Logga in

Trendspanning: bolag startar magasin för att nå sina kunder

29 november, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Here Magazine (Bild: Away)

Det tryckta magasinet genererar affärer.

Nyss var det Facebook som startade sitt magasin Grow. Men de är inte ensamma – flera andra stora företag hakar på trenden att ta fram kundtidningar för att nå fram i bruset.

Ett exempel på just ett sådant företag är Away, som säljer resväskor, som nyligen startade sitt kundmagasin Here Magazine efter att folk ringt deras kundtjänst för att få resetips. Adweek skriver att bolagets vd Jen Rubio såg två scenarion framför sig, i värsta fall blir det en fantastisk reseblogg och i bästa fall så blir det en egen produkt som genererar intäkter för företaget.

Magasinet distribueras främst genom resväskan, i vilken kunden hittar den när hen kommer hem med sin nya väska. Det här gör också att målgruppen kan specificeras hyfsat väl, eftersom väskorna är relativt dyra och kunden står i begrepp att resa. Något som annonsörerna uppskattar att veta.

Vidare så kan du köpa magasinet från Aways webbplats för 10 euro men det senaste numret är redan slutsålt. Innehållet består främst av fina bilder och resereportage från olika platser i världen. Hittills har sex nummer blivit utgivna och varje nummer består av cirka 80 sidor.

Några andra bolag som också startat sina egna kundtidningar är bland annat: Dollar Shave Club, Airbnb och Casper.

– En framgångsrik varumärkestidning kan både generera reklamintäkter och generera fler e-postadresser till digitala utskick som används för att berätta om kampanjer och nya produkter, säger Adam Alter, professor i marknadsföring till Adweek.

– Marknadsföringspengarna har rört sig bort från print fort men mottagarens beteende har inte ändrats lika fort. Människor gillar fortfarande att läsa magasin, säger Beth Egan, även hon professor i marknadsföring.

Bilder: Away.

Tryckeri täcker taket med solceller

Har installerat 1.500 kvadratmeter solceller på taket till sina nya lokaler i Stockholm. (mer…)

Tryckeri lanserar nytt varumärke med bas i Göteborg – ska sälja tryckta inredningslösningar

Ska göra det lättare för kundernas inredningsidéer att bli verklighet. (mer…)

Framgångsrikt tyskt poster-företag till Norden

Posterlounges produktionsanläggningen strax utanför Leipzig.

Tyska Posterlounge har i dagarna lanserat en svensk webbshop efter ett ökande intresse från svenska konsumenter under en längre tid. (mer…)

Pappersbatteriet ett steg närmare att bli verklighet – dags för kommersiell testning

Bild: Lars Sandberg, Innovation Leader vid Billerudkorsnäs

Billerudkorsnäs fortsätter sin utveckling av pappersbatteri

Ikea skrotar katalogen i Danmark – ”vi utforskar just nu hur framtiden för IKEA-katalogen ska se ut”

I vissa länder provar man med flera utgåvor av katalogen – i andra slutar man helt.

Strands Grafiska köps upp

Bröderna Strand tillsammans med Peter Veres. (Bild: Press)

Brover Group — som äger Justnu och Printer — förvärvar Strands Grafiska. (mer…)

Dansk aktör inom visuell kommunikation gör svenskt storförvärv

Tar jättekliv i sin tillväxtresa på den svenska marknaden.

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet. (mer…)

Lanserar robot för packning på pall – sålde 12 direkt

Har tagit fram en lösning för packning av buntar på pall med en robot. 12 system såldes direkt vid lanseringen i maj.