Logga in

”Tryckerierna ska inte behöva ha egen efterbehandling”

26 oktober, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Hösten 2015 köpte Jenny Holmén och två kollegor Aros Bokbinderi i Västerås. Då sa man att ”branschens stålbad är en stor möjlighet”. Nu är man mitt i sin förändringsresa.

Aros bokbinderi är på plats i nya lokaler och strategin för tillväxt är spikad. Under 2016 flyttade hela verksamheten till nya lokaler med stora kostnader som en konsekvens.

Läs mer: Träffa Jenny och Carl på Grafkom I/O i Göteborg när de berättar om sin syn på framtidens bokbinderi

– 2016 är lite av ett förlorat år rent ekonomiskt, säger vd Jenny Holmén.

Men nu är flytten genomförd, man har ett nytt affärssystem på plats från Omikai och en ny organisation med ett nytt ledarskap implementeras.

Tryckerierna ska inte behöva ha egen efterbehandling

Partnerskap där man kan bygga upp väldigt nära samarbeten med kunderna är ett stort fokus i framtidens affärsrelationer.

För Jenny Holmén och Carl Arnesson som nu driver företaget handlar det om att skapa sömnlösa samarbeten med kunderna så att de känner trygghet i att lägga ut delar av sin tillverkning på en extern part.

– Vi måste bli en trygg och stabil partner för då kan tryckerierna utnyttja externa bokbinderier istället för att tvingas investera stort i egen produktion, säger Carl Arnesson. Vi har gjort mycket interna förbättringar i både maskinpark och intern organisation men vi har en bit kvar innan vi är där vi vill vara.

De senaste årens osäkerhet kring bokbinderiernas faktiska överlevnad gör att tryckerierna, för att trygga sin egen leverans, skaffat egen efterbearbetningsutrustning. Men maskiner behöver beläggas ganska hårt för att vara lönsamma och detta är något man måste klara av oavsett om man i grunden är ett bokbinderi eller ett tryckeri.

– Jag tror att några företag naturligt kommer att sållas bort och de som blir kvar måste tänka om, tänka nytt och växla upp för att få lönsamhet. Vi måste jobba smartare i allt vi gör, säger Carl.

– Kapacitet finns det – inget tryckeri i Sverige skulle behöva egna bokbinderier idag om man bara hade utnyttjat befintlig kapacitet, säger Jenny.

Men för detta krävs mycket närmare samarbeten med integrerade affärssystem och bättre utnyttjande av kapaciteten som finns.

Förra året gick Aros upp på treskift under en månad – och periodvis går man tvåskift. Målet är att nå kontinuerligt tvåskift i vissa produktionsdelar under 2020.

Kamel Cheriff jobbar med ett av alla uppdrag på Aros bokbinderi.

– Och det finns ju fler aktörer som skulle kunna göra samma sak och därmed förbättra leveransförmågan för branschen.

Jobbar i tryckeriernas affärssystem

Systemintegrering är en av nycklarna för att lyckas som fristående bokbinderi.

– Vi jobbar mycket mer partnerskapsbaserat nu – och löser våra kunders problem tillsammans med dem.

Man jobbar mycket med att anpassa sig till tryckeriernas system – men också att förbättra kommunikationen.

– Vi måste hitta ett gemensamt språk för att få bort missförstånd som uppstår.

När ett jobb är beställt på ett sätt – men levereras på ett annat – så skapar det onödig förvirring, kostnader och missnöjda kunder.

Plock & Pack nytt affärsområde 

Nyligen startade man upp med tjänster inom plock och pack som vuxit till ett litet men eget affärsområde.

– Vi har lärt oss massor och vill nu fortsätta att utveckla verksamheten genom investeringar, berättar Carl

Man jobbar integrerat med sina kunders affärssystem och sköter deras kunders pack- och plock. Det handlar bland annat om mässmaterial och hantering av kampanjer.

Globala aktörer vill slutförädla nära slutdestinationen

Ett annat nytt område som också växt fram sedan Jenny och Carl tog över är globala företag med stora tryckta kampanjer som söker lokala distributionspartners. Tryckerierna är något av de större europeiska aktörerna som utnyttjar lokala bokbinderier för både bindning och distribution.

– Man vill färdigställa produkten närmare slutplatsen. Man får lokal kännedom om distribution vilket gör att det blir en säkerhet rent kvalitetsmässig, säger Carl.

Här ser man möjligheter att få fler uppdrag från internationella aktörer.

Utbudet växer

Aros bokbinderi har en stor bredd i sina tjänster. Även om lim- och trådbindning är en stor del så gör man allt från hårdbandsproduktion, handbokbindning, registerstansning, prägling och foliering till inplastning och de nya tjänsterna inom plock och pack.

Skaffa koll på profilbranschen – här är tre stora kedjor och ”tio i topp”

Branschkoll Promotion har tagit fart ordentligt sedan starten i januari. Under året har vi bland mycket annat tittat på tre av de stora kedjorna i branschen och för att hjälpa dig hitta till dessa kommer här en kort sammanfattning och länkar till artiklarna.

Årets färg 2019 från Pantone är Living Coral – lanseras med produktmedia

Färgen som Pantone valt som 2019 års färg blir ”Living Coral” även känd som Pantone 16-1546. Färgen ligger i gränslandet mellan rosa och orange och sägs vara pulserande men ändå mogen och mjuk. (mer…)

Inleder nordiskt samarbete kring 3D-print

Nordic AM Group är ett nytt intiativ vars målsättning är att skapa en nordisk marknad och mötesplats för 3D-printing, eller som de själva kallar det, additiv tillverkning. (mer…)

Få konkurser i branschen men antalet varsel ökar – här är alla siffror

Konkurserna i näringslivet ökar – och så även i flera andra delar av kommunikationsbranschen. Men den grafiska branschen står som undantag. Här är alla aktuella siffror med diagram för grafiska branschen, byråer och förlag.

Göteborgare tar ”Sveriges kanske trevligaste tryckeri” till Stockholm

Göteborgstryckeri öppnar i Stockholm. (Bilder: Wikimedia Commons. Götaplatsen av Historiker och Sergels torg av de:Benutzer:Stern. Bilderna är beskurna)

Service och kundlösningar i fokus när Göteborgstryckeri, med stort utbud av trycksaker och produktmedia, öppnar i Stockholm.

Karlshamns kommun tvingas göra om tryckeriupphandling – strider mot transparensprincipen

Ljungbergs tryckeri överklagade Karlshamns kommuns tryckeriupphandling tidigare i år – nu tvingas man nu göra om den efter en dom i Förvaltningsrätten. (mer…)

Världens mest hållbara sugrör görs av trä – Stora Enso teamar upp med startup-bolag

”Tillsammans med Stora Enso har vi utvecklat världens mest hållbara sugrör för produktion i industriell skala. Varje vecka produceras och konsumeras miljarder plastsugrör och vårt sugrör har potentialen att bli en riktig ”game changer”.

Driver försäljning av tryckpressar med hjälp av utbildning

(Bild: Inkish)

För Visutech är utbildning ett sätt att addera värde – det är bland annat så man hjälper sina kunder att utvecklas. (mer…)

Samsung tar över tronen – lägger mest pengar på marknadsföring av alla

Den årliga rapporten med de företag som annonserar mest har kommit och Samsung tar över första platsen från Procter & Gamble.