Tryckeriet som hanterar 3.000 ordrar om dagen

Jørn Våraker på HG Media har fyllt lagret med canvas-ramar inför jul.
Jørn Våraker på HG Media har fyllt lagret med canvas-ramar inför jul.

”Blir en hygglig förtjänst”.

Tryckning lokalt och leverans inom 72 timmar är Gelatos löfte till kunderna. HG Media i norska Bærum hanterar nära 3.000 Gelato-ordrar varje dag under högsäsong.

Norska Media Monitor har pratat med vd Jørn Våraker för att ta reda på hur man jobbar – och om det är lönsamt att trycka så många småordrar.

– Automatiserade lösningar och effektiv logistik, är svaret från Våraker, när han ger oss en inblick i företagets Gelato-produktion.

canon hgmedia
Lars Christoffersen och Jørn Våraker vid sin senaste investering. Rullplotteren Canon Colorado går för fullt. (Bild: Canon)

Huvuddelen av ordrarna är familjebilder som ska ramas in, i olika format, en bild per order. Andra typiska produkter är kalendrar och tackkort och allt produceras i en högautomatiserad tryck- och packprocess hos HG Media.

Annons

Våråker berättar att alla bilder som ska ramas trycks på dukar i en Canon Colorado. Därefter skärs den automatiskt på ett skärbord för att sedan fästas på en ram i en ”canvas stretching machine” från den tyska tillverkaren MH&P Technology. Denna maskin är enligt Jörn Våråker den enda av sitt slag i Norden.

Matningen sker manuellt men sträckningen och häftningen av duken i ramen sker automatiskt i maskinen.

canon hgmedia posten
Postbilen kommer två gånger om dagen och hämtar Gelato-ordrar. (Bild: Canon)

– Den här typen av produktion ställer lika höga krav på lager och logistik som på den grafiska produktionen. Allt måste löpa smärtfritt. Lönsamheten per order är inte så hög men när vi gör 3.000 ordrar om dagen så blir det en hygglig förtjänst. Dessutom så har vi andra produktioner förutom Gelato-uppdragen, och de har en bättre lönsamhet, berättar Jörn Våråker.

I packsalen arbetar fyra personer som har fullt upp. Logistikhanteringen sker med hjälp av Gelatos egna mjukvara vilket ska garantera att produkten kommer till rätt adressat.

– Hanteringen av varje order säkras två gånger, dels med en streckkod som skannas från bilden, men sedan kan medarbetaren se bilden på en skärm också, och bekräfta att den är rätt. Det är en smart och effektiv hantering och vi har praktiskt taget inga reklamationer på våra Gelato-ordrar, avslutar Jörn Våråker hos HG Media.

Canon har också skrivit en artikel om HG Media, Gelatoproduktionen och deras investering i utrustning från Canon.

Annons

Webbinarium: Största utställaren på Drupa – och andra saker att ha koll på inför årets stora mässa

drupa16 jv9230 1800
Ämnen i artikeln: Drupa

I fredags hade nätverket Grafkom ett webbinarium inför Drupa. Här kan du se det.

Om du vill få lite bättre koll på vad som händer på kommande Drupa så kan nu nu se en genomgång som Morten Reitoft från Inkish gjorde för Grafkoms medlemmar i förra veckan.

Se seminariet nedan – men först en lista som sammanfattar en del av det som sägs:

  • Morten ger en övergripande bild av mässan, vilka blir de stora utställarna och vilka kommer inte att ställa ut alls.
  • Även om allt fler leverantörer som ställer ut inte anpassar sina lanseringar lika mycket efter mässan längre så kommer det att vara en hel del stora nyheter som visas upp.
  • 30 procent av alla utställare är kinesiska bolag – vad detta betyder berättar Morten en del om.
  • Allt fler utställare visar upp kompletta produktionsflöden – snarare än fristående maskiner
  • Räkna med massor av robotar
  • Nyheter inom inkjet – bland annat kommer nya affärsmodeller kring färg
  • I vilka hallar finns de små och intressanta start-up-bolagen?
  • … och vem är största utställaren?

Se hela seminariet här:

Ämnen i artikeln: Drupa
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Textiltryckeri försatt i konkurs

Görs på egen begäran.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så mycket fakturerar profilföretagen kommuner och regioner

Kommuner och regioner 1800

Branschkoll har granskat fakturerade belopp till kommuner från drygt 200 profilåterförsäljare. Här är de som säljer mest till kommuner och regioner – och de som är mest beroende av denna försäljning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu står det klart – SBPR ska läggas ned

sbpr1
Ämnen i artikeln: SBPR

Nyligen höll SBPR ett möte där man beslutade sig för att branschföreningen ska läggas ned.

I ett uttalande till Branschkoll säger styrelsemedlem Cecilia Dellham på Exakt att:

Efter noggranna överväganden har vi kommit fram till beslutet att avveckla SBPR och arbeta med processen med att få över medlemmarna till PWA. På så sätt får vi en samlad förening som står stark och driver våra viktiga frågor vidare för hela branschen. Vi hoppas det arbetet ska vara klart till sommaren.

Nuvarande styrelse har valts om och ska arbeta med avvecklingen

Hon berättar också att SBPRs nuvarande styrelse valdes om i sin helhet och att de kommer arbeta med att avveckla föreningen.

– Vi är tacksamma för alla som har bidragit och deltagit i föreningens arbete genom åren och hoppas att en ny konstellation i PWA ska fortsätta det arbetet för att driva branschen framåt, säger Dellham avslutningsvis.

Ämnen i artikeln: SBPR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Unitedprofiles nya vd kommer från Ahlsell

alex goot
Ämnen i artikeln: Unitedprofile

Johan Goot med gedigen erfarenhet från workwear-sfären tar över vdposten på Unitedprofile.

Ämnen i artikeln: Unitedprofile
redaktionen@branschkoll.se
Annons

NWG-varumärke i samarbete med skidort

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Merchandise som kategori i Svenska Designpriset – bidragsluckan är öppen

jens design

Svenska Designpriset kör en merchandise-kategori även i år, där designtävlingen firar 20års jubileum. Anmälningsperioden är nu öppen mellan den 19 februari och 14 juni, därefter utses vinnaren av en kompetent jury.

Förra året vann Redgert Comms och Påhlsons Daylight var dubbelnominerade! Vem som vinner i år återstår att se, men det är ett ypperligt tillfälle för branschen att höja merchandise status ytterligare och visa up häftiga projekt.

Läs mer om tävlingen och lämna ditt bidrag på www.designpriset.se.

LÄS OCKSÅ: Vinnarna av Svenska Designpriset i merchandise med mera

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PF Concept lanserar nytt varumärke för teknikprodukter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Olympus ISO-certifierade

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rosendahl Design Group får B Corp-certifiering

Det danska designhuset Rosendahl Design Group har nyligen uppnått B Corp-certifiering och därmed förbinder sig företaget till flera förpliktelser gällande transparens, ansvarstagande samt social och miljömässig prestation.

Certifieringen utfärdas av B Lab, en icke-vinstdrivande organisationen som vill främja mer hållbart företagande genom att sätta standarder och skapa en gemenskap av företag som adresserar dessa samhällsutmaningar.

– Vi vill gärna vara en inspiration för andra och se vår insats skapa ringar på vattnet, säger Henrik Rosendahl, ägare och vd för Rosendahl Design Group, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons