Trycket utmanas men står starkt – och upprätthåller demokratin

Tryckutamanas

Tryckutamanas

Nästa år fyller den svenska tryckfriheten 250 år och för Grafiska Företagen är det en viktig händelse. Det tryckta mediet har en speciell plats i samhället och är viktig för att upprätthålla demokratin. Samtidigt blir tryck allt mer en premiumprodukt och något som driver användarna till digitala medier.

Grafiska Företagen hade fullt hus när man under Skogsnäringsveckan fick chansen att berätta om arbetet med att sprida trycksakens lovord.

Maria Wikström och Martin Elofsson på Grafiska Företagen inledde men att fråga ”varför ska man ens hålla på med tryck i den här digitala världen?”. För att det uppskattas av användarna, har en fungerande affärsmodell, är skonsamt mot miljön och hjälper till att upprätthålla demokratin var svaren som gavs under seminariet.

– Det är en myt att vi har slutat att läsa tryckta medier. Vi tittar på mobilen 150 gånger varje dag – men även de allra yngsta läser böcker och tidningar även om nya medieslag hela tiden tillkommer, sa Maria Wikström på Grafiska Företagen.

Myten om det farliga papperet

Det finns en mytbildning i samhället att papperet är dåligt för miljön säger Maria och Martin på Grafiska Företagen. Och därför startades projektet Two Sides för många år sedan.

– Two Sides är en kampanj som är ett unikt samarbete i branschen. Man såg de myter som växte och man ville bemöta detta, säger Martin.

Ett exempel är att tryckta medier bidrar till skogsskövling vilket inte stämmer. Papper är en förnyelsebar källa och en branschen som är världsledande inom återvinning. Skogsarealen i Europa har växt med 50 procent sedan 1950 och ökar lika mycket som fyra London varje år. Idag täcks halva Europa av skog, berättar Martin.

Alla parter i näringskedjan från pappertillverkare och tryckerier till förlag och distributörer är med i projektet. Kampanjen bedrivs i 13 länder och 150 personer är inblandade i arbetet.

Budgeten för 2015 är 14 miljoner kronor och man får gratis annonsutrymme värt 80 miljoner kronor av olika publicister. I Sverige drivs Two Sides av Grafiska Företagen och Pressretur.

Print fungerar

Projektet Print Power, som också drivs av Grafiska Företagen i Sverige, ska lyfta fram tryckets effektivitet som kommunikationskanal för varumärkesägarna.

– Vi lyfter fram människors behov av trycksaker – det är taktilt, har färg och doft – något som digitalt inte har, säger Maria.

Print Power är ett kunskapsnav som samlar ihop fakta, paketerar och sprider informationen i olika plattformar. Inklusive magasinet som distribueras i 70.000 exemplar i hela Europa – inklusive 3.500 i Sverige.

Nästa nummer av tidningen Print Power kommer i maj. Den anpassas till den svenska marknaden med både svenskt och internationellt material.

En svensk version av Printpowers sajt lanseras inom kort.

Ur ett demokratiskt perspektiv är tryckta medier fortfarande viktiga – inom EU har 20 procent idag inte tillgång till internet och förlitar sig på tryckta medier för att hålla sig informerade.

Annons

Fullt ös för Postemballage med valutskick under sommaren

Ämnen i artikeln: Postemballage

Företaget Postemballage i Jönköping har kört för fullt under hela sommaren.

Det är det stundande valet som gör att maskinerna har gått för högtryck på Bultvägen på Ljungarum, berättar vd Göran Johansson.

Man har alltid haft det hektiskt när det är valtider eftersom man packar och gör utskick åt många partier. Några av uppdragen är att trycka kuvert till sjukvårdspartiet, och packa valsedlar och en folder i kuvert åt Centern.

Postemballage har sex kuverteringsmaskiner som kan packa i kuvert automatiskt.

– Det är ju stora upplagor som görs till vissa partier, största jobbet nu är på 200.000 tusen försändelser

Kunderna är både de större etablerade partierna runt om i hela landet men också många mindre lokala partier.

– Vissa partier vill att deras budskap skall komma ut lagom till förtidsröstningen som börjar 24 augusti, medan en del andra satsar på att få ut det innan den riktiga valdagen den 11 september.

Skift på semestern

Under sommaren har man delvis haft skiftgång för att hinna med allt.

Lena Pettersson laddar valsedlar i en av kuverteringsmaskinerna hos Postemballage.

– Personalen är beundransvärd som ställer upp och flyttar och pysslar med semester för att det skall fungera  med alla utskick, säger Göran.

Lena Pettersson som är en av operatörerna, berättar om en del utmaningar:

– Vi har haft svårigheter att få fatt i alla delar som ligger i kuverten, väldigt många valsedlar har kommit sent i år och det är även brist på papper generellt i branschen.

Ämnen i artikeln: Postemballage
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny halvårsrapport visar fortsatt hög bokförsäljning

Ämnen i artikeln: böcker

✔️Avmattad tillväxt för digitala böcker ✔️Så här går det för tryckta böcker ✔️Kunderna strömmar tillbaka till bokhandeln ✔️Boken står stark – förra årets rekordsiffror inte bara var en konsekvens av pandemin.

