Tryckeri hjälper svenska designers ut i världen – satsar stort med DR i norra Europa

patterns

Disktrasor intro2

Teko Tryck i Sölvesborg, som specialiserat sig på tryck på bland annat disktrasor, gör i höst sin största marknadsinsats någonsin.

”Först kom Charles Darwin med Evolutionsteorin.
Därefter kom Albert Einstein med Relativitetsteorin.
Sen kom Nisse med teorin om att tryck på disktrasor skulle göra livet lite roligare.”

Med de orden inleds den största marknadsinsatsen i Teko Trycks historia. Den handlar om upptäckter och teorier som förändrat civilisationen och svenska uppfinningar som sprider glädje i hela världen.

Denna artikel är skriven av Teko Tryck och publiceras som en del av projektet ”Öppet innehåll”.

Kommunikation berättar om förändrad syn på disktrasan

Teko Tryck har tillsammans med reklambyrån Annaochanna i Sölvesborg tagit fram ett kommunikationskoncept för DM, Print, PR, webb och framtida mässor. Huvudenheten består av en liten folder där man gjort plats för tre disktrasor i olika färger med olika tryck. På disktrasorna finner man tre personligheter vars teorier förändrat civilisationen. Nämligen Charles Darwin, Albert Einstein och så klart Nils-Gunnar ”Nisse” Persson från Teko Tryck som gett alla disktrasor ett nytt ansikte. Det bulliga kuvertet med det spännande innehållet berättar möjligheterna med en disktrasa på ett kortfattat och enkelt sätt.

upptackter_ny

Kommunikation på tre språk över hela norra Europa

I steg ett kommer DM-enheten att skickas ut i Sverige och därefter följer Finland, Norge, Danmark, Tyskland, England, Holland, Belgien och Luxemburg. Under hösten och vintern kommer kommunikationskonceptet skapa uppmärksamhet på mässor i Tyskland och Sverige.

– Vi har upptäckt att när väl människor får känna på den, se den och lukta på den – upptäcker de möjligheterna med en disktrasa och blir närmast berusade av idéer och entusiasm. De kan då knappt vänta på leveransen.

– Därför är det tur att vi både kan göra stora och små upplagor och leverera på korta ledtider eller lagerhålla och leverera efter hand enligt önskemål. Det är möjligt eftersom allt produceras i Sverige, berättar Nisse.

Dessutom väger disktrasan nästan ingenting vilket gör att den är perfekt anpassad för logistik och smart att använda i ett utskick via post. Det var en av anledningarna till att man valde att jobba med DM.

Ingen trodde på Nisses teori

När Nisse Persson för ca 20 år sedan började prata om att disktrasor var tråkiga, var det ingen som lyssnade på honom. Hans formidabla teori om att disktrasor med mönster och budskap skulle göra livet lite roligare togs emot med skepsis. Men Nisse gav inte upp. Han slutade diskutera och började trycka disktrasor med motiv redan 1994.

– Från början när jag presenterade idén om att trycka på en disktrasa blev jag ofta bemött med ett snällt leende. En försiktig kommentar om att det kändes inte aktuellt med att pryda en simpel disktrasa med en designers alster eller ett företags värdefulla varumärke, berättar Nisse.

Annons

Men en disktrasa exponeras i köket varje dag under väldigt lång tid. Den väcker känslor och hur mycket vi än utvecklar ”avtorkning” så kommer en disktrasa aldrig att kunna digitaliseras.

– Den kommer alltid att vara ett naturligt inslag i verkligheten med möjligheter att göra intryck på den som befinner sig i närheten, säger Nisse som gjort disktrasan till sin hjärtefråga.

Disktrasor gjorde svenska designers/varumärken kända över hela världen

Designade disktrasor har ploppat upp som en het trend vid sidan av trasor med kreativa promotionbudskap. Teko Tryck var först i världen med att utveckla design/profil-tryck på disktrasor och är i dag ett internationellt företag som levererar miljontals trasor med tryck till länder som Finland, Tyskland, Frankrike, USA, Japan, Sydkorea, Australien med flera. Många designers har på så sätt snabbare kunnat göra sig ett namn på den internationella arenan.

patterns

Uppfinnaren av disktrasan Curt Lindqvist blev först uppmärksammad efter sin död

Curt Lindqvist uppfinning var tidigare mindre uppmärksammad men intresset från designers och profilföretag har gjort att hans uppfinning nått rampljuset. Det har till och med skrivits en bok om disktrasan, Käraste disktrasaCurt Lindqvist tog patent på sin produkt 1949 men än i dag finns enbart två fabriker i världen som tillverkar disktrasor. Varav en i Sverige och en i Tyskland.

