Tryckeri inleder offensiv satsning på produktmedia genom nyförvärvat bolag

RC

Tillsammans omsätter bolagen drygt 33 miljoner kronor.

På bilden syns Magnus Altefur på Datoraffären i Karlskrona, som är en av RC Reklams profilkunder, tillsammans med RC Reklams säljare Jean Holgersson. (Bild: Tryckcentrum)


Tryckeriet Tryckcentrum i Blekinge (med marknadsnamnen Tryckcentrum samt Skylt&Dekor) förvärvade i början av året samtliga aktier i Nya RC Gruppen, med marknadsnamn RC Reklam – bägge bolagen är hemmahörande i Karlskrona.

Nu ska Tryckcentrum tillsammans med dotterbolaget RC Gruppen inleda en offensiv satsning på produktmedia. I spetsen för satsningen står Ulf Dunér som är vd för bägge bolagen.

Under många år har företaget skapat en bra bas att bygga vidare på. Nu placeras presentreklamen i fokus. Intresset bland kunderna är stort. Tryckcentrum satte därför tillsammans med RC Reklam starkt fokus på presentartiklar vid årets näringslivsmässa i Karlskrona, skriver de i ett nyhetsinlägg.

Stor kapacitet för egen förädling kombinerat med en satsning på en digital plattform

När det kommer till förädling av textilier har Tryckcentrum gedigen kapacitet med både screentryck och brodyr.

– Våra profilkläder trycker vi själva med våra fyra transferpress-stationer som är bemannade hela dagarna, vidare har vi egen brodyr i huset. Vi vill skapa ett så snabbt flöde som möjligt och vår målsättning är att leverera kläderna redan dagen efter beställning, berättar Ulf Dunér som är vd för både Tryckcentrum och RC Reklam, för Branschkoll.

– Vi har ett stort utbud av profilkläder i vår butik och även bra med lager, vi märker att många vill komma in och klämma och känna på kläderna. Vi har även en stor satsning på Craft som varumärke på profilsidan då vi märker att det är ett riktigt starkt märke som efterfrågas mer och mer, förklarar Ulf Dunér.

Förutom butiker med tillhörande lager har de även inlett satsningar på en digital plattform, som just nu uppdateras med prylar dagligen.

Omfattande utrustning även på print-sidan

Tryckcentrum producerar även skyltar och levererar allt från informations-skyltsystem till ljusskyltar och på print-sidan håller de igång tre storformatsskrivare, tre skärmaskiner, tre rollerbord och ett fräsbord. Samt två digitala tryckpressar från Xerox med en rad olika efterbehandlings-maskiner.

– Utöver det har vi också tillverkning och montering av fordonsdekor, cirka fem bilar per dag folierar vi i vår hall och bland våra uppdrag finns bland annat kunder som Skånetrafiken, Rikspolisstyrelsen och flertalet landsting.

Vill nå 40 miljoner till att börja med och ska slå ihop varumärkena i nya lokaler nästa år

Ulf Dunér är vd för Tryckcentrum / Skylt&Dekor samt dotterbolaget RC Reklam.

– Vi har en kortsiktig målsättning att omsätta 40 miljoner kronor som organisation inom två år, vi ligger idag på 36 miljoner, berättar Ulf.

Vidare så ska man i december 2020 flytta till nybyggda lokaler på 1.500 kvadratmeter.

– Då kommer vi kunna ha hela organisationen under samma tak och kommer ta hela vår verksamhet till nästa nivå då genom att lansera det kompletta ”printhuset” med en stor yta för showroom och butik. Alla våra varumärken kommer då också samlas under ett gemensamt namn för en ökad tydlighet mot våra kunder, ett namn men med oerhörd kunskap och erfarenhet inom nästan alla områden inom visuell kommunikation med fokus på tryck och tillverkning.

Värnar om det lokala

Jag frågar Ulf om var de vill ta marknadsandelar och om de kikar något på försäljning till andra länder:

– Vi säljer i dagsläget utomlands via några av våra stora industrikunder som har avdelningar runt om i världen och vi hjälper dem med produktion och distribution men vi säljer inte själva direkt till slutkunder utomlands i dagsläget och vi har ingen plan för att göra så i framtiden heller. Vi gillar lokal handel mellan företag både vad det gäller försäljning och inköp, det är något som vi tror på och som vi står för, vi har alltid försökt att värna om det lokala, avslutar Ulf Dunér.

Bong och Hamelin bildar kuvertjätte

Bong Ljungdahl och Hamelin har ingått ett avtal som innebär att Bong Ljungdahl går samman med Hamelins kuvertdivision. Efter sammanslagningen kommer det nya bolaget ha en omsättning på cirka 3 500 miljoner kronor och omkring 2 400 anställda. Bolaget namnändras samtidigt till att fortsättningsvis heta enbart Bong och kommer att vara fortsatt noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

Bong och Hamelin har sedan 2004 samarbetat i en strategisk allians och tar nu nästa steg för att skapa ett starkt europeiskt företag med goda tillväxtmöjligheter. Genom sin geografiska täckning kommer det nya företaget att kunna möta behoven hos stora paneuropeiska kunder samtidigt som den bredare produktportföljen medför ett mer komplett erbjudande till samtliga kunder.

