Trendspanning: bolag startar magasin för att nå sina kunder

magasin
Here Magazine (Bild: Away)

Det tryckta magasinet genererar affärer.

Nyss var det Facebook som startade sitt magasin Grow. Men de är inte ensamma – flera andra stora företag hakar på trenden att ta fram kundtidningar för att nå fram i bruset.

Ett exempel på just ett sådant företag är Away, som säljer resväskor, som nyligen startade sitt kundmagasin Here Magazine efter att folk ringt deras kundtjänst för att få resetips. Adweek skriver att bolagets vd Jen Rubio såg två scenarion framför sig, i värsta fall blir det en fantastisk reseblogg och i bästa fall så blir det en egen produkt som genererar intäkter för företaget.

Magasinet distribueras främst genom resväskan, i vilken kunden hittar den när hen kommer hem med sin nya väska. Det här gör också att målgruppen kan specificeras hyfsat väl, eftersom väskorna är relativt dyra och kunden står i begrepp att resa. Något som annonsörerna uppskattar att veta.

Vidare så kan du köpa magasinet från Aways webbplats för 10 euro men det senaste numret är redan slutsålt. Innehållet består främst av fina bilder och resereportage från olika platser i världen. Hittills har sex nummer blivit utgivna och varje nummer består av cirka 80 sidor.

Några andra bolag som också startat sina egna kundtidningar är bland annat: Dollar Shave Club, Airbnb och Casper.

– En framgångsrik varumärkestidning kan både generera reklamintäkter och generera fler e-postadresser till digitala utskick som används för att berätta om kampanjer och nya produkter, säger Adam Alter, professor i marknadsföring till Adweek.

– Marknadsföringspengarna har rört sig bort från print fort men mottagarens beteende har inte ändrats lika fort. Människor gillar fortfarande att läsa magasin, säger Beth Egan, även hon professor i marknadsföring.

Bilder: Away.

Pallsvep med papper istället för plast – nytt stretchpapper från Mondi

Mondi har i samarbete med den italienska maskintillverkaren Acmi skapat ett nytt pallsvepssystem som använder papper i stället för plast.

redaktionen@branschkoll.se

Sabis väljer Löfbergs

redaktionen@branschkoll.se

Klart: Stora Ensos nya produktionslinje för dispersionsbarriärer i Forshaga

redaktionen@branschkoll.se

Ltab uppgraderar offsetpressen – bjuder in branschkollegor att köra sina jobb

”Vi har stångat oss genom Corona”

Ltab i Linköping uppgraderar sin offsetpress med en RMGT 758G – en 8-färgare i formatet 50×70. Nu bjuder man in branschkollegor att ta del av den nya kapaciteten.

– Det är inte en helt ny press men den är rejält mycket mer effektivare än den förra, säger Thomas Holm som är vd för Ltab.

Med helautomatiska plåtbyten minskas tiden för ett intag – plåtbyten sker på bara strax över fyra minuter.

Thomas Holm berättar att man valde väg tidigt när pandemin slog till – det var gasa som gällde snarare än bromsa. Senaste bokslutsåret tappade man runt nio procent av omsättningen men väldigt mycket mindre än om man varit defensiva i sin strategi.

– När gränserna stängde kunde vi få en del jobb som skulle tryckas i Baltikum och de jobben innebar nya kontakter som blev till flera andra uppdrag, berättar Thomas. Nu ska vi kämpa för att behålla de här jobben även när pandemin är över.

Man har inte permitterat personalen något under pandemin utan satsat på att vara tillgängliga för kunderna.

– Vi måste hitta nya kunder och nya jobb – det är enda sättet att komma framåt. Vi har stångat oss genom Corona – vårt strategiska val blev att utmana marknaden när Coronan kom, säger Thomas.

Bjuder in kollegor till sin offset

Med ökad kapacitet bjuder man nu också in branschkollegor att utnyttja den service som Ltab kan erbjuda. 

– Många borde gå runt och fundera på framtiden, som mindre företag kan man inte göra allt och då kan det vara ett alternativ att specialisera sin produktion på en del och ta hjälp av andra kring till exempel offset.

Man hjälper redan andra tryckerier med offset men nu satsar man på att få fler att gå samma väg.

– Vi har redan idag ett flertal tryckerier som vi hjälper med offsettryck, men vi kan i och med den här investeringen ta in ännu fler tryckjobb säger säljchef Jan Garcia.

– Vi är ett servicetryckeri både till våra kunder och till våra kollegor i branschen och jag upplever att det är mycket mer öppna skott för samarbeten idag i branschen, säger Thomas.

Thomas Holm berättar att Ltab levererar till hela landet idag och även till andra delar av Europa.

– Förut var marknaden mer lokal – nu är den utspridd och går mot att bli mer nordeuropeisk när våra kunder blir mer internationella. Man måste sträcka sig längre för att hitta jobben, avslutar Thomas.

Leverantören Ewotech kommer att byta ut den gamla pressen under juli månad.

redaktionen@branschkoll.se