TMG Öresund växer med digital omställning

xxx
xxx

xxx

xxx

TMG Öresund har det lilla företagets närhet till kunderna samtidigt som man backas upp av en större koncern i sin ägare Taberg Media Group. Jakob Grahn som är vd tog över 2012, samma år han fyllde 30, och har sedan dess utvecklat företaget till att snart omsätta 20 miljoner kronor. Samtidigt har en digital omställningen tagit fart och digitaltryck står idag för 40 procent av omsättningen.

Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av projektet ”Öppet innehåll”.

Digitaltrycket växer

Helt nyligen investerade man ytterligare i digitaltryck genom att utöka sin Xerox Versant med en funktion för större format. Nu kan man producera sex-sidiga A4-foldrar, utvikbara omslag och banderoller i korta och snabba upplagor.

– Vi ser att kunderna efterfrågar trycksaker som skiljer sig från digital kommunikation. Större format som ger en överblick över informationen är en stark egenskap hos det tryckta mediet och där fungerar till exempel sex-sidiga foldrar väldigt bra, säger Jakob.

Det finns också kundkrav på kostnadseffektiva lösningar och man ser en trend där kunderna nu kan gå från en broschyr på åtta sidor, som måste falsas och häftas, till en folder på sex sidor som kan tryckas digitalt och är klar efter en enklare falsning.

– Det blir både en snabbare och billigare lösning – det är med sådant vi vill hjälpa våra kunder, säger Jakob.

Många och små kunder

Tre personer inklusive Jakob är projektledare och jobbar med försäljning. Närheten till kunderna och den snabba och personliga servicen är TMG Öresunds styrkor enligt Jakob.

– Servicegrad kommer vara det absolut viktigaste för att lyckas som grafisk leverantör – våra ledord är snabbhet och flexibilitet – den personliga relationen är allt.

Jakob Grahn tillsammans med John Andersson från Primotek som levererar TMG Öresunds digitala tryckpress.

Jakob Grahn tillsammans med John Andersson från Primotek som levererar TMG Öresunds digitala tryckpress.

I takt med att de stora aktörerna i branschen blir större skapas möjligheter för de mindre att utvecklas, menar Jakob.

– Vi tar hand om kunderna som är för små för de stora grafiska företagen.

TMG Öresunds kunder är lokala företag, till stor del inom industri. Enligt Jakob är det viktigt att fundera på vilka kunder det är man vill jobba med – så att man erbjuder rätt tjänster.

För alla de mindre trycksaksköparna, som oftast inte har någon egen grafisk kompetens, är snabb och bra hjälp viktigare snarare än det lägsta priset.

– Vi är bäst hos kunder som kräver service och rådgivning kring till exempel papper och original. De litar på att vi har kunskap och vet vad som är bäst för dem.

Rådgivningen ska också kunna leda till att man hjälper kunderna att spara pengar.

Den geografiska närheten till kunderna är väldigt viktigt i TMG Öresunds erbjudande. Man besöker ofta sina kunder för att snabbt komma till beslut och lösningar.

– När kunden ringer och frågar hur de ska göra med en viss sak så är det bara att åka dit och hjälpa till. Denna service är också något som vi kan ta betalt för eftersom värdet blir högt.

Lönsamheten förbättras

Lönsamheten har också långsamt förbättrats under Jakobs ledning och filosofin är att öka den egna förädlingsgraden genom att göra fler saker själv.

– Vi ska göra minst 80 procent av allt jobb själva – då får vi kontroll och förbättrar marginalen, säger Jakob.

DSC05759webb

Priserna har under de senaste fem åren legat ganska stabilt, menar Jakob.

– Det var då vi hittade var vi själva skulle ligga och vi står hellre still än får för dåligt betalt.

Annons

Att vara en del av något större

TMG Öresund ägs av den grafiska koncernen Taberg Media Group och att ingå i ett större sammanhang samtidigt som man kan agera på en mindre marknad ser Jakob som en stor fördel.

Vi har draghjälp av koncernen – men samtidigt har vi en litenhet och en tajtare personlig kontakt med kunderna.

Produktionssystemet är gemensamt för hela koncernen och det är enkelt för Jakob att producera ett jobba i till exempel Stockholm om kunden behöver snabb leverans där. Det kommer också jobb från andra delar av koncernen som produceras i Malmö. Allt detta görs sedan några år tillbaka helt transparent mot kunden och utan påslag.

