TMG investerar för högre kvalitet, bättre miljö och kortare ledtider

TMG_LED-UV

TMG_LED-UV

Tomas Eklund (vd TMG Sthlm), Jimmy Carlsson (Sales and Technical Support, Ewotech), Mikael Lind (vd TMG Tabergs) och Torbjörn Häll (vd Ewotech). (Bild: TMG)

TMG Sthlm och TMG Tabergs investerar i led-uv-tekniken för kortare ledtider, bättre miljö och högre kvalitet.

Framåt sommaren uppgraderar man två offsetpressar – i Stockholm och Taberg – med led-uv-teknik från brittiska GEW. Investeringen innebär att man förlänger livslängden på pressarna men för TMG finns många andra fördelar.

– Framför allt höjer vi kvaliteten på obestruket papper men vi kan också trycka på helt nya material som plast och metalliserade papper vilket ger våra kunder nya möjligheter, säger Tomas Eklund som är vd på TMG Sthlm i en kommentar till Branschkoll.

Stor miljövinst

Men det finns också en stor miljövinst med minskad åtgång på tryckfärg. Den skyddslack som tidigare används på alla jobb försvinner helt eftersom färgen torkar direkt i pressen – och därmed inte är repkänslig på samma sätt som tidigare.

– Vi får bonuspoäng i Svanen i och med mindre åtgång av lack och färg. Vi kommer inte behöva skyddslacka något alls och det är en stor miljöförbättring.

Tekniken innebär att färgen är torr när trycket kommer ur pressen och risken för färgsmetning och repor som ibland uppstår försvinner helt.

Även arbetsmiljön förbättras eftersom det sprutpulver man tidigare använt för att skydda färgen före torkning nu inte längre behövs.

Starkare mot premium

För TMG Sthlm, som har en inriktning mot premiumsegmentet, handlar det om ytterligare ett snäpp bättre kvalitet som går i linje med de kunder man har.

– Vi jobbar mycket mot byråer och formgivare och där satsar vi på att ta nya marknadsandelar i högkvalitetssegmentet.

Att pressen i Taberg också uppgraderas är en stor fördel enligt Tomas som säger att man får en större flexibilitet i var man kan producera högkalitativa jobb inom koncernen.

Att man nu också kommer kunna trycka på nya material som till exempel plast skapar nya möjligheter. Det kan handla om dekaler, skyltar och utomhuslösningar där det krävs ett pvc-material på grund av till exempel miljön där trycket ska användas.

– Vi ska hitta lite nya smarta produkter på den här sidan, säger Tomas.

Kortare time-to-market

Led-uv-tekniken innebär att färgen torkar direkt i pressen och för TMG i Stockholm som inte har eget bokbinderi kan man nu skicka jobb till sina samarbetspartners direkt istället för att vänta på att färgen ska torka.

– Vi kommer bli mycket effektivare i vår produktion både i Stockholm och i Taberg.

Ledtider är en konkurrensfaktor idag och nu kan man börja ta in de riktigt snabba jobben.

Osäker teknikutveckling

Att köpa helt nya pressar har man inte sett som ett alternativ i nuläget eftersom teknikutvecklingen går så snabbt just nu inom de digitala tryckteknikerna.

– Frågan är ju när det stora skiftet från offset till inkjet sker – det vet vi inte idag och därför är det här en väldigt bra lösning, säger Tomas Eklund.

Ny aktör – etablerad teknik

TMG blir första arkoffsettryckeri i Norden som installerar led-uv-teknik från brittiska GEW. Sedan tidigare har man många installationer inom uv i bland annat förpackningsbranschen men nu satsar man även på lösningar till arkoffset.

Ewotech är representant i Norden för GEWs lösning och TMG blir nu första referenskunden. Relativt nystartade Ewotech säljer offsetpressar från Ryobi, digitalpressar från Ricoh men också förbrukningsmaterial och service. När man såg behovet av snabbare torktider hittade man lösningen från GEW.

– Detta blir ett avstamp för oss med två referensanläggningar, säger Torbjörn Häll som är vd för Ewotech.

Vid installationen kommer Ewotechs egna tryckinstruktör att vara på plats och utbilda tryckarna hos TMG i Stockholm och Taberg. Alla led-system från GEW är uppkopplade på distans vilket gör att man har övervakning av systemet för att optimera upptid och funktion.

Installation sker i Taberg i maj och Stockholm i slutet av augusti.

