Trippel för Ljungbergs, Gigantprint växer, Exakta breddar, Heidelberg +125% och De vill köpa Agfa

Hej,
En tidning tryckt av Pressgrannar vann Stora Publishingpriset i veckan – men det var Ljungbergs Tryckeri tillsammans med Norra Skåne Offset som eckanar både bäst och mest i årets tävling. Hela åtta av de nominerade bidragen är tryckta i Skåne – tre vann dessutom sin kategori. Grattis till nya vd:n Sofia, Bengt och hela personalen!
70 procent svensktryckta bidrag i årets Publishingpris
En stor del av vardagstrycket som tidningar och rapporter håller hög kvalitet och – 70 procent är i år tryckta i Sverige.
Grafkom I/O
Gigantprint växer vidare – ”alla upplevelser kan inte vara digitala”
”Vanliga” trycksaker, riktigt stora 3d-printrar och synen på brokers – det var några av sakerna som Fredrik Ridström på Gigantprint delade med sig av under Grafkom I/O. ”Alla tror att vi bara gör stora vepor men det är bara 15 procent av verksamheten.”
Inkish delar kunskap från Grafkoms senaste nätverksträff
Upplev GrafKom I/O – Inkish.tv har publicerat sin film från eventet. Fokus ligger på två av talarna och utställningsytan Discovery Zone. Här en sammanfattning och se filmen.
Affärsutveckling
Smartsign erbjuder innehållsproduktion för digital signage
Att teknikföretag börjar med byråliknande tjänster blir vanligare (som grafiska företag till exempel). Mjukvaruföretaget Smartsign lanserar nu en tjänst för innehållsproduktion till digitala skärmlösningar.
Exakta breddar inom profilprodukter
Exakta-koncernen satsar inom området profilprodukter när företaget Brandem Communication i Malmö byter namn till Exakta Profile.
”Många företag kör med förbundna ögon” – Lönsamhet genom strategi och ledarskap
Vad krävs för att lyckas? Det skriver Morten Reitoft, Inkish.tv, om i denna krönika – med svenska Aros bokbinderi som ett – förhoppningsvis – lysande exempel. Läs den!
Kraftig tillväxt: Så här mycket ska digitalt textiltryck öka fram till 2021
Smithers Pira spår att textiltryck med inkjet får en årlig tillväxt på 17,5 procent fram till 2021.
Strukturförändringar och avtal
Compugroup vill lägga bud på Agfa
Agfa är i ”icke exklusiva diskussioner” om en försäljning till hälsoföretag. Man lär behöva hitta en lösning för den grafiska delen.
Stampen i principöverenskommelse med bankerna
Stampen och V-tab kämpar vidare – nu är man helt ur rekonstruktionen och har gjort en överenskommelse med bankerna om fortsatt finansiering – vilken man säger gör att det går att gå vidare med den planerade nyemissionen.
Brandmaster ingår nya MRM-avtal
MRM och mediabanken Brandmaster får flera nya kunder. Bland annat Vermont som säljer kläder (bland annat Gant, Peak Performance, Tiger of Sweden och Odd Molly) på den Tjeckiska marknaden.
I Korthet
- Danska tryckerier pessimistiska
- VD-byte på Ljungbergs
- Toppan Printing blir officiell tryckeripartner för OS i Tokyo 2020
- Flexiblare leveranser från onlinetryckeriet print24
- Nytt magasin är ”mer avkopplat än uppkopplat”
- Norstedts förvärvar – blir ensamägare i Barnens Bokklubb
- UPM reducerar produktionen i Europa
Bokslut
- Olsson & Co tar sats för nästa stora kliv i omsättning – startade ny verksamhet
- Heidelberg ökade försäljningen med 125 procent i Sverige
- Scandraft fortsätter tillväxten
- R&D Spandex vände till vinst – laddar för tillväxt
Hör av dig om du funderar på något.
/Ola
070-566 09 52