Teko Tryck har jobbat i flera decennium med att höja disktrasans status

I över 22 år har Teko Tryck i Sölvesborg blandat sina egna färger i sin egen färgblandnings-studio med egna miljövänliga och vattenbaserade färger för disktrasor. De som jobbar hos Teko Tryck får egen specialutbildning på plats av egna experter med mångåriga erfarenheter. Det finns ingen liknande utbildning att få någon annanstans.

Teko Tryck har ett ”showroom” med 1000-tals disktrasor som tryckts i Sölvesborg

Allt från H&M, Lisa Larson, Noble Peace Center, Disney, Laura Ashley mfl. Man anser att kunderna är experter på att skapa budskap och design – själva har Teko Tryck fokuserat på att bli experter på att trycka, förpacka och leverera med absolut högsta service och flexibilitet.

Allt fler kändisar trycker upp sina egna disktrasor på Teko Tryck

De flesta svenska designers, profilföretag, reklambyråer och allt fler kändisar trycker sina disktrasor hos Teko Tryck. Välkända kockar och namn som Babsan säljer sina egen designade disktrasor efter galor och framträdanden. Eller i sina egna webshoppar.

babsan_ny

”De har varit otroligt populära och efterfrågade, berättar Lars Å Wilhelmsson ”Babsan” som tycker de är fantastiskt smarta att använda som en behändig promotiongrej. Sååå enkla och lätta att packa ner i resväskan vid sidan av peruker och paljettklänningar när jag ska ut på turné.”

Varför lyckades Nisse och Teko Tryck?

I dag är är det få människor som är skeptiska till att trycka promotionbudskap/design på disktrasor. Årsvolymer över 4 miljoner disktrasor är den senaste siffran som nämnts. Men det här är kanske bara början?

Nyckeln till att nå framgång med nya idéer är envishet, gott självförtroende och bra samarbeten i nätverk där man alltid hjälper varandra anser Nisse. Han känner stor tacksamhet till alla de människor som finns omkring honom både i och utanför företaget. Inte minst sin hustru Birgitta som även hon är högst delaktig i utvecklingen av företaget Teko Tryck. Tillsammans har de dottern Johanna Olofsson som steg för steg nu tar över i en planerad generationsväxling.

Om Teko Tryck

logga-tekotryck-slogan-620x70Teko Tryck är screentryckeriet i Sölvesborg som trycker på bland annat badhanddukar, kökshanddukar, disktrasor, t-shirts och mycket mer med med vattenlöslig och miljövänlig färg. Man erbjuder flexibla helhetslösningar med tryck, förpackning, distribution och försäljning. Teko Tryck är bra på komplicerade och rastrerade screentryck för en mängd olika produkter och ensamma i Sverige om att trycka ända upp till 60×120 cm.

Annons

Finska industristrejken förlängs över påsk

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Medlemmarna i finska transportarbetarförbundet fortsätter sina politiska strejker som nu går in i sin fjärde vecka.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

joergen wistrand v tab
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Redan en handfull intressenter av konkursboet. ✔️Konkursförvaltaren: ”En månad har vi på oss”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon ser världen genom ungdomar – lyfter rättvisa och jämställdhet

Canon YPP2 1800
Ämnen i artikeln: Canon

I det globala CSR-projektet Canon Young People Programme jobbar Canon med att hjälpa ungdomar i utsatthet.

Sverige ligger i framkant och har nyligen genomfört projektet i samarbete med drottning Silvias Mentor Sverige. Branschkoll har besökt utställningen som just nu är på besök i Ringens köpcentrum i Stockholm.

Canon YPP3 1800
Elif Bilyar är kommunikationschef på Canon och det är hennes avdelning som driver projektet. Här tillsammans med Matteus Celinski som ansvarar för Canons produkter för den grafiska branschen.

I år har programmet särskilt fokuserat på jämställdhet och visuellt berättande, där fyra workshops med fokus på fotografi har genomförts.

Unga utvecklar berättarkonst

– På flera olika workshops som i år har letts av Felicia Margineanu, ambassadör för Mentor Sverige, så har deltagarna också kunnat utveckla sin berättarkonst, berättar Elif Bilyar som är kommunikationschef på Canon Svenska.

