Tryckeri delas i tre, Affärsmöjlighet på nätet och svar om branschens framtid

Hej,
Vartannat småföretag i Sverige saknar egen hemsida – Samtidigt säger nio av tio konsumenter att man startar sina inköp med att leta information på webben. Detta är en affärsmöjligheter för alla tryckerier som också producerar webbplatser för sina kunder.

Finansieringsplattformar på nätet allt viktigare inom bokutgivning
Här hittar alla som trycker böcker (och andra typer av trycksaker) nya kunder – helt nya produktioner drivs fram av nya finansieringsplattformar.

Optimera skyltmaterial för ökad försäljning
Samspelet mellan skyltmaterial och doft kartlagt. Läs mer om studien.

Tidskrifterna i Sverige tappade 780.000 läsare under Q2
Trenden är ”lika tydlig som skoningslös” är en av kommentarerna kring tidskrifternas utveckling.

Öppet innehåll
För två veckor lanserade Branschkoll ”Öppet Innehåll” för att hjälpa branschen sprida positiva budskap – och samtidigt låta företag bygga det egna varumärket. Två företag – PÅ Media och Teko Tryck – bidrog i förra veckan med kunskap och inspiration:

  • Tryckeri hjälper svenska designers ut i världen – satsar stort med DR i norra Europa
    Teko Tryck i Sölvesborg, som specialiserat sig på tryck på bland annat disktrasor, gör i höst sin största marknadsinsats någonsin.

Undersökning: Fem frågor ger svar om branschens framtid
Svara på fem frågor och ta del av värdefull kunskap om branschens framtid. Undersökningen görs för andra gången i samarbete mellan GL, Branschkoll och GrafKom.

Ikeamöbler får nytt liv med tryckta luckor
Tre entreprenörer har startat Lukkio som producerar luckor med tryck till skåp som tillhör Ikeas vanligaste stommar.

Fem megatrender för papper och andra medier
Pappersproducenter, tryckerier, reklambyråer och annonsörer måste kommunicera mer med varandra. Detta framkommer i en undersökning där fem megatrender beskriver möjliga framtider för tryck.

Interaktiva kort ska lära ut om typografi
Prisbelönt arbete visar på det analoga mediets styrkor. Uppsatsen som gått GLs stipendium presenteras på nästa GrafKom I/O i Norrköping.

Strukturomvandlingen

  • Strongpoint konsoliderar etikettproduktionen i Malmö
    Produktionen i Göteborg flyttas till ny fabrik i Malmö.

Övrigt

I Korthet

Bokslut

Till sist: Glöm inte att säkra en plats på nästa Grafkom i Norrköping. Nu 81 anmälda– och Inkish.tv har gjort en trailer för att hjälpa till att fylla alla platser.

Och … om du är ett producerande företag svara gärna på GLs trendspaning – ju fler som bidrar med kunskap desto bättre blir underlaget – alla som svara får hela rapporten.

Hör av dig om du funderar på något.
/Ola
070-566 09 52

Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

label
Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.

Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

1738669735377 1800
Ämnen i artikeln: BobstVisutech

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.

Ämnen i artikeln: BobstVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Eucalyptus 1800
Ämnen i artikeln: Suzano
Ämnen i artikeln: Suzano
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Kartongmatchen 1800
Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.

Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.

Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.

En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.

Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.

Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

handslag
Ämnen i artikeln: Skylt

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packdesign byter namn till ULMA Packaging efter förvärvet

ULMA Packdesign
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

huhtamaki axel glade
Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.

Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.

Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper

Ämnen i artikeln: Fedrigoni
Ämnen i artikeln: Fedrigoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska leda Canon i Europa

shinichi yoshida 169 white d9f6bde33dd548aaa4edf86e4b6ad7e6 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons