Tryckeri inleder offensiv satsning på produktmedia genom nyförvärvat bolag

RC

Tillsammans omsätter bolagen drygt 33 miljoner kronor.

På bilden syns Magnus Altefur på Datoraffären i Karlskrona, som är en av RC Reklams profilkunder, tillsammans med RC Reklams säljare Jean Holgersson. (Bild: Tryckcentrum)


Tryckeriet Tryckcentrum i Blekinge (med marknadsnamnen Tryckcentrum samt Skylt&Dekor) förvärvade i början av året samtliga aktier i Nya RC Gruppen, med marknadsnamn RC Reklam – bägge bolagen är hemmahörande i Karlskrona.

Nu ska Tryckcentrum tillsammans med dotterbolaget RC Gruppen inleda en offensiv satsning på produktmedia. I spetsen för satsningen står Ulf Dunér som är vd för bägge bolagen.

Under många år har företaget skapat en bra bas att bygga vidare på. Nu placeras presentreklamen i fokus. Intresset bland kunderna är stort. Tryckcentrum satte därför tillsammans med RC Reklam starkt fokus på presentartiklar vid årets näringslivsmässa i Karlskrona, skriver de i ett nyhetsinlägg.

Stor kapacitet för egen förädling kombinerat med en satsning på en digital plattform

När det kommer till förädling av textilier har Tryckcentrum gedigen kapacitet med både screentryck och brodyr.

– Våra profilkläder trycker vi själva med våra fyra transferpress-stationer som är bemannade hela dagarna, vidare har vi egen brodyr i huset. Vi vill skapa ett så snabbt flöde som möjligt och vår målsättning är att leverera kläderna redan dagen efter beställning, berättar Ulf Dunér som är vd för både Tryckcentrum och RC Reklam, för Branschkoll.

– Vi har ett stort utbud av profilkläder i vår butik och även bra med lager, vi märker att många vill komma in och klämma och känna på kläderna. Vi har även en stor satsning på Craft som varumärke på profilsidan då vi märker att det är ett riktigt starkt märke som efterfrågas mer och mer, förklarar Ulf Dunér.

Förutom butiker med tillhörande lager har de även inlett satsningar på en digital plattform, som just nu uppdateras med prylar dagligen.

Omfattande utrustning även på print-sidan

Tryckcentrum producerar även skyltar och levererar allt från informations-skyltsystem till ljusskyltar och på print-sidan håller de igång tre storformatsskrivare, tre skärmaskiner, tre rollerbord och ett fräsbord. Samt två digitala tryckpressar från Xerox med en rad olika efterbehandlings-maskiner.

– Utöver det har vi också tillverkning och montering av fordonsdekor, cirka fem bilar per dag folierar vi i vår hall och bland våra uppdrag finns bland annat kunder som Skånetrafiken, Rikspolisstyrelsen och flertalet landsting.

Vill nå 40 miljoner till att börja med och ska slå ihop varumärkena i nya lokaler nästa år

Ulf Dunér är vd för Tryckcentrum / Skylt&Dekor samt dotterbolaget RC Reklam.

– Vi har en kortsiktig målsättning att omsätta 40 miljoner kronor som organisation inom två år, vi ligger idag på 36 miljoner, berättar Ulf.

Vidare så ska man i december 2020 flytta till nybyggda lokaler på 1.500 kvadratmeter.

– Då kommer vi kunna ha hela organisationen under samma tak och kommer ta hela vår verksamhet till nästa nivå då genom att lansera det kompletta ”printhuset” med en stor yta för showroom och butik. Alla våra varumärken kommer då också samlas under ett gemensamt namn för en ökad tydlighet mot våra kunder, ett namn men med oerhörd kunskap och erfarenhet inom nästan alla områden inom visuell kommunikation med fokus på tryck och tillverkning.

Värnar om det lokala

Jag frågar Ulf om var de vill ta marknadsandelar och om de kikar något på försäljning till andra länder:

– Vi säljer i dagsläget utomlands via några av våra stora industrikunder som har avdelningar runt om i världen och vi hjälper dem med produktion och distribution men vi säljer inte själva direkt till slutkunder utomlands i dagsläget och vi har ingen plan för att göra så i framtiden heller. Vi gillar lokal handel mellan företag både vad det gäller försäljning och inköp, det är något som vi tror på och som vi står för, vi har alltid försökt att värna om det lokala, avslutar Ulf Dunér.

Hot Screen bygger framtidens showroom blir länken mellan Fjärås och Europa

Showroom
redaktionen@branschkoll.se

SBPR lanserar utbildning

Under parollen SBPR Academy lanserar branschföreningen nu en utbildning för medlemsföretagen.

I första steget riktar man in sig på ägare-ledda företag med upp till 10 anställda. Och målsättningen sägs vara att ge grundläggande kunskap om möjligheten att utveckla det egna företaget mot bättre lönsamhet.

Utbildningen kommer ske i flera steg och de som gått utbildning och klarat ett prov kommer få en certifiering.

Under sommarn och hösten kommer man genomföra intervjuer och kunskapsinhämtning från företagen i branschen för att få rätt nivå på utbildningen.

Det här skriver man om i ett nyhetsbrev.

redaktionen@branschkoll.se

Tekotryck på digitalt möte med utrikeshandels-ministern

redaktionen@branschkoll.se

Swedol och Tools fortsätter sambo-livet nu slår man ihop ytterligare tre butiker

Sedan Momentum Group förvärvade Swedol har man i raskt takt slagit ihop Swedol och Tools-butiker runt om i landet. Nu har turen kommit till Gävle, Linköping och Kristianstad.

LÄS OCKSÅ: Swedol och TOOLS samlas under nytt varumärke

I Gävle kommer man hålla till på Utmarksvägen 10 där Swedol redan ligger idag. Tillsammans kommer man förfoga över 1.500 kvadratmeter försäljningsyta.

I Linköping kommer Tools flytta in i Swedols befintliga lokaler på Svedengatan 17, där man kommer ha en gemensam försäljningsyta på 1.800 kvadratmeter.

I Kristianstad kommer man tillsammans öppna en ny butik på Jochums Väg 5. Försäljningsytan där skrivs till 1.780 kvadratmeter.

Samtliga butiks-sammanslagningar har skett under perioden 1-16 juni.

Swedol och Tools samlades för ett tag sedan under varumärket Alligo tillsammans med några andra varumärken, samt de återförsäljare av profil och arbetskläder koncernen äger hade Alligo en omsättning på 8,1 miljarder kronor 2020 och cirka 2.300 anställda.

All information ovan enligt pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se