Logga in

Tryckeri inleder offensiv satsning på produktmedia genom nyförvärvat bolag

04 november, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Tillsammans omsätter bolagen drygt 33 miljoner kronor.

På bilden syns Magnus Altefur på Datoraffären i Karlskrona, som är en av RC Reklams profilkunder, tillsammans med RC Reklams säljare Jean Holgersson. (Bild: Tryckcentrum)


Tryckeriet Tryckcentrum i Blekinge (med marknadsnamnen Tryckcentrum samt Skylt&Dekor) förvärvade i början av året samtliga aktier i Nya RC Gruppen, med marknadsnamn RC Reklam – bägge bolagen är hemmahörande i Karlskrona.

Nu ska Tryckcentrum tillsammans med dotterbolaget RC Gruppen inleda en offensiv satsning på produktmedia. I spetsen för satsningen står Ulf Dunér som är vd för bägge bolagen.

Under många år har företaget skapat en bra bas att bygga vidare på. Nu placeras presentreklamen i fokus. Intresset bland kunderna är stort. Tryckcentrum satte därför tillsammans med RC Reklam starkt fokus på presentartiklar vid årets näringslivsmässa i Karlskrona, skriver de i ett nyhetsinlägg.

Stor kapacitet för egen förädling kombinerat med en satsning på en digital plattform

När det kommer till förädling av textilier har Tryckcentrum gedigen kapacitet med både screentryck och brodyr.

– Våra profilkläder trycker vi själva med våra fyra transferpress-stationer som är bemannade hela dagarna, vidare har vi egen brodyr i huset. Vi vill skapa ett så snabbt flöde som möjligt och vår målsättning är att leverera kläderna redan dagen efter beställning, berättar Ulf Dunér som är vd för både Tryckcentrum och RC Reklam, för Branschkoll.

– Vi har ett stort utbud av profilkläder i vår butik och även bra med lager, vi märker att många vill komma in och klämma och känna på kläderna. Vi har även en stor satsning på Craft som varumärke på profilsidan då vi märker att det är ett riktigt starkt märke som efterfrågas mer och mer, förklarar Ulf Dunér.

Förutom butiker med tillhörande lager har de även inlett satsningar på en digital plattform, som just nu uppdateras med prylar dagligen.

Omfattande utrustning även på print-sidan

Tryckcentrum producerar även skyltar och levererar allt från informations-skyltsystem till ljusskyltar och på print-sidan håller de igång tre storformatsskrivare, tre skärmaskiner, tre rollerbord och ett fräsbord. Samt två digitala tryckpressar från Xerox med en rad olika efterbehandlings-maskiner.

– Utöver det har vi också tillverkning och montering av fordonsdekor, cirka fem bilar per dag folierar vi i vår hall och bland våra uppdrag finns bland annat kunder som Skånetrafiken, Rikspolisstyrelsen och flertalet landsting.

Vill nå 40 miljoner till att börja med och ska slå ihop varumärkena i nya lokaler nästa år

Ulf Dunér är vd för Tryckcentrum / Skylt&Dekor samt dotterbolaget RC Reklam.

– Vi har en kortsiktig målsättning att omsätta 40 miljoner kronor som organisation inom två år, vi ligger idag på 36 miljoner, berättar Ulf.

Vidare så ska man i december 2020 flytta till nybyggda lokaler på 1.500 kvadratmeter.

– Då kommer vi kunna ha hela organisationen under samma tak och kommer ta hela vår verksamhet till nästa nivå då genom att lansera det kompletta ”printhuset” med en stor yta för showroom och butik. Alla våra varumärken kommer då också samlas under ett gemensamt namn för en ökad tydlighet mot våra kunder, ett namn men med oerhörd kunskap och erfarenhet inom nästan alla områden inom visuell kommunikation med fokus på tryck och tillverkning.

Värnar om det lokala

Jag frågar Ulf om var de vill ta marknadsandelar och om de kikar något på försäljning till andra länder:

– Vi säljer i dagsläget utomlands via några av våra stora industrikunder som har avdelningar runt om i världen och vi hjälper dem med produktion och distribution men vi säljer inte själva direkt till slutkunder utomlands i dagsläget och vi har ingen plan för att göra så i framtiden heller. Vi gillar lokal handel mellan företag både vad det gäller försäljning och inköp, det är något som vi tror på och som vi står för, vi har alltid försökt att värna om det lokala, avslutar Ulf Dunér.

Miljöpåståenden i din marknadsföring – så här funkar det

(Bild: Konsumentverket)

Om du använder miljöpåståenden i din marknadsföring behöver du tänka efter först.

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller-Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som kollegor på tryckeriet, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.