Logga in

Torstens hemmalag ombord – IFK Göteborg i Crafts kläder

13 januari, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Från och med säsongen 2020 och sex år framöver är Craft officiell leverantör av match-, tränings- och merchandisekläder till samtliga av IFK Göteborgs fotbollslag och deras supportrar.

Avtalet är således väldigt likt det Craft har med Hammarby och en efter en knyter nu Craft till sig de största svenska fotbollsklubbarna. Förutom fotboll återfinns Crafts kläder även hos de svenska landslagen inom längdskidåkning, friidrott och handboll.

– Målet är att hela tiden ge våra spelare de bästa sportsliga förutsättningarna. Craft är ett väldigt lösningsorienterat företag som tänker innovativt. Det är ingen slump att Craft är stort inom skidor, friidrott och cykel där det ställs extremt höga krav på materialet. De levererar utrustning som vi verkligen kan lita på och som är ”top of the line” – funktionellt, kommersiellt och designmässigt. Extra roligt är att Craft levererar ett brett sortiment med kläder som är speciellt designade för kvinnor. Med tanke på att vi nu har startat ett damlag är det perfekt tajming, säger Gustaf Rönneklev, merchandiseansvarig hos IFK Göteborg, i ett pressmeddelande.

Skräddarsydd kollektion med ”grymma kläder”

Både spelare, ledare och materialförvaltare har engagerats för att tillsammans med Craft ta fram skräddarsydda lösningar. Det gäller bland annat tränings- och matchkläderna som ska bäras ute på planen och kläderna som supportrarna köper i Blåvittshopen. Det handlar om allt från att med detaljprecision utforma strumpor till att bestämma passform och exakt placering av dragkedjor.

En av spelarna som varit med och utformat kläderna är Tobias Sana, både han och hans lagkamrater är väldigt nöjda.

– Det är grymma kläder. Jag har spelat i andra klubbar tidigare men detta är bättre än något jag har varit med om någon annanstans, säger Tobias Sana.

Merch till supportrarna finns nu i Blåvitt-shoppen

Under början av 2020 lanserades kläderna för fansen i Blåvitt-shoppen, där återfinns bland annat t-shirts, hoodies, halsdukar och gympåsar. Totalt rör det sig om 71 artiklar som lanserats i ett första skedde.

En del av Crafts kollektion för IFK Göteborg. Bild: Blåvitt-shoppen

Samarbetet mellan Craft och IFK Göteborg presenterades med en video som du kan se här nedan:

Svanen skruvar åt miljökraven för trycksaker – här är förslagen till nya kriterier

Nordisk Miljömärkning som står bakom miljömärket Svanen har publicerat ett nytt förslag till kriterier för tryckerier och trycksaker. Större krav på kontrollerat papper och man vill också införa begränsningar för användandet av UV-färger både i offset och digitalt. Nya krav på att trycksaker ska kunna avfärgas finns också.

Postnord ger bort 15.000 vykort

Postnord ger bort 15.000 vykort från sin app Riktiga Vykort (mer…)

Storformatstryckeri får ny ägare

Storformatstryckeriet blir nu en del av den växande koncernen.

Antalis förvärvat av Japaner

Japanska pappersdistributören Kokusai Pulp and Paper (KPP) har förvärvat samtliga Antalis aktier av majoritetsägaren Sequana.

Xerox drar tillbaka budet på HP

Xerox har dragit tillbaka sitt bud på HP. De anger den globala hälsokrisen som anledning. (mer…)

Uppköpt Landa-konceptet redo för lansering – folierar resurssnålt

På förra Drupa presenterade Benny Landa inte bara sina tryckpressar utan också teknologin ”Nano-foil”, ett fint metallpulver (mer…)

Ingen panik hos Hot Screen – ”fortfarande full produktion”

Branschkoll har varit i kontakt med Hot Screens vd Fredrik Skanselid. Bolaget har kunder i branschens alla hörn och kan därför delvis agera måttstock, har märkt av Corona men än så länge är det under kontroll. Men vd Fredrik Skanselid säger till Branschkoll att ”det gäller att vara ödmjuk” inför situationen.

Gelato öppnar upp sitt nätverk av tryckerier

(Bild: Gelato)

”Utbrottet av Covid-19 visar på vikten av lokal produktion och starka leveranskedjor. Just nu, när landsgränser stängs och leveranskedjor bryts, är många produkter begränsade till den marknad där de produceras.” (mer…)

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)