Logga in

Tryckeri ursprungsmärker el från egen vindkraft

22 mars, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:
paboda_vindkraftverk_2-e1490105323252-1024x739

Danagårdlitho äger andelar i vindkraftsparken i Påboda. (Bild: Danagårdlitho)

Peter Hjelm som är vd på tryckeriet Danagårdlitho tycker att man borde höja ribban för miljöarbetet i grafisk bransch. Själva satsar man nu på egen ursprungsmärkt el.

I ett meddelande skriver Danagårdlitho att många tryckerier är idag Svanenmärkta, men de nuvarande kriterierna ställer inga krav på att endast använda förnybar el i produktionen. Ribban borde sättas högre.

Peter Hjelm, vd Danagårdlitho.

Peter Hjelm, vd Danagårdlitho.

– Branschen har varit drivande när det gäller utvecklingen av miljövänligt papper, men det går att göra mycket mer. Smartare hantering, effektivare logistik och inte minst energisnålare maskiner som drivs med förnybar el gör stor skillnad när det gäller det totala miljövärdet, säger vd Peter Hjelm i en kommentar.

Genom ägarandelar i vindkraftsparken i Påboda (bilden) samt i Bolstad och Stenkulla producerar tryckeriet Danagårdlitho årligen 2,3 miljoner kWh el – vilket är mer än dubbelt så mycket som man själv förbrukar. Vindkraftverk har man haft sedan 1994 men nu har företagets ansökan om ursprungsgarantier beviljats av Energimyndigheten, vilket innebär att all den el som används räknas av mot den el som produceras i de egna vindkraftverken.

Man säger att man under 2016 använde knappt en miljon kWh inom den egna verksamheten.

– Vi vill ligga i framkant och erbjuda våra kunder det bästa och mest miljövänliga sättet att producera trycksaker. Därför är det viktigt att kunna garantera att den el vi använder är förnybar och inte överskrider den mängd som vi själva producerar i våra vindkraftverk.

Intresset från kunderna ökar också. Många är nyfikna och vill ta del av erfarenheterna att producera egen el.

– Alla är idag medvetna om att vi måste ställa om och minska vår belastning på miljön. Vi vill visa att det är möjligt och dessutom lönsamt, säger Peter Hjelm.

Enligt Danagårdlitho finns ingen anledning att använda något annat än förnybar el.

För oss är det dessutom en bra affär att investera i en egen anläggning med tanke på det låga ränteläget. En annan stor fördel är att vi på förhand vet hur hög vår energikostnad kommer att vara, säger Peter Hjelm.

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)