att vi inte behöver producera förtryckta rullar offset, vilket är både tidskrävande och kostsamt. Vi får total kontroll över hela processen. Det betyder också att vi enkelt kan växla från en kunds material till en annans utan att behöva byta pappersrullar. Ricoh IP5000GP ökar effektiviteten på tryckt material. Mer färg och grafik förbättrar kommunikationen och gör trycksakerna mer fängslande och läsvärda, säger Bart Jansen, Director, på SB Jansen och fortsätter:

– Våra kunder beställer allt oftare många små utskriftsvolymer i stället för en miljon trycksaker i taget. Efterfrågan på färg och variabeldatautskrifter ökar också. Företag vill att vi ska hantera deras utskrifter och ta hand om hela deras marknadsföringsprocess. Jag tror att den här trenden kan fördubbla vår årsproduktion till 80 miljoner A4-sidor inom två år.

– Våra kunder har redan tryckt över 65 miljarder sidor i färg med IP5000-plattformen. En sådan omfattande användning av vår inkjet-teknik har vi flexibiliteten att tacka för. Många applikationer kan köras, inklusive direktreklam, affischer, broschyrer, plakat och böcker. Dessutom kan över 400 olika substrat användas. Och som våra kunder ofta säger, vår support och förmåga att hjälpa dem att bredda sina tjänster och öka sin tillväxt är en drivande faktor som hjälper dem att anpassa sig till sina kunders förändrade behov, säger Tommy Segelberg, Director Nordic Operations PPBG, Ricoh Sverige.

Direktreklam har en spännande framtid eftersom kampanjer blir alltmer sofistikerade, personifierade och förenar digitala och tryckta domäner. Ricoh arbetar tillsammans med industriledande företag som SB Jansen och andra DR-experter för att säkerställa att varumärkeschefer, kreativa reklambyråer och trycksaksleverantörer står bättre rustade att åta sig eller leverera DR-kampanjer med extra värde.

– Ricoh har rätt teknik och är en partner med rätt visioner. Det är en serviceorganisation med stort fokus på att samarbeta för att ytterligare utveckla vår affär och vår service till våra kunder. Genom att utforska möjligheter tillsammans med kunden får man bättre lösningar. På det sättet har vi redan fått nya kunder och beställningar, säger Bart Jansen.

Temo byggde nytt tryckeri mitt i pandemin – ”Vi ska vara en produktionshubb i tryckeribranschen”

Under 18 år växte man kontinuerligt i sina gamla lokaler i Vällingby men till slut gick det inte längre. Nu har man flyttat in i en helt ny anläggning i Järfälla norr om Stockholm och samtidigt investerat stort i ytterligare en offsetpress, fyra kuverteringsmaskiner, en digitalpress och en ctp.

Kraftigt höjda fasta kostnader och en investering på tio miljoner kronor mitt i en global pandemi. Nervöst kan man tänka sig? 

– Nu är det roligt att gå till jobbet igen, svarar bröderna Magnus och Johan Forsberg som driver Temo Mailer.

Nu har man dessutom anställt en ny säljare som ska jobba mer aktivt med försäljning till alla tryckerier.

– Valet att vara kvar på gamla stället fanns inte. Vi hade aldrig kunnat utvecklas där så vi var tvungna att göra något. Vi hade enpallslager och inte ens en lastkaj – det gick helt enkelt inte, säger Magnus Forsberg.

Johan Forsberg tillsammans med Johan Engkvist som är ny säljare sedan en tid tillbaka.

Satsar med ny säljare

Nu ska man kunna bli upp mot 30 personer i de nya lokalerna där man idag kör ett skift så det finns plats att växa vidare. Men då gäller det att bli mer aktiv på marknaden. Med anledning av detta har en veteran i branschen tagits in – Johan Engkvist som under väldigt många år bara har jobbat som säljare mot andra tryckerier på olika företag i branschen. 

– Johans uppdrag är att göra Temo mer kända hos tryckerierna i hela landet, säger Magnus och Johan.

