Trendspanning: bolag startar magasin för att nå sina kunder

magasin
Here Magazine (Bild: Away)

Det tryckta magasinet genererar affärer.

Nyss var det Facebook som startade sitt magasin Grow. Men de är inte ensamma – flera andra stora företag hakar på trenden att ta fram kundtidningar för att nå fram i bruset.

Ett exempel på just ett sådant företag är Away, som säljer resväskor, som nyligen startade sitt kundmagasin Here Magazine efter att folk ringt deras kundtjänst för att få resetips. Adweek skriver att bolagets vd Jen Rubio såg två scenarion framför sig, i värsta fall blir det en fantastisk reseblogg och i bästa fall så blir det en egen produkt som genererar intäkter för företaget.

Magasinet distribueras främst genom resväskan, i vilken kunden hittar den när hen kommer hem med sin nya väska. Det här gör också att målgruppen kan specificeras hyfsat väl, eftersom väskorna är relativt dyra och kunden står i begrepp att resa. Något som annonsörerna uppskattar att veta.

Vidare så kan du köpa magasinet från Aways webbplats för 10 euro men det senaste numret är redan slutsålt. Innehållet består främst av fina bilder och resereportage från olika platser i världen. Hittills har sex nummer blivit utgivna och varje nummer består av cirka 80 sidor.

Några andra bolag som också startat sina egna kundtidningar är bland annat: Dollar Shave Club, Airbnb och Casper.

– En framgångsrik varumärkestidning kan både generera reklamintäkter och generera fler e-postadresser till digitala utskick som används för att berätta om kampanjer och nya produkter, säger Adam Alter, professor i marknadsföring till Adweek.

– Marknadsföringspengarna har rört sig bort från print fort men mottagarens beteende har inte ändrats lika fort. Människor gillar fortfarande att läsa magasin, säger Beth Egan, även hon professor i marknadsföring.

Bilder: Away.
Annons

Apaks vd Evelina Lindgren är Årets Företagare i Sverige

Mölndalsföretagaren Evelina Lindgren, tredje generationens vd på familjeföretaget Apak, blev i lördags utsedd till Årets Företagare i Sverige 2021.

Hon hade kvalificerat sig till finalen genom att tidigare vinna de regionala delfinalerna vilket vi skrivit om här och här.

– Det känns helt overkligt måste jag säga. Jag vill förstås tacka min familj, vi är ett familjeföretag, och utan dem så hade jag aldrig stått här idag, säger en glad och överraskad Evelina Lindgren när hon blir intervjuad av Företagarna.

Utmärkelsen delades ut under en galakväll i Stockholms Stadshus den 16:e oktober.

Det som bland annat imponerade på juryn och fick dem att utse Evelina Lindgren var hennes förmåga att driva bolaget att bli mer hållbart både vad gäller miljö och inte minst i personalfrågor.

Apak har investerat i en fullskalig solcellsanläggning som minskat elinköpen med 80 procent och rörelseresultatet har i stort sett ökat trefaldigt mellan 2015 och 2020.

Juryns motivering

”Med en stor dos innovationskraft sätter Årets Företagare ribban för hållbarhet högt och är en sann inspiration och förebild. Vår vinnare går i bräschen och driver utvecklingen för en hållbar omställning framåt. 

Årets Företagare har på kort tid fördubblat omsättningen och skapat en framgångssaga där utvecklingsmöjligheterna är oändliga. Med ett modigt ledarskap och en utgångspunkt i att medarbetarna är bolagets hjärta och viktigaste resurs, har vår vinnare tagit hela bolaget mot deras gemensamma mål.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hudikprofil förvärvar ÅF i grannkommun – ”blir medlem i NWP”

Utökar med bland annat bildekor och skyltar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Staples öppnar profilbutik och byter namn

Staples öppnar ny butik i Göteborg (ej den på bilden).
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ernst Alexis får ny vd och delägare

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny yrkesbutik öppnar i Växjö

arbetskläder workwear butik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är alla i branschen som är klara för nya mässan Profil & Promotion

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Momentum Group säljer Gigant men fortsätter sälja deras produkter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilprodukt är hetaste spåret efter våldsam gärningsman

tygpåse tygkasse
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Devals nya kollektion är ”vanlig” i dagsljus och reflekterande på kvällen

arbetskläder profilkläder

Deval har släppt en ny kollektion av reflexplagg som har vanliga färg på dagen men på natten så kommer de reflekterande egenskaperna fram. Kollektionen lanseras med en reklamfilm i Tv4 som hade premiär nu i dagarna och som blev systrarna Frida och Josefin Aronsson debut som modeller.

Det unika med kollektionen är att den i ”dagsljus ser ut som vilken jacka som helst”. Bakom idén sägs bolagets grundare ConnyAronsson stå, som sorgligt gick bort innan sommaren och kollektionen är dedikerad till honom.

– Det är den största satsning vi någonsin gjort och pappa brann verkligen för de innovativa reflekterande kläderna som ser ut som vanliga kläder i dagsljus. Det känns speciellt och stort att vi nu genomför hans idéer och vi är spända på att se hur våra kunder tar emot nyheterna. Kläderna är revolutionerande och det betyder mycket för oss att äntligen lansera kollektionen, säger Frida Aronsson, i ett pressmeddelande.

Mamma och systrar

Frida och Josefin Aronsson från inspelningen av reklamfilmen.

I pressmeddelandet skriver man också attsystrarna Josefin och Frida Aronsson och deras mamma är ”aktiva i företaget”. Bakom reklamfilmen stårDaniel Fridell som är en känd svensk regissör och musikproducentenTomas Granlind.

– Att få chansen att göra en unik kollektion och göra skillnad genom att kombinera mode med säkerhet, och på så sätt inspirera människor att bli mer synliga i mörkret, är en fantastisk möjlighet som engagerar hela företaget. Jag har själv en son och vet hur svårt det kan vara att klä honom med reflexer när det är mörkt ute. Att vara synlig i mörkret kan faktiskt vara en fråga om liv och död, avslutar Josefin Aronsson.

I viden nedan kan du se reklamfilmen som alltså går på Tv4 just nu.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lägger ner på grund av Covid – startar nytt inom expo

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]