I år deltog tio ungdomar mellan 17 och 19 år i det svenska projektet. Globalt har över 5 000 unga fått utbildning inom storytelling, med en röd tråd som följer FN:s hållbara mål – sedan programmet drogs igång 2015.

– Genom ungdomarna som är vår framtid kan vi faktiskt prata med hela Sverige, till exempel genom våra utställningar som den här, säger Elif Bilyar.

Rekryterar ungdomar med hjälp av Drottning Silvia

Ungdomarna har rekryteras via Mentor Sverige, en organisation understödd av Drottning Silvia, som syftar till att stödja unga från utsatta områden. Canon har ett långtgående samarbete med Mentor Sverige som man stödjer som en del av sitt CSR-engagemang.

Canon Young People Programme 1 1800
Drottning Silvia besöker en av utställningarna av Canon Young People Programme. Här i samtal med Canon Svenskas vd Christer Byfors. (Foto: Felicia Margineanu)

Genom detta engagemang strävar Canon inte bara efter att skapa affärsrelationer utan också att visa upp sitt samhällsengagemang.

 – Många kunder vill att vi gör något mer och det här är ett bra exempel på att vi lever upp till vårt företags värderingar, som handlar om man arbetar tillsammans för allas bästa, säger Matteus Celinski som är ansvarig för Canons grafiska produkter och tjänster i Sverige.

Stort engagemang

– I våra varumärkesundersökningar så ser vi att ungdomar gillar företag som engagerar sig i sociala frågor och det är såklart bra för oss i ett längre perspektiv, säger Elif Bilyar.

Även anställda på Canon engagerar sig i projektet, bland annat genom att jobba som mentorer eller föreläsare i olika sammanhang.

– Det gör också att Canon också blir en mer attraktiv arbetsgivare, vilket är en viktig del i det här.

De senaste två projekten har båda haft utställningar som vandrat runt och skapat otroligt många nya kontakter. Man har bland annat visat upp sig på Nordic Sustainability Expo, varit med på en partnerlunch för Mentor Sverige med drottning Silvia men också ställt ut på Klimatpaktens kongress.

Pratar med kunderna om annat än våra maskiner

2022 visades projektet upp på Kulturhuset i Stockholm och nu har man gjort en gemensam utställning av bilder från 2022 och 2023 som visas upp på Ringens köpcentrum i Stockholm.

– Senaste månaden har vi haft många kundmöten här på utställningen och det ger oss möjligheten att prata med våra kunder om mycket annat än våra maskiner, kommenterar Matteus Celinski.

Efter varje omgång fortsätter programmet alltså att leva vidare på olika sätt genom att uppmärksamma ungdomarnas insatser.

– Vår förhoppning är att några av dem kanske kan återvända som mentorer i framtiden.

För Canon är detta inte bara en engångsinsats utan en del av den långsiktiga strategi att bidra till samhällets utveckling och samtidigt stärka sitt eget varumärke som en ansvarsfull och engagerad partner.

Nu siktar man framåt på 2024 års program som kommer att ha sin bas i Göteborg, avslöjar Elif Bilyar.

Ämnen i artikeln: Canon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab i konkurs – 150 anställda berörs

cylinder
Ämnen i artikeln: V-TAB

Tryckerijätten V-tab har försatts i konkurs: ”Det är i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva”.

En konkursansökan har skickats in till Göteborgs tingsrätt som försatte bolaget under onsdagsförmiddagen, 27 mars. Det är den västkustbaserade tryckerijätten V-tab som försatts i konkurs. Branschkoll har tagit del av konkursansökan och det framgår att tryckerijätten inte längre kan betala sina skulder. Bolaget begär därför att de ska sättas i konkurs. En konkursförvaltare tar därmed över verksamheten. Konkursen avser både V-tab Holding och V-tab AB.

I V-tab AB finns tryckeriverksamheter på flera orter, bland annat Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Alla verksamheter har nu försatts i konkurs. Det bekräftar V-tab:s styrelseledamot Tarek Omeirat som Branschkoll varit i kontakt med.

Hur går ni vidare nu, fortsätter produktionen?

– Konkursförvaltaren tar över och som jag förstått honom rätt så är hans plan att de kunder och leveranser som finns ska drivas vidare, sedan är det i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva. Och det vet jag inte.

Vad skulle du säga ligger bakom konkursen?

– En massa olika faktorer. Det är inget jag kan peka på direkt, det finns en rad olika faktorer.

