Logga in

Tryckeri använder blockkedjeteknologi för att få bukt med plastproblematiken – köper ytterligare 26 pressar

03 september, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Epac Flexible Packaging och Repurpose Technologies har ingått ett samarbete för att ta fram en ny lösning för plaståtervinning. 26 nya tryckpressar är en del av lösningen.

Nyligen meddelade Epac att man vid slutet av 2021 kommer att ha 76 digitala etikettpressar installerade på sina tryckerier runt om i världen (just nu tre i Europa). Man blir först i världen med HPs senaste tillskott på etikettsidan HP Indigo 25K där den första pressen placeras i Californien under september, enligt information från HP.

Tillsammans med Repurpose Technologies ska man tackla problemet med att 9 av 10 slängda plastartiklar förorenar miljön, enligt ett pressmeddelande.

Lösningen är att med hjälp av blockkedjeteknologi och en unik kod på varje förpackning skapa en transparent och ekonomiskt hållbar lösning.

Koden används för att spåra produkten från produktion till återanvändning och blockkedjeteknologin för att samla in data och förse varumärken med spårningsinformation och samtidigt utbilda konsumenter om förpackningen de precis slängde och uppmana dem att praktisera en hållbar livsstil. Det sistnämnda sker med Repurpose Technologies plattform.

Epac driver ett 20-tal tryckerier främst i USA men också tre i Europa.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)