Tryckpressen Ricoh IP5000GP blev ett lyft för SB Jansens direktreklam

Pressmeddelande från Ricoh 2014-10-23

Trycksaks- och reklamleverantören Service Bureau Jansen i Nederländerna har investerat i en Ricoh IP5000GP, en bläckstråleskrivare för löpande bana. Tryckpressen har Ricohs nya bläck Pigment PLUS och multidroppteknik med dynamisk droppstorlek för superb utskriftskvalitet, fullfärg och dubbelsidiga utskrifter utan behov av förtryckt material.

Jansen har även investerat i en Tecnau LasermaxRoll, för- och efterbehandlingsutrustning, en kundkommunikationslösning från GMC Inspire och Ricohs Process Director för ett effektivt arbetsflöde.

SB Jansen som grundades 1953 är ett familjeföretag som historiskt har fokuserat på traditionell direktreklam och övertryck på offsetförberedda rullar. Med sin nya tryckpress har SB Jansen utvidgat sina tjänster inom distribution, automatisering och digital kommunikation. SB Jansen skickar i snitt ut en halv miljon kuvert varje vecka med brev och trycksaker.

– Trycksaker är fortfarande en viktig del av den integrerade lösning vi i dag erbjuder våra kunder. Tack vare den senaste tekniken från Ricoh, som inte kräver förtryckt material, kan vi snabbt och effektivt trycka i fullfärg direkt på vitt papper. Det gör att vi inte behöver producera förtryckta rullar offset, vilket är både tidskrävande och kostsamt. Vi får total kontroll över hela processen. Det betyder också att vi enkelt kan växla från en kunds material till en annans utan att behöva byta pappersrullar. Ricoh IP5000GP ökar effektiviteten på tryckt material. Mer färg och grafik förbättrar kommunikationen och gör trycksakerna mer fängslande och läsvärda, säger Bart Jansen, Director, på SB Jansen och fortsätter:

– Våra kunder beställer allt oftare många små utskriftsvolymer i stället för en miljon trycksaker i taget. Efterfrågan på färg och variabeldatautskrifter ökar också. Företag vill att vi ska hantera deras utskrifter och ta hand om hela deras marknadsföringsprocess. Jag tror att den här trenden kan fördubbla vår årsproduktion till 80 miljoner A4-sidor inom två år.

– Våra kunder har redan tryckt över 65 miljarder sidor i färg med IP5000-plattformen. En sådan omfattande användning av vår inkjet-teknik har vi flexibiliteten att tacka för. Många applikationer kan köras, inklusive direktreklam, affischer, broschyrer, plakat och böcker. Dessutom kan över 400 olika substrat användas. Och som våra kunder ofta säger, vår support och förmåga att hjälpa dem att bredda sina tjänster och öka sin tillväxt är en drivande faktor som hjälper dem att anpassa sig till sina kunders förändrade behov, säger Tommy Segelberg, Director Nordic Operations PPBG, Ricoh Sverige.

Direktreklam har en spännande framtid eftersom kampanjer blir alltmer sofistikerade, personifierade och förenar digitala och tryckta domäner. Ricoh arbetar tillsammans med industriledande företag som SB Jansen och andra DR-experter för att säkerställa att varumärkeschefer, kreativa reklambyråer och trycksaksleverantörer står bättre rustade att åta sig eller leverera DR-kampanjer med extra värde.

– Ricoh har rätt teknik och är en partner med rätt visioner. Det är en serviceorganisation med stort fokus på att samarbeta för att ytterligare utveckla vår affär och vår service till våra kunder. Genom att utforska möjligheter tillsammans med kunden får man bättre lösningar. På det sättet har vi redan fått nya kunder och beställningar, säger Bart Jansen.

Mässa för industriellt tryck har medvind

Mässan Inprint – Industrial Print Show, som arrangeras för fösta gången i april nästa år har fått stort stöd från stora delar av den grafiska branschen. Det handlar om allt tryck som fungerar som insatsvara till industrin men även där tryck används som tillverkande metod.

Bildskärmar, solpaneler, förpackningar, elektroniskt tryck, etiketter, 3D-tryck, interaktiva trycksaker och mycket annat kommer att visas upp på mässan för en blandning av besökare från grafisk bransch och tillverkande industri.

Mässan samarrangeras med den stora industrimässan i Hannover.

Bland de redan bekräftade utställarna finns både klassiska grafiska leverantörer men också de som är ledande inom industrisektorn med koppling till tryckbaserad tillverkning.

För alla grafiska företag som funderar på nya segment att växa inom är mässan i Hannover ett självklart event att besöka.

Företag som redan skrivit kontrakt för att ställa ut är:
Agfa, Blase, Caldera, Canon, Colorgate, Cruse Spezialmaschinen, DP Solutions, Durst, Ergosoft, Fujifilm, Huntsman, Hymmen, ImageXpert, Impulsa, IMI, Industrial Inkjet, INX Digital, J-Teck, Kala, Kiian, LumeJet, Marabu, Mimaki, Neschen, Printcolor Screen, Sawgrass Europe, Xennia och Xaar.

redaktionen@branschkoll.se

500 000 hushåll har webb-TV-abonnemang

TV-tittande via internet är redan väletablerat i Sverige. I spetsen står gratistjänster som t ex Youtube och SVT Play. I höstas lanserades även flera betaltjänster där internationella aktörer som Netflix och HBO tog upp kampen med lokala spelare som Viaplay och Filmnet. Det ökade utbudet har fått tydlig effekt på marknaden skriver konsultbolaget Mediavision i ett pressmeddelande.

I mars 2013 hade 500 000 svenska hushåll någon form av webb-TV-abonnemang eller prenumeration på så kallad streamingtjänst. Det betyder att hushållen betalar för möjligheten att titta på TV-serier, filmer och sport över internet. Den snabba tillväxten har framför allt drivits av Netflix. Antal hushåll med webb-TV-abonnemang är tre gånger så många som innan Netflix lanserades i oktober 2012.

Netflix är överlägset störst på marknaden, men inte den enda vinnaren. Även aktörer som Viaplay och HBO Nordic har vuxit under första kvartalet 2013.

– Tillväxten av webb-TV-abonnemang är anmärkningsvärd. Den har gått mycket snabbare än lansering av andra betal-TV-plattformar som t ex satellit-TV eller det digitala marknätet. För TV-industrin som helhet är det som händer nu högintressant. Nya typer av tjänster från flera och delvis nya aktörer skapar ett nytt marknadsläge. För många hushåll kan det dock ännu handla om nyhetens behag, med olika prova-på-abonnemang, säger Natalia Borelius på Mediavision.

redaktionen@branschkoll.se

Företag och byråer underskattar konsumenters vilja att skanna QR-koder

redaktionen@branschkoll.se

Mobilen är historiens mest privata mediekanal

Mobilannonsering är den typ av mobil marknadsföring som konsumenterna är minst positiva till. Man vill ha översikt, kontroll och kundservice direkt i telefonen visar undersökningen MobileMarketing 360. Utmaningarna är många och i undersökningen finns massor av information som du måste ha koll på för att gå åt rätt håll i mobilen – och andra marknadsföringskanaler.

redaktionen@branschkoll.se