Hos V-tab finns bland annat stora belopp med uppskjutna skatteskulder på en bra bit över hundra miljoner konor från pandemiåren.

Är det en sådan faktor?

– Att bolaget inte kan betala sina skulder är anledningen till att bolaget gått i konkurs. Så faktorn med skatteskulder som du nämner och annat är såklart alla bolags utmaningar när det kommer till att betala sina skulder.

Annons

När det kommer till ägarfrågan. Stämmer det att det är Erik Selin som är huvudägare, eller är det Balder?

– Den informationen kan inte jag lämna ut. Det jag kan säga är att Balder inte är inblandat på något sätt.

Har de anställda blivit informerade?

– Det sköts enligt konstens alla regler så det förutsätter jag.

I V-Tab AB finns verksamheter på flera orter, bland annat i Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Bolaget har för närvarande cirka 150 anställda och har pågående arbeten, enligt konkursansökan.

Bolaget skriver i sin ansökan till tingsrätten:

”I anledning av antalet anställda, pågående arbeten och Bolagets spridda organisation, är det av stor vikt att en konkursförvaltare skyndsamt påbörjar handläggningen av konkursen till undvikande av att kommersiella värden går förlorade”.

Till förvaltare utses advokat Jörgen Wistrand, Wistrand Advokatbyrå Göteborg KB. Norion Bank AB är en av Bolagets största fordringsägare.

Nyligen kunde Branschkoll berätta att V-tab tillsatt en ny vd.

Läs mer: V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nybildad svensk tryckerikoncern: ”Vi satsar på att göra två förvärv i år”

Linda

Tryckerikoncernen lägger ribban högt och ska omsätta hundratals miljoner. En ny vd har satts in för att snabba på förvärvsresan. Små driftiga bolag med tydliga kundsegment är av intresse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersgrossister: ”Då blir det såklart märkbara konsekvenser”

papper strejk
Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Det pågår finsk strejk i transportsektorn vilket i förlängningen gjort att flera pappersbruk tvingats till nedstängningar. Vi pratar med Papyrus och Antalis om vilka effekter strejken får och hur det påverkar deras leveranser till kunder.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storformatstryckeri: ”Ett av våra bästa år någonsin”

anapurna2 1800

Specialprojekt ligger bakom resultatökningen. Företaget investerar nu i en ny storformatsskrivare som de själva modifierar om för att kunna printa på en helt ny produkt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 trycker 170 miljoner valsedlar till årets EU-val

Valsedlar EU Atta45

Tryckeriet Åtta45 är i skrivande stund i slutfasen av projektet att trycka 170 miljoner valsedlar till årets EU-val.

Inför förra riksdagsvalet upphandlades tryckningen av valsedlar och avtal skrevs för en fyraårsperiod. Åtta45 fick då uppdraget tillsammans med Parajett, men inför årets EU-val är Åtta45 ensamt tryckeri.

Läs också: De trycker 700 miljoner valsedlar – och så här mycket kostar det

– Det stämmer, vi håller på att trycka allt just nu och det mesta är redan distribuerat, berättar Tommy Jansson på Åtta45 för Branschkoll.

Trycks i arkoffset

Det handlar om både blanka valsedlar och namnvalsedlar. Totalvolymen ligger runt 160 till 170 miljoner. Allt produceras i Åtta45:s arkoffsetpressar och de packas sedan med banderoller i tusen per bunt.

– Skillnaden i år är att det bara är vitt papper, jämfört med det svenska valet förra gången med tre olika färger.

Satt in extra personal

För att klara leveransen har man tagit in mellan tio och femton extra personer som hjäper till med packning och distribution under de två månader som produktionen pågår.

Annons

– Det är en extrem volym som kräver stor planering när det ska in tillsammans med alla övriga uppdrag. Jag vill ge en stor eloge till de som planerar och till bokbinderiet för ett otroligt bra jobb.

”Planering är nyckeln”

70×100-pressarna trycker valsedlarna i en hastighet av 16.000 ark per timme och med 36 valsedlar per ark tar det i runda slängar 280 timmar att trycka årets upplaga.

Med erfarenhet från förra valet har allt löpt på bra, enligt Tommy.

– Vi har lärt oss att planering är nyckeln till framgång så det har vi skruvat på en del den här gången.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vann tryckeriavtal för åtta Stockholmskommuner

Tryck stockholm

Avtalet beräknas vara värt 12 miljoner kronor under fyra år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso sänker produktionen på grund av strejken

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

I skrivande stund pågår strejken minst till första april.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons