Logga in

Trendspanning: bolag startar magasin för att nå sina kunder

29 november, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Here Magazine (Bild: Away)

Det tryckta magasinet genererar affärer.

Nyss var det Facebook som startade sitt magasin Grow. Men de är inte ensamma – flera andra stora företag hakar på trenden att ta fram kundtidningar för att nå fram i bruset.

Ett exempel på just ett sådant företag är Away, som säljer resväskor, som nyligen startade sitt kundmagasin Here Magazine efter att folk ringt deras kundtjänst för att få resetips. Adweek skriver att bolagets vd Jen Rubio såg två scenarion framför sig, i värsta fall blir det en fantastisk reseblogg och i bästa fall så blir det en egen produkt som genererar intäkter för företaget.

Magasinet distribueras främst genom resväskan, i vilken kunden hittar den när hen kommer hem med sin nya väska. Det här gör också att målgruppen kan specificeras hyfsat väl, eftersom väskorna är relativt dyra och kunden står i begrepp att resa. Något som annonsörerna uppskattar att veta.

Vidare så kan du köpa magasinet från Aways webbplats för 10 euro men det senaste numret är redan slutsålt. Innehållet består främst av fina bilder och resereportage från olika platser i världen. Hittills har sex nummer blivit utgivna och varje nummer består av cirka 80 sidor.

Några andra bolag som också startat sina egna kundtidningar är bland annat: Dollar Shave Club, Airbnb och Casper.

– En framgångsrik varumärkestidning kan både generera reklamintäkter och generera fler e-postadresser till digitala utskick som används för att berätta om kampanjer och nya produkter, säger Adam Alter, professor i marknadsföring till Adweek.

– Marknadsföringspengarna har rört sig bort från print fort men mottagarens beteende har inte ändrats lika fort. Människor gillar fortfarande att läsa magasin, säger Beth Egan, även hon professor i marknadsföring.

Bilder: Away.

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)