Trendspanning: bolag startar magasin för att nå sina kunder

magasin
Here Magazine (Bild: Away)

Det tryckta magasinet genererar affärer.

Nyss var det Facebook som startade sitt magasin Grow. Men de är inte ensamma – flera andra stora företag hakar på trenden att ta fram kundtidningar för att nå fram i bruset.

Ett exempel på just ett sådant företag är Away, som säljer resväskor, som nyligen startade sitt kundmagasin Here Magazine efter att folk ringt deras kundtjänst för att få resetips. Adweek skriver att bolagets vd Jen Rubio såg två scenarion framför sig, i värsta fall blir det en fantastisk reseblogg och i bästa fall så blir det en egen produkt som genererar intäkter för företaget.

Magasinet distribueras främst genom resväskan, i vilken kunden hittar den när hen kommer hem med sin nya väska. Det här gör också att målgruppen kan specificeras hyfsat väl, eftersom väskorna är relativt dyra och kunden står i begrepp att resa. Något som annonsörerna uppskattar att veta.

Vidare så kan du köpa magasinet från Aways webbplats för 10 euro men det senaste numret är redan slutsålt. Innehållet består främst av fina bilder och resereportage från olika platser i världen. Hittills har sex nummer blivit utgivna och varje nummer består av cirka 80 sidor.

Några andra bolag som också startat sina egna kundtidningar är bland annat: Dollar Shave Club, Airbnb och Casper.

– En framgångsrik varumärkestidning kan både generera reklamintäkter och generera fler e-postadresser till digitala utskick som används för att berätta om kampanjer och nya produkter, säger Adam Alter, professor i marknadsföring till Adweek.

– Marknadsföringspengarna har rört sig bort från print fort men mottagarens beteende har inte ändrats lika fort. Människor gillar fortfarande att läsa magasin, säger Beth Egan, även hon professor i marknadsföring.

Bilder: Away.

Textil med grafen för försvarsapplikationer får forskningsbidrag

styrketålig textil
redaktionen@branschkoll.se

Profilservice får fortsatt förtroende av stor hockeyklubb

redaktionen@branschkoll.se

Byter namn till Addbrand även i Norge

Addbrand-koncernen har sedan många år haft verksamhet i Norge under namnet Lyche. Nu slutar den tidigare ägaren Terje Løken i bolaget som byter namn till Addbrand, rapporterar norska Media Monitor.

Jesper Røgind Jørgensen, som är vd för Addbrand i Danmark, tar över som ansvarig även för den norske verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se

Hon blir Brover Groups nya E-Commerce Manager

brover group

Brover Group som äger Justnu, Printer och Calligraphen har anställt Helen Johansson som E-Commerce Manager till huvudkontoret i Borås.

– Helen kommer att ansvara för våra dotterbolags e-handelssatsningar och vara drivande i vår digitala omställning, säger Brover Groups CMO, Martin Ghaoui, i ett nyhetsinlägg.

Helen beskrivs som en Senior SEO-strateg med en magisterexamen i dataekonomi och även bedrivit utbildning inom digital marknadsföring.

– Helen har precis den bakgrund och kunskap som vi behöver inom Brover Group. Hon kommer att vara drivande för att våra dotterbolag ska kunna ta ledande positioner inom e-handel och digitalisering i sina respektive områden, säger Brover Groups vd, Jan Veres.

Helen tillträdde rollen den 7 juni.

redaktionen@branschkoll.se