Logga in

Trendspanning: bolag startar magasin för att nå sina kunder

29 november, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Here Magazine (Bild: Away)

Det tryckta magasinet genererar affärer.

Nyss var det Facebook som startade sitt magasin Grow. Men de är inte ensamma – flera andra stora företag hakar på trenden att ta fram kundtidningar för att nå fram i bruset.

Ett exempel på just ett sådant företag är Away, som säljer resväskor, som nyligen startade sitt kundmagasin Here Magazine efter att folk ringt deras kundtjänst för att få resetips. Adweek skriver att bolagets vd Jen Rubio såg två scenarion framför sig, i värsta fall blir det en fantastisk reseblogg och i bästa fall så blir det en egen produkt som genererar intäkter för företaget.

Magasinet distribueras främst genom resväskan, i vilken kunden hittar den när hen kommer hem med sin nya väska. Det här gör också att målgruppen kan specificeras hyfsat väl, eftersom väskorna är relativt dyra och kunden står i begrepp att resa. Något som annonsörerna uppskattar att veta.

Vidare så kan du köpa magasinet från Aways webbplats för 10 euro men det senaste numret är redan slutsålt. Innehållet består främst av fina bilder och resereportage från olika platser i världen. Hittills har sex nummer blivit utgivna och varje nummer består av cirka 80 sidor.

Några andra bolag som också startat sina egna kundtidningar är bland annat: Dollar Shave Club, Airbnb och Casper.

– En framgångsrik varumärkestidning kan både generera reklamintäkter och generera fler e-postadresser till digitala utskick som används för att berätta om kampanjer och nya produkter, säger Adam Alter, professor i marknadsföring till Adweek.

– Marknadsföringspengarna har rört sig bort från print fort men mottagarens beteende har inte ändrats lika fort. Människor gillar fortfarande att läsa magasin, säger Beth Egan, även hon professor i marknadsföring.

Bilder: Away.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)