Tryckeri använder blockkedjeteknologi för att få bukt med plastproblematiken – köper ytterligare 26 pressar
Epac Flexible Packaging och Repurpose Technologies har ingått ett samarbete för att ta fram en ny lösning för plaståtervinning. 26 nya tryckpressar är en del av lösningen.
Nyligen meddelade Epac att man vid slutet av 2021 kommer att ha 76 digitala etikettpressar installerade på sina tryckerier runt om i världen (just nu tre i Europa). Man blir först i världen med HPs senaste tillskott på etikettsidan HP Indigo 25K där den första pressen placeras i Californien under september, enligt information från HP.
Tillsammans med Repurpose Technologies ska man tackla problemet med att 9 av 10 slängda plastartiklar förorenar miljön, enligt ett pressmeddelande.
Lösningen är att med hjälp av blockkedjeteknologi och en unik kod på varje förpackning skapa en transparent och ekonomiskt hållbar lösning.
Koden används för att spåra produkten från produktion till återanvändning och blockkedjeteknologin för att samla in data och förse varumärken med spårningsinformation och samtidigt utbilda konsumenter om förpackningen de precis slängde och uppmana dem att praktisera en hållbar livsstil. Det sistnämnda sker med Repurpose Technologies plattform.
Epac driver ett 20-tal tryckerier främst i USA men också tre i Europa.
Hultafors förvärvar Lyngsøe Rainwear
Hultafors Group stärker sin position inom arbetskläder genom att förvärva det danska företaget Lyngsøe Rainwear.
Alligo går med i PWA – ”låt oss bygga en stark och framgångsrik framtid tillsammans”
Efter branschföreningen SBPR:s avveckling går nu Alligos produktmediabolag med i nya PWA.
Det handlar om en bit över tio bolag som idag ingår i Alligos portfölj som nu blir en del av PWA.
– Vi på Alligo Produktmedia är stolta över att meddela vårt medlemskap i den nya branschföreningen PWA. Som marknadsledare i Sverige ser vi det som vårt ansvar att aktivt bidra till att forma en stark och enad plattform som främjar branschens utveckling och gemensamma bästa, säger Andreas Blomkvist som är affärsutvecklare Alligo Produktmedia.
Som medlem med sina bolag stödjer man inte bara föreningens arbete utan ska även aktivt delta i diskussioner och beslut som påverkar branschen, menar Andreas Blomkvist.
– Vår ambition är att tillsammans med partners, leverantörer och återförsäljare skapa en samlad röst som driver innovation och hållbarhet i produktmediasektorn.
– Vi uppmanar våra branschkollegor att göra samma val – låt oss bygga en stark och framgångsrik framtid tillsammans, avslutar Andreas Blomkvist.
De vinner profilupphandling från universitet
Karlstad universitet har valt leverantör av produktmedia.
PSI 2025: Optimism och innovation i fokus
PSI-mässan i Düsseldorf inledde mässåret för produktmediabranschen med 600 utställare och 11 062 besökare från 74 länder.
Evenemanget, som hölls den 7–9 januari, visade på branschens styrka och potential trots ekonomiska utmaningar. PSI:s fokus låg på innovation, hållbarhet och nya affärsmöjligheter, med särskilda delar på mässan för trender och föreläsningar om aktuella ämnen som artificiell intelligens och hållbar produktutveckling.
De tysktalande områdena, som är mässans hemmamarknad, har just nu ganska stora ekonomiska utmaningar i bland annat höga energikostnader och byråkrati, vilket diskuterades vid mässans öppning.
Politiker och branschrepresentanter efterlyser åtgärder för att minska dessa hinder, särskilt för små och medelstora företag. Samtidigt uttrycktes optimism om framtiden, med förhoppningar om tillväxt både i Europa och på nya marknader som Östeuropa, USA och Afrika.
Sustainability Awards utvecklas
Artificiell intelligens (AI) var ett centralt ämne under mässan, med företag som redan framgångsrikt integrerar AI i sina arbetsflöden. Tekniken anses öppna dörrar för effektivare processer och nya kreativa lösningar. Samtidigt betonades hållbarhet som en drivkraft.
PSI:s Petra Lassahn berättade om planerna på att ge hållbarhetsarbetet inom branschen en ännu större plattform. År 2025 lanseras nya PSI Academy Awards, som bygger vidare på de tidigare Sustainability Awards.
PSI jobbar också vidare med att visa på en bredare förståelse för branschens roll som kommunikationskanal snarare än enbart leverantör av profilprodukter. Detta perspektiv, i kombination med teknisk innovation och globalt fokus, visar att det finns stora möjligheter att utveckla och stärka branschen framåt.
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Avfall blir till nya råvara. Efter sex år i samma jackor byter Nationalmuseums frontpersonal om.
De blir ny nordisk distributör av ”en gastronomisk upplevelse”
Det säljs redan på Harrods i London, Lafayette i Paris och NK i Stockholm. Nu kommer det den nordiska produktmediabranschen.
Ladda mobilen med parasollen
På teknikmässan CES i las Vegas i förra veckan visades de senaste tekniska landvinningarna upp.
Pieter Boonekamp ny vd för PF Concept International
Från och med den 1 januari 2025 tillträder Pieter Boonekamp som vd för PF Concept International.
Han efterträder Ralf Oster, som övergår till en rådgivande roll för företagets styrelse.
Pieter Boonekamp har över 20 års erfarenhet inom produktmediasektorn och har under de senaste 13 åren varit en central del av PF Concepts strategiska och kommersiella utveckling, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Lyssna: För några år sedan var Ralf Oster med i Branschkollpodden – lyssna på intervjun här.
Ledarskapsbytet är planerat sedan en tid och sägs syfta till att säkerställa stabilitet och kontinuitet inom organisationen.
Neil Ringel, vd för Polyconcept Group, kommenterar:
– Vi är glada att kunna utse Pieter till vd för PF Concept. Hans erfarenhet och beprövade ledarskap gör honom till rätt person att driva företaget framåt med fortsatt tillväxt och innovation.