Logga in

Tryckeriet K-Print från Estland står på Scen på Print Next 19

21 mars, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Helin Kliimann, Karol Karu, Magnus Thorkildsen, Katre Savi och Piret Närep.

Nätverksträffen Print Next är på väg att bli en mötesplats för hela den grafiska branschen i Norden och Baltikum – nu är två nya talare från K-Print i Estland bekräftade.

Nätverket Grafkom berättar att man varit i Tallinn för att träffa den estländska branschorganisationen, Association of Estonian Printing & Packaging Industry (AEPPI). Ett femtiotal företag som var nyfikna på Print Next 19 medverkade på mötet.

– Det var fantastiskt att träffa Katre Savi [vd på AEPPI] och branschorganisationens medlemmar. Extra kul är det att se så många unga människor med en stark tro på branschens framtiden, säger Magnus Thorkildsen på Grafkom.

Nio bolag har bekräftat att de kommer på Print Next

Mötet var en succé och nio företag har redan anmält sig till Print Next 19, vilket betyder att ett tjugotal estländare kommer besöka Stockholm den 7 maj, och sannolikt tillkommer ännu fler.

– Print Next håller verkligen på att bli en mötesplats för tryckeribranschen i Norden och Baltikum. Och det är kul att få föra samman dessa företag så att de kan utbyta kunskap och potentiellt göra affärer med varandra, säger Magnus Thorkildsen.

Ytterligare två talar klare från Estland

Katre Savi, som alltså är vd på AEPPI har varit bekräftad som talare ett tag (se alla talare här), men efter mötet står det klart att även Karol Karu and Piret Närep som är ansvariga för export på det framgångsrika tryckeriet K-Print kommer stå på scen tillsammans med Katre.

Klicka på loggan nedan för att läsa mer om Print Next 19

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)

Heidelberg skär i produktportföljen med nytt sparpaket – ”smärtsamma förändringar”

Tillverkningen av de allra största offsetpressarna avslutas. (Bild: Heidelberg)

Tryckpresstillverkaren Heidelberg har sjösatt ett kraftigt sparpaket för att säkra lönsamhet framåt. Bland annat slutar man producera inkjetbaserade Primefire samt offsetpressar i de största formaten. ”Beslutet var lika svårt som nödvändigt att ta för att få Heidelberg på rätt köl igen”, säger man i ett meddelande.

Nytt datum för Fespa i oktober

Fespa Global Print Expo som skulle ha arrangerats i dagarna har fått ett nytt datum. (mer…)

Hjälporganisation söker lokala tryckerier för att hjälpa riskgrupper

Organisation som heter FIKK, Frivilliga insatser vid kris och katastrof, söker efter lokala tryckerier runt om i Sverige för hjälp att trycka upp affischer. (mer…)

Framgångsfaktorerna bakom Sveriges snabbast växande magasin – klimatkompenserad svensk produktion

Friluftstrend bakom kraftig tillväxt för magasin. Trycker i Sverige, på svenskt papper och beräknar CO2-utsläpp med hjälp av Climatecalc.

Grafisk bransch kommenterar Corona – ”hela havet stormar”

Stor oro och kraftiga åtgärder i branschen för att hantera Corona-krisen. Signalerna från de grafiska företagen är att det är sammanbitet och handlingskraftigt.

Tryckerier erbjuder nya informationsprodukter som behövs i Corona-krisen

Ett alternativ till alla som tröttnat på oändlig skärmtid – trappar upp utgivningsfrekvensen

Rojin Pertow är chefredaktören som ökar utgivningen. (Bild: Press)

Nytt format ökar tidningens mobilitet. (mer…)

Grafkom video-frukost: Film väcker känslor – men måste nå tittaren vid rätt tillfälle

Video kan vara ett mycket effektivt sätt att förmedla ditt företags kärnvärden och erbjudanden till dina kunder. Det visade Inkish för ett 15-tal personer i branschen när Grafkom bjöd in till video- och branschfrukost i början av mars.