Trippel för Ljungbergs, Gigantprint växer, Exakta breddar, Heidelberg +125% och De vill köpa Agfa

Hej,
En tidning tryckt av Pressgrannar vann Stora Publishingpriset i veckan – men det var Ljungbergs Tryckeri tillsammans med Norra Skåne Offset som eckanar både bäst och mest i årets tävling. Hela åtta av de nominerade bidragen är tryckta i Skåne – tre vann dessutom sin kategori. Grattis till nya vd:n Sofia, Bengt och hela personalen!

70 procent svensktryckta bidrag i årets Publishingpris
En stor del av vardagstrycket som tidningar och rapporter håller hög kvalitet och – 70 procent är i år tryckta i Sverige.

Grafkom I/O
Gigantprint växer vidare – ”alla upplevelser kan inte vara digitala”
”Vanliga” trycksaker, riktigt stora 3d-printrar och synen på brokers – det var några av sakerna som Fredrik Ridström på Gigantprint delade med sig av under Grafkom I/O. ”Alla tror att vi bara gör stora vepor men det är bara 15 procent av verksamheten.

Inkish delar kunskap från Grafkoms senaste nätverksträff
Upplev GrafKom I/O – Inkish.tv har publicerat sin film från eventet. Fokus ligger på två av talarna och utställningsytan Discovery Zone. Här en sammanfattning och se filmen.

Affärsutveckling
Smartsign erbjuder innehållsproduktion för digital signage
Att teknikföretag börjar med byråliknande tjänster blir vanligare (som grafiska företag till exempel). Mjukvaruföretaget Smartsign lanserar nu en tjänst för innehållsproduktion till digitala skärmlösningar.

Exakta breddar inom profilprodukter
Exakta-koncernen satsar inom området profilprodukter när företaget Brandem Communication i Malmö byter namn till Exakta Profile.

”Många företag kör med förbundna ögon” – Lönsamhet genom strategi och ledarskap
Vad krävs för att lyckas? Det skriver Morten Reitoft, Inkish.tv, om i denna krönika – med svenska Aros bokbinderi som ett – förhoppningsvis – lysande exempel. Läs den!

Kraftig tillväxt: Så här mycket ska digitalt textiltryck öka fram till 2021
Smithers Pira spår att textiltryck med inkjet får en årlig tillväxt på 17,5 procent fram till 2021.

Strukturförändringar och avtal
Compugroup vill lägga bud på Agfa
Agfa är i ”icke exklusiva diskussioner” om en försäljning till hälsoföretag. Man lär behöva hitta en lösning för den grafiska delen.

Stampen i principöverenskommelse med bankerna
Stampen och V-tab kämpar vidare – nu är man helt ur rekonstruktionen och har gjort en överenskommelse med bankerna om fortsatt finansiering – vilken man säger gör att det går att gå vidare med den planerade nyemissionen.

Brandmaster ingår nya MRM-avtal
MRM och mediabanken Brandmaster får flera nya kunder. Bland annat Vermont som säljer kläder (bland annat Gant, Peak Performance, Tiger of Sweden och Odd Molly) på den Tjeckiska marknaden.

I Korthet

Bokslut

Hör av dig om du funderar på något.
/Ola
070-566 09 52

Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

label
Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.

Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

1738669735377 1800
Ämnen i artikeln: BobstVisutech

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.

Ämnen i artikeln: BobstVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Eucalyptus 1800
Ämnen i artikeln: Suzano
Ämnen i artikeln: Suzano
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Kartongmatchen 1800
Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.

Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.

Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.

En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.

Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.

Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

handslag
Ämnen i artikeln: Skylt

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packdesign byter namn till ULMA Packaging efter förvärvet

ULMA Packdesign
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

huhtamaki axel glade
Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.

Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.

Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper

Ämnen i artikeln: Fedrigoni
Ämnen i artikeln: Fedrigoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska leda Canon i Europa

shinichi yoshida 169 white d9f6bde33dd548aaa4edf86e4b6ad7e6 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons