Tryckeri i Storbritannien blir helt veganskt
Tryckeriet Hatch Print har blivit det första i Storbritannien som erkänns av Vegetarian Society för en produktion som är helt fri från animaliska produkter.
Hatch som är verksamma främst i London registrerades som bolag först 2017, och ganska snart tog Gary Toomey som grundat bolaget kontakt med Vegetarian Society för att undersöka vad som krävdes för att bli certifierad.
Detta var nytt territorium både för Vegetarian Society (en organisation som verkar för veganism) och för Toomey, säger han i ett uttalande.
– Det första jag behövde göra var att ta kontakt med hela min leverantörskedja för att kontrollera hur produkterna framställdes och kolla om de som använde sig av djurprodukter kunde erbjuda alternativ, annars fick jag hitta en ny leverantör.
För att Vegetarian Society skulle kunna ge Toomey certifikatet var han tvungen att spåra allt material, inklusive: papper, lim, bläck och självhäftande produkter hela vägen till källan.
I ett blogginlägg från Hatch säger Toomey att:
– Det finns så många företag som har animaliska beståndsdelar i sina produkter, om ett bolag kan klara sig utan, varför kan inte alla? Vi kan hugga ner träd från ohållbara skogar och skada oskyldiga djur, eller så kan vi leva hållbart utan att vara beroende av att skada och döda andra varelser. För oss är valet enkelt.
Över hundra miljoner saknas i Brandfactorys konkursbo
Stora skatteskulder och 150 underleverantörer drabbade.
Han bygger framtidens skyltbutik
Alla möjliga mindre designade standardskyltar, och unika 3d-printade skyltar, produceras i eget hus och säljs via e-handel.
De får uppdraget att leverera skyltar till Svenska Spels alla ombud
Om upphandlingsvinsten: ”Ännu en bekräftelse på att vår affärsmodell är såväl unik som attraktiv.”
Tappade största kunden – nu går det lilla bokbinderiet i konkurs
”Svårt att få in nya kunder som kan täcka omsättnings- och resultattapp, enligt företaget.
Europeisk aktör köper in sig i anrikt pappersbruk
Den italienska tillverkaren av specialpapper stärker sin position genom förvärv av anrikt pappersföretag.
Utomhuskampanj med dubbla tryck
För att lansera den nya förpackningen för Marabous chokladkakor går just nu en utomhuskampanj i Sverige storstäder.
Det är reklambyrån Ingo och mediabyrån Publicis som på uppdrag av Mondelez tagit fram kampanjen som går på Clear Channels stortavlor. Tanken var att den gamla förpackningen kläs av för att bli till den nya.
Produktionen står Havelle för som tagit hjälp av Gigantprint för trycket av både den utvändiga förpackningen och affischen inne i skåpet.
Man gjorde totalt tio stycken (5 i Stockholm, 3 i Malmö och 2 i Göteborg), berättar Tobbe Christell på Havelle för Branschkoll.
Grafiska branschens skatteskuld minskar
Så här mycket betalade branschen tillbaka senaste månaden.
Scandrafts vd: ”Fått möjlighet att satsa framåt och expanderar trots lågkonjunktur”
Scandraft är i förändring. Branschkoll intervjuar Scandrafts vd Anders Trillkott om vart den nya koncernen är på väg.
Igepa Group förvärvade Scandraft i fjol och det stod klart att ägargruppens grafiska leverantör, Signcom skulle fusioneras in i Scandraft, vilket vi rapporterade om i november i fjol. Anders Trillkott, vd på Scandraft, berättar nu i en intervju med Branschkoll vad som sedan skett sedan Igepas förvärv blev känt och var de befinner sig i dag:
– Marknadssituationen i vår bransch är tuff och många företag kämpar med lönsamhet med mera. På Scandraft har vi med Igepas förvärv fått möjlighet att satsa framåt och expanderar trots lågkonjunktur. Vi har precis slutfört flytt av Viscomprodukter ifrån Signcoms lager i Borås och Stockholm och konsoliderat det till Scandrafts lager. Från måndag 18 mars så kommer alla leveranser att gå ifrån Scandraft.
Hur förändras Scandrafts produktportfölj och tjänster?
– Många av de produkter som Signcom och Scandraft har sålt har varit lika. De produkter som Signcom har varit unika med kommer istället att finnas i vårt sortiment på Scandraft.
– Signcom AB är fortfarande ett eget bolag. Vi flyttar över relevanta affärsområden till Scandraft såsom Viscom och gravyr, säger han och tillägger att Signcom är kvar som varumärke eftersom verksamheterna i Danmark och Finland fortfarande heter Signcom Aps och Signcom OY.
Hur ser processen ut med införlivandet av Signcom. När är det helt klart?
– Vi införlivar och konsoliderar en bit i taget under 2024.
Hur ska ni se till att kunna behålla Signcoms kunder i processen?
– Vi ser med tillförsikt fram emot att hjälpa alla våra kunder med bästa kunskap, service och leverans. Många av kunderna till Signcom har även varit kunder hos Scandraft och med vårt utökade sortiment så tror vi att vi kan hjälpa kunderna på allra bästa sätt.
Hur många i Signcom-teamet blir kvar efter integreringen i Scandraft?
– Flera från Signcom arbetar redan hos Scandraft, en del har hittat andra arbeten och de andra arbetar vidare på Signcom.
Anders Trillkott påtalar att Igepa-gruppen som de numera är en del av är en av Europas största distributörer av papper, förpackning och Viscom. Scandraft blir navet för den nordiska delen av Igepa, som finns i Norge, Danmark och Finland.
– Att tillhöra en större företagsgrupp som finns i 25 länder ger oss många fördelar. Redan idag hjälps vi åt med produkter över hela Europa. Våra kunder kommer att se det som att vi blir mer kompletta som leverantör och kanske inte bara storformatsmedia. Även vårt dotterbolag Rangefabriken utvecklas och växer med nya produkter och effektivare industriell produktion.
– I Norden är vi stora återförsäljare av Orafol och i Sverige har vi fått förmånen att bli ensam officiell distributör av Orafols sortiment.
Vd-byte för tryckerikoncern
I kölvattnet av stora omstruktureringar och nedläggningar. Nu byts vd:n ut efter knappt ett år.