Olika webbverktyg och beställningsportaler finns också gemensamt. Och inom något år ska även TMG Öresund in i affärssystemet Printvis som har börjat integrerats i andra delar av koncernen.

– I koncernen finns en stor bredd men ändå en lokal känsla eftersom allt produceras i Sverige.

Alla koncernbolag använder samma prepressystem från Agfa så oavsett var prepressarbetet görs kan provtryck och produktion göras med rätt färg och kvalitet på vilken anläggning som helst.

– Det är tufft att vara helt själv idag så det känns tryggt att vara en del av en koncern.

Partnerskap

För att lyckas som grafiskt företag är bra partnerskap i alla led en förutsättning. Enligt Jakob är det ett öppet samarbetsklimat i den skånska grafiska branschen.

– Vi försöker hjälpa varandra när någon får problem och det fungerar väldigt bra.

Samma sak gäller i leverantörsledet. För att kunna leverera snabbare kräver man allt mer av maskinerna.

– Så lite service som möjligt är allra viktigast eftersom vi måste producera hela tiden.

På den nya digitalpressen, en Xerox Versant 2100 från Primotek, som man skaffade i slutet av förra året görs en stor del av servicen av operatören själv och servicetekniker kommer ungefär två gånger per månad.

– Eftersom det är de lokala teknikerna som står för ”first line support” så går det också ofta att lösa problem snabbt över telefon.

När man valde en ny leverantör för det digitala trycket var självklart kvalitet och prestanda viktigt – men det var just partnerskapet och kunskap som man tittade extra mycket på.

– Vi behöver mycket ny kunskap och det känns som att det går att få nya idéer från både Primotek och Xerox, säger Jakob. Det är också väldigt högt i tak mellan oss och när det blir problem så löser vi det.

Framtiden

Idag har TMG Öresund 10 anställda och omsätter drygt 18 miljoner kronor. Målet är att nå 30 miljoner om fem år och vara 15 anställda.

Man har ett tajt gäng där alla hjälper till där det behövs. Kompetensmässigt är bredden stor och på till exempel digitaltrycket är det en person som gör allt från prepress till färdigpackad trycksak. De anställda rör sig hela tiden mellan tryck, bokbinderi, och logistik för att hjälpa till där det behövs.

Allt mer av tryckvolymerna flyttar från offset till digitaltryck och med en Xerox Versant 2100 producerar man idag snabbt ökande volymer. Man kör runt 300.000 A4 per månad vilket är en ökning med nästan 40 procent från förra året.

– Vi ska dubbla volymen i digitalen de närmaste åren vilket kommer att kräva att vi går upp på tvåskift – och vi har en lärling inne så vi är snart där.

Samtidigt planerar man för en uppgång till treskift i offsetpressen, en 4-färgs 50×70-press med lack. Man vill också utveckla den lilla logistikavdelningen man har med avrop – men då krävs större lokaler.

Men det är en utmaning att hitta rätt folk för att kunna växa.

– Det är viktigt att ta en sak i taget – vi vill ta hand om de kunder vi har på ett bra sätt, avslutar Jakob.

Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av projektet ”Öppet innehåll”.

Annons

SCA höjer priset på massa i Europa

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

16 nordiska vinnare i förpackningstävlingen World Star 2025

WS 25

Förpackningstävlingen World Star har utsett vinnarna för 2025. Här är alla från Norden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Optigroup ansluter sig till Science Based Targets Initiative

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith har byggt designutställning i wellpapp

bruno mathsson priset
Ämnen i artikeln: DS Smith

Wellpapp är flexibelt, starkt och vackert.

Ämnen i artikeln: DS Smith
redaktionen@branschkoll.se
Annons

GBGT Box utbildar om förpackningens miljöpåverkan – vinner nytt designpris

GBGT Pack 1800
Ämnen i artikeln: GBGT Box

Förra året vann man ett Guldägg i förpackningsdesign. Nu följer man upp projektet med nya ”ärliga förpackningar”.

Ämnen i artikeln: GBGT Box
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso gör stora nedskrivningar – ”krävs mer”

Packaging automation boxing unit 1800
Ämnen i artikeln: Stora Enso

I slutet av förra året meddelade Stora Enso att man gör nedskrivningar på över 8 miljarder kronor.

Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tyskt förpackningsföretag stärker positionen på skandinaviska marknaden genom förvärv

Ringmetall

Tyska Ringmetall expanderar till den skandinaviska marknaden genom att förvärva det finska bolaget Hutek.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på MCC

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klart: Arkitektkopias rekonstruktion avslutad

Kollage1
Ämnen i artikeln: Arkitektkopia

Fordringsägarna röstade ja till Arkitektkopias plan för skuldnedskrivning.

Förslaget om skuldnedskrivning i Arkitektkopias rekonstruktion röstades igenom utan ändring under planförhandlingen som hölls tisdagen den 14 januari i Solna tingsrätt. Det uppger rådman Evelina Säfwe till Branschkoll.

– Med detta domslut är rekonstruktionen formellt avslutad och den beslutade skuldnedskrivningen i rekonstruktionsplanen kommer nu att verkställas. Berörda parter har röstat ja till planen och ingen har motsatt sig beslutet, säger vd Gunnar Duintjer i en kommentar till Branschkoll.

Branschkoll har tidigare rapporterat om Arkitektkopias rekonstruktion och förslag till nedskrivningar som avser skulder till cirka 200 fordringsägare inklusive Skatteverket.

Gunnar Duintjer blickar nu framåt:

– Arkitektkopia går nu in i 2025 med fokus på att återigen bygga upp en långsiktigt framgångsrik och lönsam verksamhet. Vi vill rikta ett tack till alla de samarbetspartners, leverantörer och kunder som på olika sätt bidragit till att vi nu är igenom denna rekonstruktion, säger Gunnar Duintjer.

LÄS OCKSÅ: Arkitektkopia i rekonstruktion: ”Det förändrar inte den långsiktiga planen”

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon tar över vd-rollen på Ettiketto i Sverige

Rikard Johanna Ettiketto 1800
Ämnen i artikeln: Ettiketto

Rikard Ahlin ska fokusera på etikettkoncernens tillväxt i norra Europa.

Johanna Herstedt efterträder Rikard Ahlin som vd för Ettiketto AB. Hon börjar sin nya tjänst 24 februari, meddelar företaget på Linkedin.

Johanna Herstedt har närmast avslutat Volati management program, ett ledarskapsprogram för framtida chefer inom Volati-koncernen. I tidigare roller har hon arbetat som konsultchef inom IT samt marknadsansvarig på ett e-handelsföretag.

Fokus på tillväxt i norra Europa

Rikard Ahlin meddelar att han framöver kommer lägga fokus på vd-rollen för koncernen, Ettiketto Group, där Ettikettos svenska och norska verksamhet samt Beneli ingår. Branschkoll rapporterade i slutet av 2024 om Ettikettos tillväxtplaner och omsättningsmål i en längre intervju.

Annons

– Vi har de senaste åren byggt ett större och starkare Ettiketto AB både genom organisk tillväxt men framför allt genom att integrera de fyra bolag vi förvärvat i Sverige sedan 2020. Under integrationsfasen har jag varit vd i samtliga Svenska bolag och nu när vi är genom den fasen är det dags att lämna över stafettpinnen till Johanna så att jag fullt ut kan fokusera på min roll som vd för Ettiketto Group och vår fortsatta tillväxt där målet är att bli en av de ledande aktörerna i norra Europa, säger han i ett uttalande.

”Hon är rätt person”

Han kommenterar även rekryteringen av Johanna Herstedt som ny vd för det svenska bolaget:

– Ettiketto AB är idag ett välfungerande och starkt bolag med gott renommé på den svenska marknaden och jag är både glad och stolt över att kunna presentera Johanna som ny vd för bolaget. Jag är övertygad om att hon är rätt person att leda bolaget framåt genom att bibehålla vår fina företagskultur och fortsätta utveckla vår verksamhet till långsiktig framgång.

Vill bygga vidare på stark grund

Johanna Herstedt säger att hon är stolt och glad för förtroendet att ta över som vd för Ettiketto AB och att det ska bli spännande att tillsammans med alla nya kollegor bygga vidare på den starka grund Ettiketto etablerat idag.

– Genom marknadens bästa service, bredaste produktutbud, och ett stort engagemang för våra kunder ska vi vara den självklara helhetsleverantören av etiketter och etiketteringsutrustning. Jag ser särskilt fram emot att vara del av den fantastiska företagskultur som är en av framgångsfaktorerna till att Ettiketto är Sveriges ledande etikettbolag.

Ämnen i artikeln: Ettiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons