Tryckeri- och profilföretag ökade kraftigt och startade nytt

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

TMG Sthlm skapar inhousebyrå på nätet för gymföretag

Ämnen i artikeln: TMGTMG Sthlm
Ämnen i artikeln: TMGTMG Sthlm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mediebyråbarometern: Helåret 2011 blev 9,3 procent bättre än 2010

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern

Pressmeddelande från Sveriges Mediebyråer 2012-01-17

Medieinvesteringarna, via Sveriges Mediebyråers medlemmar, låg i december 8,1 procent högre än samma månad förra året och helåret 2011 slutade på en ökning om 9,3 procent jämfört med 2010. De mediekategorier som utvecklats bättre än marknadens genomsnitt under helåret är DR/Annonsblad (44 procent), sökmarknadsföring (24 procent), radio (19 procent), internet (12 procent) samt utomhus (11 procent). Totalt förmedlades under december 993 miljoner kronor och på helåret 13,5 miljarder (12,1 miljarder 2010).

− Redan i november kunde vi se att de förmedlade årsinvesteringarna uppnådde en mycket hög nivå. Utöver det har vi konstaterat att under 2011 har den del av direktreklamen som hanteras av mediebyråerna ökat kraftigt jämfört med tidigare år. Ökningen är inte representativt för mediet som helhet utan visar enbart att mediebyråernas andel ökar. Med en ökning om 44 procent jämfört med helåret 2010 är det den klart största förändringen som skett under året, kommenterar Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Under december månad ökade mediekategorin utomhus med 35,3 procent, men sett på helåret var ökningen 10,6 procent, vilket är något bättre än marknaden som helhet. Mediekategorierna sökmarknadsföring och radio hade en positiv utveckling såväl på helåret som för december då sökmarknadsföring ökade med 27,6 procent och radio med 26 procent jämfört med december 2010.

Mediekategorin TV har haft en minskad utveckling under den senare delen av året, men i december var utvecklingen 8,8 procent bättre än december 2010 och totalt har TV en ökning om 9,3 procent för helåret 2011, dvs. helt i linje med marknaden för övrigt.

Den enda mediekategori som inte haft en positiv utveckling under helåret 2011 är kvällspress som minskat med 1,7 procent jämfört med helåret 2010.

− Att kvällspressen är den mediekategori som minskat mest under 2011 ska förklaras med att den kategorin hade en mycket stark utveckling under 2010, men det är även en konsekvens av att den tryckta kvällspressen sakta med säkert tappar i räckvidd, säger Håkan Gustafsson, Mediachef, Aegis Media.

De mediekategorier som haft en negativ utveckling i december var fackpress (-14,9 procent), populärpress (-10,7 procent), bio (-10,3 procent) samt landsortspress (-2,8 procent). Men samtliga dessa kategorier har haft en positiv utveckling sett på helåret 2011.

För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:
Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, tel. 070 750 77 11
Håkan Gustafsson, Mediachef, Aegis Media, tel. 070 251 22 00

Mediekategorier som ökar i dec 2011:
Utomhus/Trafikreklam 35 procent
Sök 28 procent
Radio 26 procent
Övrigt 24 procent
DR/Annonsblad 20 procent
Internet 12 procent
TV 9 procent
Kvällspress 4 procent
Storstadspress 3 procent

Mediekategorier som minskat i dec 2011:
Landsortspress -3 procent
Bio -10 procent
Populärpress -11 procent
Fackpress -15 procent

Mediekategorier som ökar helåret 2011:
DR/Annonsblad 44 procent
Övrigt 31 procent
Sök 24 procent
Radio 19 procent
Internet 12 procent
Utomhus/Trafikreklam 11 procent
TV 9 procent
Fackpress 8 procent
Populärpress 5 procent
Bio 5 procent
Landsortspress 3 procent
Storstadspress 2 procent

Mediekategorier som minskat helåret 2011:
Kvällspress -2 procent

Kommande publiceringsdatum: Mediebyråbarometern publiceras under våren den 14/2, 13/3, 17/4, 15/5 samt 12/6

Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.

 

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Österbergs & Sörmlandstryck investerar i ny 70×100

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Wiking Tryck i Malmö köper Speedmaster

Ämnen i artikeln: HeidelbergWiking Tryck
Ämnen i artikeln: HeidelbergWiking Tryck
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exaktaprinting köper Grahns tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia vill effektiviserar marknadsavdelningen

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skanpack öppnar nätbutik för emballage

Ämnen i artikeln: Scanpack

Emballagetillverkaren Skanpack har lanserat en webbshop där man hittar ett av Sveriges största sortiment av emballage. På skanpack.se kan kunderna själv kan genomföra beställningar alla tider på dygnet, få överblick över det totala utbudet och göra prisjämförelser skrivker företaget i ett pressmeddelande.

Skanpack ingår i det danska företaget InterMails kuvertdivision som både tillverkar och säljer kuvert och förpackningsmaterial. Skanpack är det varumärket som inriktar sig på det grövre postemballaget. I shoppen kan man hitta bland annat bubbelpåsar, kartongpåsar och expanderpåsar.

Företaget SW-son, som ingår i koncernen, sköter den nya webbshoppen. Personlig service ingår 7-19 via ett 020-nummer.

Samtidigt som kunderna handlar på nätet kan de koppla på andra tjänster som påtryck på materialet i form av logos och adressering till mottagare. Vill man så kan man också köpa lagring av specialprodukter på Skanpacks lager och manuell packning.

Ämnen i artikeln: Scanpack
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab stänger bok- och katalogtryckeriet i Avesta

Ämnen i artikeln: V-TAB

Möjligheterna på boksidan är begränsade samtidigt som efterfrågan på kataloger sjunker kraftigt. Detta anger V-tab som anledning till att man nu planerar en stängning av bok- och katalogtryckeriet i Avesta. 40 personer påverkas av nedläggningen och man har för avsikt att avveckla verksamheten så snart som möjligt med hänsyn till de kundåtaganden som finns.

Möjligheterna på boksidan är begränsade samtidigt som efterfrågan på kataloger sjunker kraftigt. Detta anger V-tab som anledning till att man nu planerar en stängning av bok- och katalogtryckeriet i Avesta. 40 personer påverkas av nedläggningen och man har för avsikt att avveckla verksamheten så snart som möjligt med hänsyn till de kundåtaganden som finns.

– Vi har sett en kraftigt minskad efterfrågan på katalogproduktionen. Och inom boksegmentet är konkurrensen stenhård, där produceras det mesta utomlands. Vi har länge haft lönsamhetsproblem på tryckeriet och ledningens bedömning är att verksamheten inte heller i framtiden kommer att bli lönsam, säger VD Peder Schumacher i ett pressmeddelande.

– Detta känns mycket tråkigt, men den dåliga lönsamheten gör att vi ändå ser det som ett nödvändigt steg för att kunna utveckla andra delar av vår verksamhet, säger Peder Schumacher.

Berörda fackförbund har informerats och MBL-förhandlingar inleds snarast.

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

HPs mjukvara för kundkommunikation prisas

Ämnen i artikeln: DOCCMHP

HP Exstream har utsetts till den ledande kundkommunikationslösningen av Forrester Research. Man har kartlagt och bedömt mjukvaror i den kategori man kallar DOCCM – Document Output for Customer Communications Management.

Ämnen i artikeln: DOCCMHP
redaktionen@branschkoll.se
Annons

JustNu annonserar efter tryckerier att köpa

Ämnen i artikeln: JustNu
Ämnen i artikeln: JustNu
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]