Logga in

Tryckerisammanslagning skapar regionalt stortryckeri i Västsverige

01 oktober, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Mats Wall (bilden längst till höger) är vd och ägare på RisbergsAdbox som tillsammans med Cela skapar en helt ny grafisk aktör i Västsverige.

RisbergsAdbox och Cela Grafiska går samman och bildar ett helt nytt grafiskt fullserviceföretag i Uddevalla.

Idag finns man i Uddevalla, Vänersborg, Munkedal och Åmål men från början av nästa år samlas man under samma tak i Uddevalla. Sammanslagning gör att man får helt andra resurser att serva kunderna på den lokala marknaden, berättar Mats Wall som är ägare och vd på RisbergsAdbox för Branschkoll.

– Vi kommer ligga på en omsättning runt 60 miljoner kronor och får en rejäl grafisk produktionsanläggning i Uddevalla, säger Mats Wall till Branschkoll.

Blir ett helt nytt namn

Det nya bolaget ägs till lika delar av tidigare delägare och under hösten ska man förbereda allt för en sammanslagningen. Då skapar man också ett helt nytt varumärke och namn för företaget.

Den grafiska branschen genomgår stora strukturförändringar och stora tryckerier i Stockholm, Göteborg och Malmö köper upp de mindre ute i landet och tar hem verksamheten, berättar Mats Wall.

– Genom att gå samman på den marknad där vi både finns själva och har våra kunder så får den företagstäta regionen mellan Göteborg och Karlstad ett eget regionalt stortryckeri.

Målet är att växa långsamt och stabilt från dagens omsättning på 60 miljoner kronor.

– Genom den kompetens som redan finns inom bolagen och de resurser som vi nu gemensamt kan investera i kommer vi att hävda oss väl på framtidens grafiska marknad.

I tryckeriet kommer RisbergsAdbox befintliga offsetpress i formatet 70×100 att vara hjärtat tillsammans med digital produktion i både ark och storformat.

Idag har bolagen tillsammans runt 40 anställda men hur det blir när allt är klart vet man inte.

– Personalmässigt vet vi inte än men vi hoppas kunna ta med så många som möjligt.

Satsning inom förpackning och display

Förutom tryckeriverksamheten med tillhörande tjänster som till exempel logistik så har man sedan många år varumärket Adbox. Det handlar om både förpackningar och specialdisplayer som görs i kartong och well genom tryck, stansning och kashering. Inom detta område ska man göra en extra satsning, berättar Mats.

Marknaden på väg upp igen

När det gäller Corona så ser man nu en snabb återgång till mer normala förhållanden.

– Det har repat sig ordentligt efter Corona. Inga av våra kunder har lämnat oss och de börjar nu beställa igen. Och vår största kund New Wave satsar ordentligt just nu, säger Mats Wall.

Nystart i januari 2021

Fusionen beräknas vara genomförd och det nya bolaget operativt från 1 januari 2021.

– Det är en offensiv satsning och vi ser att det är en möjlighet att bygga en stark aktör med bra resurser i regionen. Vi tror att det här kommer bli gôrbra, avslutar Mats.

Elanders förvärvar återvinningsaktör – vill skapa global plattform för cirkulär hantering av IT-utrustning

Tjänster och lösningar för en cirkulär ekonomi viktig del av hållbarhetsarbetet.

Hösten började svagt – nedåt för alla medier utom ett

”Investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som man har kunnat se under sommaren håller i sig.”

Amazon stoppar in 3,5 miljarder i tryckeriet till i sin merch-satsning

Amazon investerar 400 miljoner dollar i digital printutrustning.

Snabbmatskedja skrotar leksakerna – delar ut 5 miljoner böcker istället

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max, som byter ut plastleksaker mot böcker. (Bilder: Press)

Plastleksaker byts ut mot fem miljoner böcker. (mer…)

Krönika: Den här artikeln borde heta ”Offlinekanaler dominerar världen” – men vi testar att hålla oss till fakta

”Det tryckta mediet har hamnat i kläm”.

Elbrist hotar: IT-jättarnas miljöpåverkan ökar snabbt

Nya serverhallar ska byggas – vilka var för sig kan dra så mycket el som ”ett halvt kärnkraftsverk”. Dubbelt så mycket som hela Uppsalas el-förbrukning!

Ny podd: Anni Sandgren – I grund och botten handlar det om att ställa frågan är det här dumt eller smart?

I dagens avsnitt av Branschkollpodden träffar vi Anni Sandgren, CSR Manager på New Wave Group. Vi pratar bland annat om, klimatkompensering, var man börjar sitt hållbarhetsarbete och om hur produktmediabranschens hållbarhetsarbete ser ut om tio år. Missa inte det här! (mer…)

Postutredningen får kritik från branschen – ”Saknar flera perspektiv och viktiga framtidsfrågor”

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen (Bild: Grafiska Företagen)

”Uppenbart att regeringen måste ge tilläggsdirektiv för att säkerställa en framtidssäkrad postpolitik”.

De är först i världen att foliera trycksaker med metallpulver

Mr. Barthel, ägare till tyska Barthel Gruppe och Jan Franz Allerkamp, vd på Actega Metal Print (Bilder: Actega)

De är först med banbrytande teknik för foliering.