v35: Tryckeri mot tryck, Tryckeri flyttar verksamheten till nytt bolag och Vindspelets nya försäljningschef

Hej,
Lasertryk fortsätter att röra upp känslor när man med en kampanj vill få danskarna att säga ”nej tack” till reklam. ”Det är ett uppenbart problem att vi gör vissa trycksaker som inte läses”, säger koncernchefen som bland annat har intervjuats på dansk TV. Vem blir föst i Sverige med samma idé?

IRM: Utomhus ökar tvåsiffrigt
Utomhus och butiksmedia noterar tvåsiffriga uppgångar under det första halvåretrelativt det första halvåret 2014.

120 nya digitala stortavlor hos Clear Channel
Affären innebär att man går från 88 till 208 skärmar i 22 köpcentrum

Sörmlands Grafiska flyttar verksamheten till nystartat bolag
Nystartat bolag tar över verksamheten i Sörmlands Grafiska.

Strands Grafiska utökar marknaden med nytt förvärv
Tar sig söder ut genom att köpa Rolf i Skövde – växer mot 90 miljoner i omsättning.Vill bygga ett grafiskt nätverk med satelliter som effektivt kan erbjuda allt som kunderna behöver för sin marknadskommunikation.

Inform Cross Media House köper offsettryckeri
Mer information om fusionen i Göteborg: ”har saknat en större tryckpress med hög kapacitet” säger ägaren i en kommentar.

Designtorgets nya förpackningskoncept levereras av Avisera
Har applicerat den nya grafiska profilen till profilmaterialet i butik – från kassar till tejp och trycksaker.

Arkitektkopia storsatsar på försäljning
Ska utöka försäljningsorganisationen kraftigt.

Plastic Printing i Motala byter ägare
Johan Höckert från Brand Factory tar över.

Ny tryckt nyhetstidning för unga ska öka läsandet
Svenska Dagbladet startar en nyhetstidning för unga i höst

Övrigt

Bokslutsrapporter
Boksluten är tillbaka efter en viss fördröjning. Anledningen är att Branschkoll nu har ett nytt sätt att att bevaka dessa – vilket du kommer märka i en markant ökad snabbhet i rapporteringen. De som saknas från sommaren fylls på under kommande vecka.
Alla bokslutsrapporter finns samlade på branschkoll.se/bokslutsrapporter.

Hör av dig med frågor eller funderingar.
/Ola

070-566 09 52

Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

label
Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.

Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

1738669735377 1800
Ämnen i artikeln: BobstVisutech

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.

Ämnen i artikeln: BobstVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Eucalyptus 1800
Ämnen i artikeln: Suzano
Ämnen i artikeln: Suzano
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Kartongmatchen 1800
Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.

Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.

Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.

En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.

Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.

Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

handslag
Ämnen i artikeln: Skylt

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packdesign byter namn till ULMA Packaging efter förvärvet

ULMA Packdesign
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

huhtamaki axel glade
Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.

Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.

Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper

Ämnen i artikeln: Fedrigoni
Ämnen i artikeln: Fedrigoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska leda Canon i Europa

shinichi yoshida 169 white d9f6bde33dd548aaa4edf86e4b6ad7e6 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons