Trendspanning: bolag startar magasin för att nå sina kunder

magasin
Here Magazine (Bild: Away)

Det tryckta magasinet genererar affärer.

Nyss var det Facebook som startade sitt magasin Grow. Men de är inte ensamma – flera andra stora företag hakar på trenden att ta fram kundtidningar för att nå fram i bruset.

Ett exempel på just ett sådant företag är Away, som säljer resväskor, som nyligen startade sitt kundmagasin Here Magazine efter att folk ringt deras kundtjänst för att få resetips. Adweek skriver att bolagets vd Jen Rubio såg två scenarion framför sig, i värsta fall blir det en fantastisk reseblogg och i bästa fall så blir det en egen produkt som genererar intäkter för företaget.

Magasinet distribueras främst genom resväskan, i vilken kunden hittar den när hen kommer hem med sin nya väska. Det här gör också att målgruppen kan specificeras hyfsat väl, eftersom väskorna är relativt dyra och kunden står i begrepp att resa. Något som annonsörerna uppskattar att veta.

Vidare så kan du köpa magasinet från Aways webbplats för 10 euro men det senaste numret är redan slutsålt. Innehållet består främst av fina bilder och resereportage från olika platser i världen. Hittills har sex nummer blivit utgivna och varje nummer består av cirka 80 sidor.

Några andra bolag som också startat sina egna kundtidningar är bland annat: Dollar Shave Club, Airbnb och Casper.

– En framgångsrik varumärkestidning kan både generera reklamintäkter och generera fler e-postadresser till digitala utskick som används för att berätta om kampanjer och nya produkter, säger Adam Alter, professor i marknadsföring till Adweek.

– Marknadsföringspengarna har rört sig bort från print fort men mottagarens beteende har inte ändrats lika fort. Människor gillar fortfarande att läsa magasin, säger Beth Egan, även hon professor i marknadsföring.

Bilder: Away.

Bong och Hamelin bildar kuvertjätte

Bong Ljungdahl och Hamelin har ingått ett avtal som innebär att Bong Ljungdahl går samman med Hamelins kuvertdivision. Efter sammanslagningen kommer det nya bolaget ha en omsättning på cirka 3 500 miljoner kronor och omkring 2 400 anställda. Bolaget namnändras samtidigt till att fortsättningsvis heta enbart Bong och kommer att vara fortsatt noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

Bong och Hamelin har sedan 2004 samarbetat i en strategisk allians och tar nu nästa steg för att skapa ett starkt europeiskt företag med goda tillväxtmöjligheter. Genom sin geografiska täckning kommer det nya företaget att kunna möta behoven hos stora paneuropeiska kunder samtidigt som den bredare produktportföljen medför ett mer komplett erbjudande till samtliga kunder.

Detta skriver bolaget i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se

A-Com skapar nytt affärsområde kring analys, strategi, IT och kommunikation

A-Com förvärvar Resight och ActionBase – bildar nytt affärsområde kring CRM.

Efter affären äger A-com hundra procent av analysföretaget ActionBase samt beslutsstödsföretaget Resight.

Bolagen kommer att ingå i A-Coms nya affärsområde CRM tillsammans med relationsmarknadsföringsbyrån Trackster. Det nybildade affärsområdet erbjuder en helhetslösning inom CRM med kompetens inom analys, strategi, IT och kommunikation.

– Redan nu ser vi att den befintliga omsättningen för affärsområdet ökar med 30-35 MSEK under 2011, under samma period räknar vi med att resultatet påverkas positivt med runt 5 MSEK, säger Martin Hultqvist, vice VD för A-Com och affärsområdesansvarig CRM.

Förvärven skall godkännas av en extra bolagsstämma i A-Com AB vilken beräknas avhållas under slutet av oktober månad.

A-Com omsätter cirka 187 miljoner SEK och har cirka 130 medarbetare. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX (f.d. Stockholmsbörsens O-lista) sedan 1999

Om Resight

Resight är ett tjänsteföretag som erbjuder lösningar och konsulttjänster inom nästa generation av beslutsstödsprocesser samt kund- och marknadshantering. Vi utgår från affärsmöjligheterna mellan våra kunder och deras kunder.

”Jag har länge saknat ett företag med en helhetssyn på CRM och som kan leverera tjänster inom hela spannet från strategi till operativt genomförande” säger Staffan Magnehed, CRM-ansvarig Folksam på www.resight.se.

Webb: www.resight.se

Om ActionBase – Marketing Technology

ActionBase är ett konsultföretag inom operativ och analytisk CRM, vilket innebär att med hjälp av databasanalys och statistiska metoder hjälpa företag med stora kunddatabaser att effektivisera förvärv av nya kunder samt maximera livstidsvärdet av existerande kunder.

Webb: www.actionbase.se

redaktionen@branschkoll.se

Ranhammar förvärvar Beli Kartong

Ranhammar stärker sin position inom den grafiska industrin genom att förvärva 100% av aktierna i Beli Kartong i Spånga. Beli Kartong har idag 7 anställda. Tillskottet gör att Ranhammars personalstyrka nu uppgår till 31.
– Syftet med sammanslagningen är att skapa en ännu starkare och ännu bredare produktionsbas. Vi kommer också att ytterligare kunna effektivisera processerna för att kunna tillmötesgå branschens krav på led- och leveranstider, säger Ranhammars Lennart Jernfast.

För vissa avdelningar planerar man att gå upp på tvåskift och nyinvesteringar i maskinparken görs för att ytterligare att korta ledtider. Bland annat är Stockholms första laserskärare med tillhörande automatisk bockmaskin snart på plats. Laserutrustningen skall ersätta den gamla tekniken för att tillverka stansformar till kartongprodukter.

Genom en nyemission går Beli Kartongs ägare och VD Lena Hultberg in som delägare i Ranhammar med motsvarande en ägarandel på 20%. Niklas Hultberg tilldelas en ägarandel motsvarande 5%.

redaktionen@branschkoll.se

Storägare i Elanders säljer – inte överens med Carl Bennet AB

Latour, en av Elanders största ägare (20%), har börjat sälja av sina aktier. Anledningen är att man inte tycker att den pågående nyemissionen är det bästa sättet för Elanders att gå framåt.
– Vi tycker inte det här sättet är attraktivt, vi har föreslagit en del andra möjligheter att göra en del av de här åtgärderna. Men vi har inte fått gehör för det och då väljer vi att sälja en del istället”, säger Latours vd Jan Svensson till Nyhetsbyrån Direkt.

På frågan om aktieförsäljningen är början på ett totalt utträde ur Elanders för Latours räkning svara Jan Svensson Nyhetsbyrån Direkt att ”aktien är svårsåld”. I övrigt kommenterar Jan Svensson inte pågående aktiviteter.

2010 kommer att bli ett stort förlustår för Elanders som har lagt sin prognos på minus 110 miljoner för helåret.

Latour har ännu inte beslutat sig för om man kommer att teckna sin del av den pågående nyemissionen. På E24 skriver man att ”Utspelen om att Latour sannolikt inte ska delta i den kommande nyemissionen, som är helt garanterad av Carl Bennet, får nog ses som en del i ett långvarigt spel de båda emellan.” (Mellan Carl Bennet och Gustaf Douglas som äger Latour. red anm.)

E24 skriver mer om detta – ”Latour säljer i Elanders efter konflikt med Bennet” och ”Ny strid mellan Carl Bennet och Gustaf Douglas”. Likaså di.se. under rubriken ”Finansmän i bråk om Elanders”.

redaktionen@branschkoll.se