Tryckpressen Ricoh IP5000GP blev ett lyft för SB Jansens direktreklam

Pressmeddelande från Ricoh 2014-10-23

Trycksaks- och reklamleverantören Service Bureau Jansen i Nederländerna har investerat i en Ricoh IP5000GP, en bläckstråleskrivare för löpande bana. Tryckpressen har Ricohs nya bläck Pigment PLUS och multidroppteknik med dynamisk droppstorlek för superb utskriftskvalitet, fullfärg och dubbelsidiga utskrifter utan behov av förtryckt material.

Jansen har även investerat i en Tecnau LasermaxRoll, för- och efterbehandlingsutrustning, en kundkommunikationslösning från GMC Inspire och Ricohs Process Director för ett effektivt arbetsflöde.

SB Jansen som grundades 1953 är ett familjeföretag som historiskt har fokuserat på traditionell direktreklam och övertryck på offsetförberedda rullar. Med sin nya tryckpress har SB Jansen utvidgat sina tjänster inom distribution, automatisering och digital kommunikation. SB Jansen skickar i snitt ut en halv miljon kuvert varje vecka med brev och trycksaker.

– Trycksaker är fortfarande en viktig del av den integrerade lösning vi i dag erbjuder våra kunder. Tack vare den senaste tekniken från Ricoh, som inte kräver förtryckt material, kan vi snabbt och effektivt trycka i fullfärg direkt på vitt papper. Det gör att vi inte behöver producera förtryckta rullar offset, vilket är både tidskrävande och kostsamt. Vi får total kontroll över hela processen. Det betyder också att vi enkelt kan växla från en kunds material till en annans utan att behöva byta pappersrullar. Ricoh IP5000GP ökar effektiviteten på tryckt material. Mer färg och grafik förbättrar kommunikationen och gör trycksakerna mer fängslande och läsvärda, säger Bart Jansen, Director, på SB Jansen och fortsätter:

– Våra kunder beställer allt oftare många små utskriftsvolymer i stället för en miljon trycksaker i taget. Efterfrågan på färg och variabeldatautskrifter ökar också. Företag vill att vi ska hantera deras utskrifter och ta hand om hela deras marknadsföringsprocess. Jag tror att den här trenden kan fördubbla vår årsproduktion till 80 miljoner A4-sidor inom två år.

– Våra kunder har redan tryckt över 65 miljarder sidor i färg med IP5000-plattformen. En sådan omfattande användning av vår inkjet-teknik har vi flexibiliteten att tacka för. Många applikationer kan köras, inklusive direktreklam, affischer, broschyrer, plakat och böcker. Dessutom kan över 400 olika substrat användas. Och som våra kunder ofta säger, vår support och förmåga att hjälpa dem att bredda sina tjänster och öka sin tillväxt är en drivande faktor som hjälper dem att anpassa sig till sina kunders förändrade behov, säger Tommy Segelberg, Director Nordic Operations PPBG, Ricoh Sverige.

Direktreklam har en spännande framtid eftersom kampanjer blir alltmer sofistikerade, personifierade och förenar digitala och tryckta domäner. Ricoh arbetar tillsammans med industriledande företag som SB Jansen och andra DR-experter för att säkerställa att varumärkeschefer, kreativa reklambyråer och trycksaksleverantörer står bättre rustade att åta sig eller leverera DR-kampanjer med extra värde.

– Ricoh har rätt teknik och är en partner med rätt visioner. Det är en serviceorganisation med stort fokus på att samarbeta för att ytterligare utveckla vår affär och vår service till våra kunder. Genom att utforska möjligheter tillsammans med kunden får man bättre lösningar. På det sättet har vi redan fått nya kunder och beställningar, säger Bart Jansen.

Smurfit Kappa storinvesterar i Tyskland

redaktionen@branschkoll.se

Ingli tog några rejäla kliv framåt i hållbarhetsarbetet

penna profilreklam

Pennleverantören Ingli har nu släppt sin hållbarhetsrapport för 2020 och rapporten visar att man under de senaste åren gjort flera lyckade initiativ och åtgärder för att minska sin miljöpåverkan.

Majoriteten av de pennor man handlar med är fortsatt från ny plast, strax över 20 ton. Näst största kategorin är trä och PLA, på strax över 10 ton. Pennor från återvunnen plast utgör nu 3,9 ton årligen.

50 procent av alla pennor man sålde var så kallade ”ECO-pennor”.

Ingli har också lyckats reducera mängden kemikalier som används i produktionen, siffran har nästan halverats de senaste sex åren.

Antal liter kemikalier som används i produktionen av Inglis pennor. Bild: Inglis hållbarhetsrapport 2020.

Solceller på taket

Under 2020 har man också täckt taket av sina lokaler med solceller som genererade 17.106 kWh under 2020. Elen används till uppvärmning, och drift av fastigheten och tryckmaskiner.

Mer om Inglis hållbarhetsarbete kan du läsa i deras rapport som du hittar här.

redaktionen@branschkoll.se

Produktmedia klarade blodbadet med hedern i behåll

Produktmedia klarade det svåra året 2020 något bättre än genomsnittet.

redaktionen@branschkoll.se

Liketoppen: Nostalgi och kvalitet – pennan som blev ihågkommen

penna
redaktionen@branschkoll.se