”Trendbrott” – Grafiska branschen planerar 1.000 nyanställningar

Eva Glückman (t.v.) är vd för branschorganisationen Grafiska Företagen.
Eva Glückman (t.v.) är vd för branschorganisationen Grafiska Företagen. Bild vänster: Juliana Fälldin

Branschen ska nyrekrytera 1.000 personer.

Fram till 2024 planerar företagen inom den grafiska branschen att nyrekrytera drygt 1000 personer, vilket är en ökning av antalet anställda med nästan 9 procent. Det visar en ny rekryteringsundersökning som Grafiska Företagen genomför bland sina medlemsföretag. Den grafiska branschen ser positivt på framtiden men det finns orosmoln, skriver branschföreningen.

Branschen utökar

I bedömningen av kommande rekryteringsbehov svarar företagen att det framför allt beror på utökad verksamhet, ett tydligt tecken på att det finns en stark framtidstro. Även 2021 rekryterades ovanligt många till branschen, 900 personer, men då handlade det framför allt om ersättningsrekryteringar kopplade till neddragningar som skedde under pandemiåren.

– Det är ett tydligt trendbrott i en bransch som genomgått en stor strukturomvandling i och med digitaliseringen. Under ett antal decennier har verksamheter slagits ut, konsoliderats och hittat nya affärsmodeller. Det känns mycket positivt att kunna konstatera att våra medlemsföretag nu har en tydlig framtidsoptimism, säger Eva Glückman som är vd Grafiska Företagen.

Svårt att rekrytera

En konsekvens av rekryteringsbehovet är att företagen nu har svårare att rekrytera. 50 procent av företagen uppger att det är svårt. Brist på rätt utbildning är den orsak till rekryteringssvårigheter som ökat mest. Rekryteringsbehovet är nästan lika stort för tjänstemän som för yrkesarbetare ett tecken på att branschen rör sig uppåt i förädlingskedjan.

– Den grafiska branschen är relativt liten men har stor betydelse för andra branscher. Exempelvis krävs 1.000 tryckta etiketter till varje nyproducerad bil och livsmedelstillverkningens omställning från plastförpackningar kräver stora mängder pappförpackningar konstaterar Eva Glückman, vd Grafiska Företagen

Höga papperspriser smittar av sig

Förutom utmaningen att hitta rätt kompetens är världsläget ett orosmoln för branschen. De höga energipriserna slår dubbelt, både mot papperspriserna och själva produktionen. Svårigheter med logistikkedjor och insatsvaror finns kvar sedan pandemin och har förvärrats i och med kriget i Ukraina. Vi kan redan idag se hur höga papperspriserna smittar av sig på kostnaderna för till exempel livsmedelsförpackningar och därmed också på livsmedelspriserna ut till konsument. Positivt är dock att den långvariga strejken på finska UPM precis tagit slut.

Annons

Robot tar över hanteringen av 73.000 tryckplåtar på danskt tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det går långsamt med skatteåterbetalningarna för profilbranschen

skatt promo 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Det tillfälliga anståndet med skatten som företag kunde ansöka om under pandemin och fram till förra hösten, spökar för svenska företag när räntan har höjts och återbetalningarna ska göras.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör lanserar tjänst för reparation av arbetskläder

repair textile

”Vi lanserar en utökad reparationstjänst för utvalda kunder”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

YP satsar i Skellefteå med förvärv och större butik

Blåkläders dedikerade yrkesbutik gör satsning i Norra Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera arbetskläder till 4.000 anställda

vattenfall workwear

Vattenfall har valt leverantör av arbetskläder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilplagg för 8 miljoner ska eldas upp efter tvist

klader eld

Två branschaktörer och ett byggföretag är inblandade i den tragiska historien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

OLW släpper merchkollektion – redan slutsålt

pyajamas

För att fira ”ostbågens dag” den 5 mars har OLW släppt en kollektion med merchandise, med totalt fyra unika produkter.

Kollektionen kallas för ”The Cheezier Collection” och säljs via egen ehandel som heter ”The Cheezier store”. I skrivande stund är pyjamasen, hoodien och strumporna slutsålda medan de finns kvar några tofflor.

olw cheezier
Produkterna i OLW:s merchkollektion.

Vem OLW (eller kanske Orkla som äger OLW) har samarbetat med för att ta fram kollektionen framgår inte.

På OLW:s sociala medier är det fullt av kunder som inte hann köpa på sig av de redan slutsålda produkterna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn och första stora event klart för Torstens idrottshall

craft arena
Ämnen i artikeln: CraftNew Wave Group

Craft Arena blir namnet på Torsten Janssons nya idrottsanläggning i Kosta Boda.

Det står också klart att det första stora evenemanget som kommer hållas där är bordtennis-EM för 13-åringar – ”European Under 13 Championships”.

Läs också: Torsten Jansson storsäljer i NWG

Arenan väntas stå klar i november 2024 och ska bli en en samlingsplats för flera olika sporter, inte minst pingis där man redan har ett damlag som spelar i Superettan och ett herrlag som är en kvalmatch ifrån detsamma.

– Vi är otroligt stolta över att det europeiska bordtennisförbundet, ETTU, har tilldelat bordtennis-EM för 13-åringar till Kosta och vår nya Craft Arena. Vår förhoppning är att detta kommer stärka och utveckla bordtennisintresset i hela regionen och innebära ett riktigt mervärde till den stora satsning vi gör på idrott i allmänhet och bordtennis i synnerhet, säger Torsten Jansson, vd för New Wave Group som Craft Scandinavia är ett dotterbolag till, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: CraftNew Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten Jansson storsäljer i NWG

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell fortsätter förvärva i Norge

Ahsell har köpt ännu en norsk aktör som bland annat säljer PSU.

redaktionen@branschkoll.se
Annons