Tryckerisammanslagning skapar regionalt stortryckeri i Västsverige
RisbergsAdbox och Cela Grafiska går samman och bildar ett helt nytt grafiskt fullserviceföretag i Uddevalla.
Idag finns man i Uddevalla, Vänersborg, Munkedal och Åmål men från början av nästa år samlas man under samma tak i Uddevalla. Sammanslagning gör att man får helt andra resurser att serva kunderna på den lokala marknaden, berättar Mats Wall som är ägare och vd på RisbergsAdbox för Branschkoll.
– Vi kommer ligga på en omsättning runt 60 miljoner kronor och får en rejäl grafisk produktionsanläggning i Uddevalla, säger Mats Wall till Branschkoll.
Blir ett helt nytt namn
Det nya bolaget ägs till lika delar av tidigare delägare och under hösten ska man förbereda allt för en sammanslagningen. Då skapar man också ett helt nytt varumärke och namn för företaget.
Den grafiska branschen genomgår stora strukturförändringar och stora tryckerier i Stockholm, Göteborg och Malmö köper upp de mindre ute i landet och tar hem verksamheten, berättar Mats Wall.
– Genom att gå samman på den marknad där vi både finns själva och har våra kunder så får den företagstäta regionen mellan Göteborg och Karlstad ett eget regionalt stortryckeri.
Målet är att växa långsamt och stabilt från dagens omsättning på 60 miljoner kronor.
– Genom den kompetens som redan finns inom bolagen och de resurser som vi nu gemensamt kan investera i kommer vi att hävda oss väl på framtidens grafiska marknad.
I tryckeriet kommer RisbergsAdbox befintliga offsetpress i formatet 70×100 att vara hjärtat tillsammans med digital produktion i både ark och storformat.
Idag har bolagen tillsammans runt 40 anställda men hur det blir när allt är klart vet man inte.
– Personalmässigt vet vi inte än men vi hoppas kunna ta med så många som möjligt.
Satsning inom förpackning och display
Förutom tryckeriverksamheten med tillhörande tjänster som till exempel logistik så har man sedan många år varumärket Adbox. Det handlar om både förpackningar och specialdisplayer som görs i kartong och well genom tryck, stansning och kashering. Inom detta område ska man göra en extra satsning, berättar Mats.
Marknaden på väg upp igen
När det gäller Corona så ser man nu en snabb återgång till mer normala förhållanden.
– Det har repat sig ordentligt efter Corona. Inga av våra kunder har lämnat oss och de börjar nu beställa igen. Och vår största kund New Wave satsar ordentligt just nu, säger Mats Wall.
Nystart i januari 2021
Fusionen beräknas vara genomförd och det nya bolaget operativt från 1 januari 2021.
– Det är en offensiv satsning och vi ser att det är en möjlighet att bygga en stark aktör med bra resurser i regionen. Vi tror att det här kommer bli gôrbra, avslutar Mats.