Tryckpressen Ricoh IP5000GP blev ett lyft för SB Jansens direktreklam

Pressmeddelande från Ricoh 2014-10-23

Trycksaks- och reklamleverantören Service Bureau Jansen i Nederländerna har investerat i en Ricoh IP5000GP, en bläckstråleskrivare för löpande bana. Tryckpressen har Ricohs nya bläck Pigment PLUS och multidroppteknik med dynamisk droppstorlek för superb utskriftskvalitet, fullfärg och dubbelsidiga utskrifter utan behov av förtryckt material.

Jansen har även investerat i en Tecnau LasermaxRoll, för- och efterbehandlingsutrustning, en kundkommunikationslösning från GMC Inspire och Ricohs Process Director för ett effektivt arbetsflöde.

SB Jansen som grundades 1953 är ett familjeföretag som historiskt har fokuserat på traditionell direktreklam och övertryck på offsetförberedda rullar. Med sin nya tryckpress har SB Jansen utvidgat sina tjänster inom distribution, automatisering och digital kommunikation. SB Jansen skickar i snitt ut en halv miljon kuvert varje vecka med brev och trycksaker.

– Trycksaker är fortfarande en viktig del av den integrerade lösning vi i dag erbjuder våra kunder. Tack vare den senaste tekniken från Ricoh, som inte kräver förtryckt material, kan vi snabbt och effektivt trycka i fullfärg direkt på vitt papper. Det gör att vi inte behöver producera förtryckta rullar offset, vilket är både tidskrävande och kostsamt. Vi får total kontroll över hela processen. Det betyder också att vi enkelt kan växla från en kunds material till en annans utan att behöva byta pappersrullar. Ricoh IP5000GP ökar effektiviteten på tryckt material. Mer färg och grafik förbättrar kommunikationen och gör trycksakerna mer fängslande och läsvärda, säger Bart Jansen, Director, på SB Jansen och fortsätter:

– Våra kunder beställer allt oftare många små utskriftsvolymer i stället för en miljon trycksaker i taget. Efterfrågan på färg och variabeldatautskrifter ökar också. Företag vill att vi ska hantera deras utskrifter och ta hand om hela deras marknadsföringsprocess. Jag tror att den här trenden kan fördubbla vår årsproduktion till 80 miljoner A4-sidor inom två år.

– Våra kunder har redan tryckt över 65 miljarder sidor i färg med IP5000-plattformen. En sådan omfattande användning av vår inkjet-teknik har vi flexibiliteten att tacka för. Många applikationer kan köras, inklusive direktreklam, affischer, broschyrer, plakat och böcker. Dessutom kan över 400 olika substrat användas. Och som våra kunder ofta säger, vår support och förmåga att hjälpa dem att bredda sina tjänster och öka sin tillväxt är en drivande faktor som hjälper dem att anpassa sig till sina kunders förändrade behov, säger Tommy Segelberg, Director Nordic Operations PPBG, Ricoh Sverige.

Direktreklam har en spännande framtid eftersom kampanjer blir alltmer sofistikerade, personifierade och förenar digitala och tryckta domäner. Ricoh arbetar tillsammans med industriledande företag som SB Jansen och andra DR-experter för att säkerställa att varumärkeschefer, kreativa reklambyråer och trycksaksleverantörer står bättre rustade att åta sig eller leverera DR-kampanjer med extra värde.

– Ricoh har rätt teknik och är en partner med rätt visioner. Det är en serviceorganisation med stort fokus på att samarbeta för att ytterligare utveckla vår affär och vår service till våra kunder. Genom att utforska möjligheter tillsammans med kunden får man bättre lösningar. På det sättet har vi redan fått nya kunder och beställningar, säger Bart Jansen.

Annons

PODD: Den grafiska branschens stora möjligheter i bokens digitala framtid

Företaget Publit automatiserar processerna runt att ge ut böcker. Per Helin är en av grundarna och i senaste avsnittet av Branschkollpodden ger han sin syn på bokens framtid.

Det finns stora möjligheter för grafiska företag att utveckla nya tjänster runt boken.

Publits plattform genererar bland annat 20.000 tryckta böcker varje månad – och alla trycks ”on demand” på tryckeriet i Malmö.

– Det är enstycksproduktion i full industriell skala.

Är du en del av bokens värdekedja – förlag, tryckeri eller författare – är detta ett intressant avsnitt som kommer ge dig kunskap och inspiration för framtiden.

Lyssna på podden nedan eller på Spotify alternativt på Apple Podcast.

Vi pratar om många olika ämnen – men alla kretsar kring framtidens bok – både tryckta och digitala. Bland annat:

  • Det här är en bok idag
  • Publits tryckeri i Malmö och vilka krav man ställer på sin grafiska leverantör.
  • Logistik är allt – för Publit ingår det i produktionspriset – detta leder till nya tjänster … även offsettryck.
  • Vad betyder ljudbokens framfart för den tryckta boken?
  • Amazons intåg i Sverige
  • Mängden användardata ökar lavinartat – är det verkligen viktigt att ta vara på detta?
  • Den tryckta bokens kvalitet – hög lägstanivå och nya extrema nivåer – hur ser det ut framöver?
  • Bokens förpackning förändras – så här ska ett grafiskt företag tänka?
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sämsta året för annonsmarknaden sedan finanskrisen – men stark återhämtning i Q4

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd till Boxon Group

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon ska leda Brobygrafiska under 2021

Evelina Nilsson går in som ny verksamhetsansvarig här på Brobygrafiska, som vikarie för Per Branzén som är tjänstledig.

– Jag är otroligt stolt över att jag får chansen att ha detta uppdrag och kommer tillsammans med mina kollegor, våra studerande och branschen arbeta för att utveckla Brobygrafiska och våra utbildningar, säger Evelina i en kommentar till Branschkoll.

Per Branzén har tagit över som Kultur- och näringslivschef i Sunne.

redaktionen@branschkoll.se
Annons