Logga in

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

08 september, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan.

Det var i augusti som Nya Tryckeriet i Lycksele, med en omsättning på 8,6 miljoner kronor (senaste bokslutet), gick i konkurs.

Genom övertagandet stärker man upp erbjudandet för tryckeriet i Lycksele tack vare att man nu tillhör en större organisation och kunderna erbjuds allt från trycksaker, kopieringstjänster och accidenstryck till ritningshantering, utställning, butiksexponering, skyltar och inredningstryck.

Original Tryckeri bildades under 2019 genom en avknoppning från Arkitektkopia och nyligen investerade man i ny utrustning.

– Tillsammans med näringsliv och organisationer i Lycksele hoppas jag att vi kan utveckla och säkra framtiden för både tryckeriet och annonsbladet, säger Lennie Nylén, vd, Original i en kommentar.

Specialiserade mot digitaltryck

Produktionen i Lycksele kommer specialiseras mot digitaltryck med snabba ledtider. Vidare komman man byta namn till Original Tryckeri men man behåller namnet på annonsbladet som fortsatt kommer heta just Lycksele
Annonsblad.

– Tryckeriet blir kvar, men ändringar i bemanning är oundvikligt. På sikt är ambitionen en utveckling av verksamheten och fler medarbetare. Västerbottens inland får närmare till Originals erbjudande, vilket på sikt kan leda till en utveckling av tryckeriet i Lycksele, enligt Lennie Nylén.

Avtalet tecknades måndagen den sjunde september.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)