Detta skriver bolaget i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se

A-Com skapar nytt affärsområde kring analys, strategi, IT och kommunikation

A-Com förvärvar Resight och ActionBase – bildar nytt affärsområde kring CRM.

Efter affären äger A-com hundra procent av analysföretaget ActionBase samt beslutsstödsföretaget Resight.

Bolagen kommer att ingå i A-Coms nya affärsområde CRM tillsammans med relationsmarknadsföringsbyrån Trackster. Det nybildade affärsområdet erbjuder en helhetslösning inom CRM med kompetens inom analys, strategi, IT och kommunikation.

– Redan nu ser vi att den befintliga omsättningen för affärsområdet ökar med 30-35 MSEK under 2011, under samma period räknar vi med att resultatet påverkas positivt med runt 5 MSEK, säger Martin Hultqvist, vice VD för A-Com och affärsområdesansvarig CRM.

Förvärven skall godkännas av en extra bolagsstämma i A-Com AB vilken beräknas avhållas under slutet av oktober månad.

A-Com omsätter cirka 187 miljoner SEK och har cirka 130 medarbetare. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX (f.d. Stockholmsbörsens O-lista) sedan 1999

Om Resight

Resight är ett tjänsteföretag som erbjuder lösningar och konsulttjänster inom nästa generation av beslutsstödsprocesser samt kund- och marknadshantering. Vi utgår från affärsmöjligheterna mellan våra kunder och deras kunder.

”Jag har länge saknat ett företag med en helhetssyn på CRM och som kan leverera tjänster inom hela spannet från strategi till operativt genomförande” säger Staffan Magnehed, CRM-ansvarig Folksam på www.resight.se.

Webb: www.resight.se

Om ActionBase – Marketing Technology

ActionBase är ett konsultföretag inom operativ och analytisk CRM, vilket innebär att med hjälp av databasanalys och statistiska metoder hjälpa företag med stora kunddatabaser att effektivisera förvärv av nya kunder samt maximera livstidsvärdet av existerande kunder.

Webb: www.actionbase.se

redaktionen@branschkoll.se

Ranhammar förvärvar Beli Kartong

Ranhammar stärker sin position inom den grafiska industrin genom att förvärva 100% av aktierna i Beli Kartong i Spånga. Beli Kartong har idag 7 anställda. Tillskottet gör att Ranhammars personalstyrka nu uppgår till 31.
– Syftet med sammanslagningen är att skapa en ännu starkare och ännu bredare produktionsbas. Vi kommer också att ytterligare kunna effektivisera processerna för att kunna tillmötesgå branschens krav på led- och leveranstider, säger Ranhammars Lennart Jernfast.

För vissa avdelningar planerar man att gå upp på tvåskift och nyinvesteringar i maskinparken görs för att ytterligare att korta ledtider. Bland annat är Stockholms första laserskärare med tillhörande automatisk bockmaskin snart på plats. Laserutrustningen skall ersätta den gamla tekniken för att tillverka stansformar till kartongprodukter.

Genom en nyemission går Beli Kartongs ägare och VD Lena Hultberg in som delägare i Ranhammar med motsvarande en ägarandel på 20%. Niklas Hultberg tilldelas en ägarandel motsvarande 5%.

redaktionen@branschkoll.se

Storägare i Elanders säljer – inte överens med Carl Bennet AB

Latour, en av Elanders största ägare (20%), har börjat sälja av sina aktier. Anledningen är att man inte tycker att den pågående nyemissionen är det bästa sättet för Elanders att gå framåt.
– Vi tycker inte det här sättet är attraktivt, vi har föreslagit en del andra möjligheter att göra en del av de här åtgärderna. Men vi har inte fått gehör för det och då väljer vi att sälja en del istället”, säger Latours vd Jan Svensson till Nyhetsbyrån Direkt.

På frågan om aktieförsäljningen är början på ett totalt utträde ur Elanders för Latours räkning svara Jan Svensson Nyhetsbyrån Direkt att ”aktien är svårsåld”. I övrigt kommenterar Jan Svensson inte pågående aktiviteter.

2010 kommer att bli ett stort förlustår för Elanders som har lagt sin prognos på minus 110 miljoner för helåret.

Latour har ännu inte beslutat sig för om man kommer att teckna sin del av den pågående nyemissionen. På E24 skriver man att ”Utspelen om att Latour sannolikt inte ska delta i den kommande nyemissionen, som är helt garanterad av Carl Bennet, får nog ses som en del i ett långvarigt spel de båda emellan.” (Mellan Carl Bennet och Gustaf Douglas som äger Latour. red anm.)

E24 skriver mer om detta – ”Latour säljer i Elanders efter konflikt med Bennet” och ”Ny strid mellan Carl Bennet och Gustaf Douglas”. Likaså di.se. under rubriken ”Finansmän i bråk om Elanders”.

redaktionen@branschkoll.se