Tryckeri delas i tre, Affärsmöjlighet på nätet och svar om branschens framtid

Hej,
Vartannat småföretag i Sverige saknar egen hemsida – Samtidigt säger nio av tio konsumenter att man startar sina inköp med att leta information på webben. Detta är en affärsmöjligheter för alla tryckerier som också producerar webbplatser för sina kunder.
Finansieringsplattformar på nätet allt viktigare inom bokutgivning
Här hittar alla som trycker böcker (och andra typer av trycksaker) nya kunder – helt nya produktioner drivs fram av nya finansieringsplattformar.
Optimera skyltmaterial för ökad försäljning
Samspelet mellan skyltmaterial och doft kartlagt. Läs mer om studien.
Tidskrifterna i Sverige tappade 780.000 läsare under Q2
Trenden är ”lika tydlig som skoningslös” är en av kommentarerna kring tidskrifternas utveckling.
Öppet innehåll
För två veckor lanserade Branschkoll ”Öppet Innehåll” för att hjälpa branschen sprida positiva budskap – och samtidigt låta företag bygga det egna varumärket. Två företag – PÅ Media och Teko Tryck – bidrog i förra veckan med kunskap och inspiration:
- Tio tips om Marketing Automation
Thomas Pall från PÅ Media delar med sig av sina erfarenheter inom marketing automation
- Tryckeri hjälper svenska designers ut i världen – satsar stort med DR i norra Europa
Teko Tryck i Sölvesborg, som specialiserat sig på tryck på bland annat disktrasor, gör i höst sin största marknadsinsats någonsin.
Undersökning: Fem frågor ger svar om branschens framtid
Svara på fem frågor och ta del av värdefull kunskap om branschens framtid. Undersökningen görs för andra gången i samarbete mellan GL, Branschkoll och GrafKom.
Ikeamöbler får nytt liv med tryckta luckor
Tre entreprenörer har startat Lukkio som producerar luckor med tryck till skåp som tillhör Ikeas vanligaste stommar.
Fem megatrender för papper och andra medier
Pappersproducenter, tryckerier, reklambyråer och annonsörer måste kommunicera mer med varandra. Detta framkommer i en undersökning där fem megatrender beskriver möjliga framtider för tryck.
Interaktiva kort ska lära ut om typografi
Prisbelönt arbete visar på det analoga mediets styrkor. Uppsatsen som gått GLs stipendium presenteras på nästa GrafKom I/O i Norrköping.
Strukturomvandlingen
- Skyltföretaget Zone Systems köper Digital Signage Solutions (DSS)
Syftet med affären är att man vill kunna erbjuda ett unikt helhetskoncept inom digital skyltning
- Turnex utökar inom prepress – förvärvar Vehå
Pappersgrossisten Turnex köper prepressföretaget Vehå Reprokonsult i Löddeköpinge.
- Strålin & Persson efter konkursen – nya ägare och 10 anställda kvar
- RR Donnelley delas i tre
Har skapat tre nya delar som var och en beskrivs på ett bra/smart sätt på sina nya webbplatser.
- Strongpoint konsoliderar etikettproduktionen i Malmö
Produktionen i Göteborg flyttas till ny fabrik i Malmö.
- Danska Schur tar över Ekmans i Jönköping
- Finska Hufvudstadsbladet flyttar tryckning till Sanomas tryckeri
Övrigt
- Ökad försäljning inom detaljhandeln i Augusti
- Barn mer positiva till reklam än vuxna
I Korthet
- Gelato bildar nya affärsområdet ”Consumer & Partnerships” – lanserar fotoböcker och kalendrar
- Finska etikettryckeriet Karico investerar i digitalpress från Domino
- Frida förlag byter namn till FAB Media
- VD för Stora Enso Re-board blir teknikdirektör på Setra
Bokslut
- CA Andersson låg kvar på 115 miljoner – vände Göteborgsverksamheten
- Gafs kartong ökade – men gav låg marginal
- HM screen i Huddinge växte med 30 procent
- Kuvert- och emballagetryckeriet Alos ökade med tio procent
- Sandstens i Göteborg vände resultatet
Till sist: Glöm inte att säkra en plats på nästa Grafkom i Norrköping. Nu 81 anmälda– och Inkish.tv har gjort en trailer för att hjälpa till att fylla alla platser.
Och … om du är ett producerande företag svara gärna på GLs trendspaning – ju fler som bidrar med kunskap desto bättre blir underlaget – alla som svara får hela rapporten.
Hör av dig om du funderar på något.
/Ola
070-566 09 52