Trender 2018: Fånga milleniegenerationens uppmärksamhet

Exotiska produktfärger, trådlös elektronik och smarta kläder är några av trenderna 2018. Det gäller att hänga med i svängarna för att nå nya konsumenter och framförallt för att nå milleniegenerationen.

Källa: <a href="https://dcigift.com/collections/kitchen/products/rainbow-luster-xl-wine-galss" target="_blank" rel="noopener">DCI Gift</a>
– Produktmedia existerar inte i en silo avskilt från allt annat som händer i världen. Produktmedia följer den kulturella utvecklingen och måste därför vara relevant. På många sätt måste produktmedia ligga i täten för vad som är kulturellt relevant, det måste vara coolt. Det här säger Daniel Levine, trendexpert på Avant-Guide Institute (källa: ASI).
Det sker en förändring i vilka färger som konsumenterna efterfrågar, ljusa färger, metallfärgat och massor av mönster är en trend som Michael Hung sett, Hung är vd för tillverkningsföretaget Headwind Group. Inte minst bland dryckeskärl finns det utrymme att experimentera med färgsättningen, bilden nedan visar ett färgfullt vinglas från DCI Gift.
Allt kopplas upp …

Trådlösa hörlurar från <a href="http://www.ingros.se/sortiment/mobil-tablet/hogtalare/83201304-225318/akta-tradlosa-horlurar-och-laddningsfodral.htm#show-prodspec" target="_blank" rel="noopener">Ingros Profil och present</a>
Teknik är alltid populärt och trådlösa hörlurar ökar i popularitet, inte minst på grund av att exempelvis Apple tagit bort jacket för hörlurar på deras senaste telefonmodeller. Men det är inte bara hörlurar som fått blåtandsanslutningar, även jackor och hattar blir “smarta” och uppkopplade.
– Alla försöker stoppa en blåtandsanslutning i varenda produkt, från uppkopplade hattar till sockor, säger Bret Bonnet, delägare och grundare av Quality Logo Products.
… och behöver laddas
Men i och med att vi hela tiden blir mer uppkopplade krävs det också att våra olika enheter håller sig vid liv. Strömbanker/powerbanks har därför blivit väldigt populärt de senaste åren, en trend som väntas fortsätta. Men tack vare nya innovationer väntar även trådlösa laddningsalternativ runt hörnet, skriver 4Imprint.
Låt unga påverka inköpen
Och eftersom milleniegenerationen utgör en allt större del av av slutmålgruppen så kan det vara klokt med input från någon i den målgruppen. I en studie som genomfördes i juni 2016 där 503 B2B-företag medverkade så sa 13 procent att de har minst en från milleniegenerationen som är beslutsfattare i deras inköpskommitté. Och 27 procent sa att minst en från milleniegenerationen har inflytande på de inköp som görs, skriver Pymnts.