Det handlar om allt från små copyshops till alla de största tryckerierna. Ingen är för stor eller för liten för att jobba med Temo.

– Potentialen är jättestor och jag ska se till så att det känns enkelt och tryggt att använda oss som underleverantör, säger Johan Engkvist.

Budskapet till branschen är: Tryck det ni vill själva – vi tar hand om resten.

Lastkajen ligger mitt i fastigheten – detta är något man inte hade på det gamla stället.

Självklart med offset

Investeringar har man historiskt nästan alltid prickat ”fel” som exempelvis 2009 – när man mitt i finanskrisen – investerade i en 8-färgare rulloffsetpress. Så att den här flytten skulle ske under ett krisår tänker bröderna Forsberg inte är så förvånande.

Inför flytten den här gången investerade man i ytterligare en 8-färgare rulloffsetpress – en begagnad press som är upprustad till toppskick. 

– Livslängden är en helt annan för offsetpressar så det är mycket billigare i längden, säger Johan Forsberg.

– Vi övervägde självklart inkjet men det kräver en helt annan affärsmodell, tillägger Magnus.

Temo Mailer producerar alla typer av trycksaker och kuvert, i och med flytten, har man nu också investerat i kuvertering och mer efterbearbetning. I det nya huset fick man också plats att ta in företaget TM Bokbinderi och därmed har man nu det mesta inhouse för alla typer av trycksaker.

– Vi är bra på alla korta puckar inom reklam- och kontorstryck men också utskick, både ADR och ODR, för detta har vi nu allt som behövs i huset.

Förutom de stora rulloffsetpressarna har man också flera digitalpressar från Ricoh och en uppsjö av utrustning för efterbehandling och kuvertering.

– Ledtiderna är väldigt korta idag och där måste man kunna vara väldigt snabb för att serva kunderna så de blir nöjda.

På digitaltrycksidan har man två Ricoh-maskiner som bland annat trycker kuvert utfallande.

Stor produktionspartner till branschen

Den största delen av verksamheten bygger på att man är underleverantör till andra tryckerier, printföretag och trycksaksförmedlare. Det finns en del direktkunder men detta är inte en marknad man bearbetar aktivt.

– Vi har med flit aldrig marknadsfört oss och vi fyller våra maskiner till stor del genom att jobba med andra tryckerier och förmedlare. 

– Och nu har vi för första gången anställt en säljare i Johan Engkvist som ska bearbeta tryckerierna runt om i landet, säger Johan Forsberg.

Kuverttryck är också en stor del av verksamheten och de trycker man till stor del i de specialanpassade offsetpressarna men också digitalt. Därför var det naturligt att också investera i kuvertering.

Lagom är bäst inom automatisering

För Temo skapar automatisering ibland stora problem eftersom felaktiga dokument kommer in i produktionen

– Alla säger att om man inte gör allt automatiserat så funkar det inte – för oss är det tvärt om – om vi inte lägger manuell tid på jobben så funkar det inte, säger Magnus.

– Vi upptäcker när kunderna missar saker. Det är en stor del av vår service.

”Vi kan göra allt”

– Vi printar också mer storskaligt med digitaltryck direkt på kuvert. Eller adressering med inkjet på kuvert och brevpapper. Eller personifierat direkt i digitalpressarna, säger Johan.

I den nya anläggningen finns nu totalt sett en väldigt bred produktionsapparat.

– Drar vi igång alla maskiner kan vi trycka allt, efterbearbeta och kuvertera på mindre än en dag. Gärna med en stans eller perforering också.

– Vi blir en väldigt snabb och flexibel produktionspartner till våra kunder helt enkelt, avslutar Magnus.

redaktionen@branschkoll.se

Branschkoll växer med nytt bevakningsområde

Idag lanserar Branschkoll sin senaste satsning – “Pack & Etikett” – omvärldsbevakning för branscherna förpackning och etikett.

redaktionen@branschkoll.se

Packnorth: Tre förpackningstrender från Afry

redaktionen@branschkoll.se

Rapport från en digital förpackningsmässa

redaktionen@branschkoll.se