Trendspanning: bolag startar magasin för att nå sina kunder

magasin
Here Magazine (Bild: Away)

Det tryckta magasinet genererar affärer.

Nyss var det Facebook som startade sitt magasin Grow. Men de är inte ensamma – flera andra stora företag hakar på trenden att ta fram kundtidningar för att nå fram i bruset.

Ett exempel på just ett sådant företag är Away, som säljer resväskor, som nyligen startade sitt kundmagasin Here Magazine efter att folk ringt deras kundtjänst för att få resetips. Adweek skriver att bolagets vd Jen Rubio såg två scenarion framför sig, i värsta fall blir det en fantastisk reseblogg och i bästa fall så blir det en egen produkt som genererar intäkter för företaget.

Magasinet distribueras främst genom resväskan, i vilken kunden hittar den när hen kommer hem med sin nya väska. Det här gör också att målgruppen kan specificeras hyfsat väl, eftersom väskorna är relativt dyra och kunden står i begrepp att resa. Något som annonsörerna uppskattar att veta.

Vidare så kan du köpa magasinet från Aways webbplats för 10 euro men det senaste numret är redan slutsålt. Innehållet består främst av fina bilder och resereportage från olika platser i världen. Hittills har sex nummer blivit utgivna och varje nummer består av cirka 80 sidor.

Några andra bolag som också startat sina egna kundtidningar är bland annat: Dollar Shave Club, Airbnb och Casper.

– En framgångsrik varumärkestidning kan både generera reklamintäkter och generera fler e-postadresser till digitala utskick som används för att berätta om kampanjer och nya produkter, säger Adam Alter, professor i marknadsföring till Adweek.

– Marknadsföringspengarna har rört sig bort från print fort men mottagarens beteende har inte ändrats lika fort. Människor gillar fortfarande att läsa magasin, säger Beth Egan, även hon professor i marknadsföring.

Bilder: Away.

100 förslag för en hållbar livsmedelsindustri – mer återvinning och fler förpackningsfria alternativ diskuteras

redaktionen@branschkoll.se

Förpackningsstartup tar in 13 miljoner

redaktionen@branschkoll.se

Nordic Paper investerar för ökad pappersproduktion

redaktionen@branschkoll.se

Falukorv och sås i miljösmart förpackning

Blir både återvinningsbart och sparar CO2-utsläpp.

Mondi group har, tillsammans med Scan i Sverige och Unilever i Storbritannien, tagit fram nya pappersbaserade förpackningar godkänt för livsmedelsförpackningar.

Dessa omsluter nu bland annat Scans falukorv i Sverige och Colmans kryddor och såser i Storbritannien.

– Att minska miljöavtrycket är en av Scans främsta prioriteringar. Barriärpappret från Mondi är en viktig bit i pusslet som gör att vi kan presentera den nya, återvinningsbara förpackningen till vår falukorv, vilket minskar CO2-utsläppet med 70 procent jämfört med den tidigare lösningen.

Maria Häger, kvalitets- och miljödirektör hos HKScan Sweden

Eftersom den nya förpackningen huvudsakligen består av papper kan den sorteras som pappersförpackning i den svenska materialåtervinningen, skriver man i ett meddelande.

redaktionen@branschkoll.se