Tryckeri varslar 20 – satsningen på digitalt fortsätter
Bolaget planerar nedskärningar – anser att det finns för många aktörer på en krympande marknad.
Parajett i Landskrona genomför nedskärningar för tredje året i rad. Bolagets vd, dansken Lars Peter Sørensen, tillträdde i april 2016 och bland hans främsta uppgifter finns att få bolaget på fötter och leda det genom en digital transformation.
– De fysiska volymerna av brevutskick minskar och de digitala volymerna ökar, digitaliseringen går fortare än väntat i Sverige även om det inte går lika fort som i Danmark, säger Lars Peter Sørensen, skriver 8till5.
Svårt att tjäna pengar på tryck
Sørensen menar att det finns för många stora aktörer på en allt för krympande marknad.
– Där upplever vi en stor prispress. Det är svårt att tjäna pengar på trycksaker, säger Lars Peter Sørensen.
Istället fokuerar bolaget på försäljning av digital service, något som Sørensen menar kommer vara deras levebröd i framtiden.
En tredjedel av personalstyrkan har eller kan få gå
Parajett har några tuffar år bakom sig, värst var 2016 då bolaget gjorde ett rörelseresultat på -24,7 miljoner kronor. Bolagets omsättning (avrundat uppåt) de senaste tre åren har sett ut såhär:
- 2014 – 293 miljoner kronor
- 2015 – 269 miljoner kronor
- 2016 – 251 miljoner kronor
För att rätt på skutan inledde bolaget 2016 en treårsplan, som bland annat resulterat i uppsägningar. Under 2015 hade bolaget 152 anställda, vid årskiftet 2017 hade man 124 anställda. Och nu förhandlar man alltså om att säga upp ytterligare 20 tjänster, vilket skulle ta ner antalet anställda till 104, ifall detta sker så har en tredjedel av personalstyrkan försvunnit sedan 2015.