Trendspanning: bolag startar magasin för att nå sina kunder

magasin
Here Magazine (Bild: Away)

Det tryckta magasinet genererar affärer.

Nyss var det Facebook som startade sitt magasin Grow. Men de är inte ensamma – flera andra stora företag hakar på trenden att ta fram kundtidningar för att nå fram i bruset.

Ett exempel på just ett sådant företag är Away, som säljer resväskor, som nyligen startade sitt kundmagasin Here Magazine efter att folk ringt deras kundtjänst för att få resetips. Adweek skriver att bolagets vd Jen Rubio såg två scenarion framför sig, i värsta fall blir det en fantastisk reseblogg och i bästa fall så blir det en egen produkt som genererar intäkter för företaget.

Magasinet distribueras främst genom resväskan, i vilken kunden hittar den när hen kommer hem med sin nya väska. Det här gör också att målgruppen kan specificeras hyfsat väl, eftersom väskorna är relativt dyra och kunden står i begrepp att resa. Något som annonsörerna uppskattar att veta.

Vidare så kan du köpa magasinet från Aways webbplats för 10 euro men det senaste numret är redan slutsålt. Innehållet består främst av fina bilder och resereportage från olika platser i världen. Hittills har sex nummer blivit utgivna och varje nummer består av cirka 80 sidor.

Några andra bolag som också startat sina egna kundtidningar är bland annat: Dollar Shave Club, Airbnb och Casper.

– En framgångsrik varumärkestidning kan både generera reklamintäkter och generera fler e-postadresser till digitala utskick som används för att berätta om kampanjer och nya produkter, säger Adam Alter, professor i marknadsföring till Adweek.

– Marknadsföringspengarna har rört sig bort från print fort men mottagarens beteende har inte ändrats lika fort. Människor gillar fortfarande att läsa magasin, säger Beth Egan, även hon professor i marknadsföring.

Bilder: Away.

Grafiskt logistikbolag investerar i packhissar

Effektiviserar plock och pack rejält.

redaktionen@branschkoll.se

De ska leverera skylt och tryck till 800+ bilverkstäder

Det gemensamma branschinitiativet mellan Motorbranschens Riksförbund (MRF) och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) tar nu nästa steg för att tydliggöra när en verkstad klarat kvalitetskraven för att få kalla sig en ”Godkänd Bilverkstad”.

Idag är drygt 800 av Sveriges cirka 2.900 bilverkstäder med i kedjan.

Företaget Formac har fått uppdraget att sälja de officiella skyltnings- och marknadsföringsprodukterna som de godkända bilverkstäderna får använda.

Dessa verkstäder kan därmed på ett enkelt sätt visa sina kunder att man klarar kraven för att få kalla sig en ”Godkänd Bilverkstad”.

Avtalet mellan parterna är nu undertecknat och det officiella sortimentet för Godkänd Bilverkstad är tillgängligt för inköp via Formac webbplats, skriver man i ett meddelande.

– Vi har arbetat tätt med fordonsbranschens olika aktörer och organisationer under många år så det är glädjande att vi nu även får bidra med vår expertis till ett så viktigt initiativ som Godkänd Bilverkstad är för att öka tryggheten och kvaliteten ute hos Sveriges verkstäder.

Jacob Hermansson, vd på Formac

– När vi nu ser ett allt större antal verkstäder som går igenom och klarar kraven för Godkänd Bilverkstad, har det blivit nödvändigt att det även finns officiella märkningar som dessa verkstäder kan använda. Då är Formac en av de leverantörer som vi vet har lång erfarenhet av skyltar och märken, och är kända i branschen.

Joachim Due-Boje, ansvarig för servicemarknad på MRF
redaktionen@branschkoll.se

Livonia Print lanserar tryck av pekböcker – med extra allt

redaktionen@branschkoll.se

DS Smiths nya miljömål – ska bland annat ta bort en miljard bitar ”problemplast” från snabbköpshyllorna

redaktionen@branschkoll.se