Ämnen i artikeln: böcker
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Optimum Group fortsätter etikett-expansionen i Norden

Optimum Group Labelco
Ämnen i artikeln: EtikettOptimum Group

Etikettkoncernen Optimum Group fortsätter sin expansion att etablera sig ytterligare på den nordiska marknaden.

Nu köper man den danska etikettryckaren Labelco, med säte i Hinnerup.

Labelco producerar etiketter för mestadels den inhemska marknaden men man exporterar också en hel del till andra EU-länder.

I ett pressmeddelande kommenterar Optimum Group Nordics vd Lars Ole Nauta förvärvet:

– Vi är mycket stolta över att välkomna Labelco till Optimum Group. Företaget har en unik position på den danska etikettmarknaden inom området självhäftande etiketter. I synnerhet deras starka profil inom BRCGS-godkända livsmedelsetiketter är intressanta och kommer att expandera Optimum Group Nordics styrkor inom livsmedelsmärkning.

Läs också: Etikettkoncern expanderar i Norden – har köpt fyra danska tryckerier på kort tid

Ämnen i artikeln: EtikettOptimum Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storaffär i finska förpackningsbranschen

Walki förvärvar två bolag med en omsättning på 40 miljoner euro.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen Iggesund anställer till teamet för formad fiber

Holmen Iggesund värvar Björn Bergström som ansvarig för försäljningsutveckling av företagets lösningar inom formad fiber.

Björn Bergström börjar den första september i en roll som Sales Development Manager på Holmen Iggesund.

Björn beskriver sin nya roll så här:

– Jag blir försäljningsutvecklingsansvarig för företagets produkter av formad fiber. Det är främst materialet Inverform som används när man gör förpackningar för livsmedelsindustrin. Målet för verksamheten är att ersätta plastförpackningar med en hållbarare produkt. Mitt ansvarsområde geografiskt bli europa och jag ser fram emot att få komma igång och lära känna det fem man stora laget under ledning av Per Berglund. Det ska bli väldigt kul att få arbeta med att besöka kunder och prospects runt om i Europa, att få resa runt på hållbarast möjliga sätt.

Björn kommer senast från en roll som Swedish Manager på Scandinavian Print Group.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon blir ny platschef för Rottneros Bruk

Sofia Hidén heter den nya platschefen på Rottneros. Hon kommer senast från en roll som Director of ESQ på Billerudkorsnäs.

– Sofia har en profil som passar perfekt för det skede Rottneros Bruk befinner sig och för vår framtida utveckling. Koncernen har gjort stora miljöförbättrande investeringar för att utveckla tillverkningen av CTMP-massa och Sofia är en duktig ledare med vana att leda i förändring, säger koncernens operativa chef Peter Sävelin i ett meddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac får stöd från Eurostars

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Säckar utan plastbarriär – kan återvinnas som papper

Billerudkorsnäs har lanserat ett nytt säckpapper där man ersatt den traditionella plastfilmsbarriären med en beläggning utan plast. Detta gör att det nya materialet, Performance White Barrier, kan återvinnas som papper.

– Hållbara förpackningar står fortfarande högt på agendan hos våra kunder, eftersom konsumenterna efterfrågar det. Med Performance White Barrier tar vi ytterligare ett steg för att ersätta plast i förpackningar. Vad som till en början kan se ut som en osynlig fördel, blir väldigt tydligt i nästa fas när konsumenten ska återvinna säcken, säger Armin van Overbeek, Vice President Business Area Sack & Kraft Paper, på Billerudkorsnäs i ett pressmeddelande.

Enligt Eurostats statistik om faktiska återvinningsgrader i EU återvinner 8 av 10 personer sina pappers- och kartongförpackningar jämfört med 4 av 10 plastförpackningar.

redaktionen@branschkoll.se

Ny förpackningsdesign minskade fraktskadorna rejält

När cykeln såg ut som en TV minskade problemen med fraktskador.

redaktionen@branschkoll.se

Scanfill utökar sortimentet

Ämnen i artikeln: Scanfill

Ytadsföretaget Scanfill utökar sitt produktprogram med ett material för plastförpackningar man kallar Scanfoil PS ESD (Polystyren Electrostatic Discharge). .

– Vi har tagit nästa steg i vårt arbete med kundanpassade förpackningsmaterial och med PS ESD kan vi styra ledningsförmågan efter kundens önskemål, säger Karl Banke, Teknisk Support på Scanfill i ett pressmeddelande.

Företaget säger själva att materialet är perfekt lämpat för förpackningar inom elektronikbranschen eftersom det tack vare sin ytresistivitet skyddar avancerade tekniska applikationer från statisk urladdning. 

Polypropen har en lägre miljöpåverkan än Polystyren och är eftertraktat på återvinningsmarknaden. 

Scanfill ingår i Polykemi Group och har huvudkontoret ligger i Ystad, men företaget har även produktion i Kunshan, Kina.

Ämnen i artikeln: Scanfill
redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]