Trendrapport: Konsumentprodukter ska växa kommande tre åren
Nedgången i reklamtryck planar ut, förpackningar, konsumentprodukter och display ökar kraftigt och böcker, tidskrifter samt kontorstryck fortsätter minska. Så ser det ut de kommande tre åren i den grafiska branschen – i alla fall om man frågar de producerande företagen i branschen.
Ska man tro undersöknignen så är konsumentprodukter det område som ska stå för den största förändringen i branschen de kommande tre åren.
GL har för fjärde året i rad gjort en trendspaning i den grafiska branschen. Den visar vad de grafiska företagen tror om de kommande tre åren vad gäller produkter och produktionsmetoder.
Kärnan i trendspaningen är att få en uppfattning om vart den grafiska branschen är på väg, skriver Grafiska Leverantörsföreningen i sin rapport. Var har man sin inkomst i dag, och var tror man att den finns i morgon, är frågor man vill få svar på. I år svarade 59 företag på undersökningen.
På den positiva sidan hittar vi
Förpackning är ett område där man har stark positiv tro. År efter år förväntar man sig att omsättningen de kommande tre åren ska öka mellan 21och 28 procent.
Konsumentprodukter visar på en stark positiv tro över tid men har gått upp och ner över åren. Den här gången ses detta område som det starkast växande kommande tre åren.
Display, är ett område där förväntningarna på framtiden varierar. Från svagt positiv till starkt positiv, och tillbaks.
I mitten
Reklamtryck ses för första gången inte som ett nedåtgående segment – nu tror branschen på en oförändrad nivå de kommande tre åren.
På den negativa sidan
Tidskrifter fortsätter att minska år för år. År 2020 kommer det vara 15 procent mindre tidskrifter jämfört med när undersökningen gjordes i höstas.
Kontorstryck har även i år negativa förväntningar på utvecklingen – minus 31 procent kommande tre åren.
Böcker har gått från svart positivt för fyra år sedan till att nu ses som ett område med kraftigt minskande värde. Minus 26 procent kommande tre år.
”Pessimismens diagonal”
Genom alla år har man i resultatet sett något som man kallar för ”pessimismens diagonal”. De företag som har specialiserat sig på ett område är de som samtidigt är ner negativa till det områdets utveckling. Detta är särskilt tydligt inom de områden som överlag har mest positiv framtidstro där nischföretagen tror på ganska oförändrade nivåer. Man skulle kunna tolka detta som att de företag som valt en nisch är nöjda med denna och ser inte att inriktningen ska förändras – kanske ska det istället kallas ”stabilitetens diagonal”?
Förändrade produktionsmetoder – Långsammare än branschen spår
Vad gäller branschens produktionsmetoder så sker stora förändringar – men det går inte lika snabbt som branschens själv gissar. Tittar man på resultatet från 2015 ska omsättningen i digitaltryck gå om offset redan i år men årets undersökning visar att glappet fortfarande är ganska stort. cirka 34 procent är omsättningen i offset och drygt 25 procent i digitaltryck.
Trendspaningen har de senaste åren gjorts i samarbete med Branschkoll och Grafkom. Antalet svar var i år färre än tidigare år. Totalt svarade 59 företag på frågorna.
De två diagrammen ovan visar hur företagen svarat på hur de tror de olika segmenten kommer att utvecklas de kommande tre åren. Svaren har förändrats över åren på ett intressant sätt vilket också kan ses i diagrammen.