 

 

 

Ny generation i ledningen för Horizon i Norden

IMG 0135 1800
Ämnen i artikeln: Horizon

Paul Jakobson som sålt Horizons lösningar inom efterbehandling i Sverige och Norden under lång tid lämnar nu över rodret till en ny generation.

Ny Norden-vd är Mathias Jakobson som kommer att leda teamet med sälj och service.

Jack Dahl, som länge varit på den norska marknaden tar nu steget upp och ska leda den Nordiska säljorganisationen.

Paul Jakobson, avgående Nordenchef, kommer att ta rollen som senior advisor till verksamheten.

Ämnen i artikeln: Horizon
redaktionen@branschkoll.se

Automatiserad e-handel med unik nisch av posters till salu

redaktionen@branschkoll.se

Lidl tar fram exklusiv posterkollektion

lidl 2

Tillsammans med konstnärerna Emilia Ilke och Elin PK släpper Lidl Sverige nu en exklusiv posterkollektion som illustrerar det nya varumärket Matriket.

redaktionen@branschkoll.se

Till salu: Reklamfirma i Jämtland

Omsätter 2,5 miljoner kronor.

redaktionen@branschkoll.se

Allmedia i Malmö köper en Vanguard storformatare från Marabu

Allmedia Marabu
Ämnen i artikeln: AllmediaMarabuVanguard


Allmedia i Malmö, som drivs av Jonas Rydje, växer vidare och investerar nu i en storformatsskrivare från Vanguard som levereras av Marabu.

– Det är installation i Malmö nästa vecka, säger Jonas Rydje på Allmedia till Branschkoll.

Den nya printern, VK3220T-HS som printa i format upp till 200×318 cm, gör att Allmedia ökar sitt produktionsformat för att kunna optimera produktionen.

– Nu har vi möjlighet att leverera produkter i ett stycke istället för tvådelat, säger Jonas Rydje.

Det ökade produktionsformatet gör även att man effektivisera sin produktion på övriga jobb när man lättare kan samköra och optimera utskjutningar.

Jons berättar vidare att man har ”gott att göra på alla avdelningar”.

– Vi har gjort flera stora investeringar under senaste året i Indigo och en Colorado M5W för att höja Allmedias tryck-kvalité samt för att stå väl rustade för framtiden.

Två personer ytterligare har kommit in i bolaget och idag är man åtta personer.

Ämnen i artikeln: AllmediaMarabuVanguard
redaktionen@branschkoll.se

Sandéns Security Printing köper en Fujifilm-press från Visutech

Sandens Visutech
Ämnen i artikeln: FujifilmVisutech

Sandéns Security Printing investerar i en Revoria Press PC1120. Affären meddelandes på Sign&Print-mässan i veckan.

Med den nya investeringen Revoria Press PC 1120 kan Sandéns erbjuda specialfärger såsom silver och vitt, vilket man har sett en ökad efterfrågan av från marknaden. Detta ger företaget möjlighet att leverera mer skräddarsydda tryckprodukter till sina kunder.

Det var nyligen som Visutech skrev avtal med Fujifilm om att sälja både toner- och inkjet-pressar från leverantören.

Fujifilm Revoria Press PC1120 är en digital tonerpress med möjlighet att använda specialfärger som vitt och silver.

– Vi ser en potential i att mer flexibelt kunna använda specialfärger som t.ex. vitt och silver, detta ger oss möjlighet att även erbjuda marknaden digitaltryckta specialeffekter vilket vi hoppas på och tror skall generera oss fler nya affärsmöjligheter. Den nya pressen erbjuder också en betydligt större kapacitet än vår nuvarande lösning. Dessutom ser vi såklart stor nyttan av Visutechs serviceorganisation, säger Martin Sandén, vd på Sandéns Security Printing.

Ämnen i artikeln: FujifilmVisutech
redaktionen@branschkoll.se

UPPDATERAD: Konkurs för Stockholmstryckeri

Säljs på auktion.

redaktionen@branschkoll.se

Tryckt direktreklam på väg ner – men flera aktörer ökar sina investeringarna

ODR 1800

Fungerar bra för att marknadsföra priserbjudanden.

redaktionen@branschkoll.se

Addbrand utökar sin portfölj med färgat papper

Lessebo Addbrand.jpg 1800
Ämnen i artikeln: AddbrandLessebo

Addbrand och Lessebo har skrivit ett grossistavtal gällande det färgade papperet Lessebo Colours.

Därmed blir Lessebo Colours nu tillgängligt i Norge, Danmark, Finland och Sverige via Addbrand.

– Detta upplägg gäller vår färgade pappersserie Lessebo Colours i mindre kvantiteter som understiger en pall. Större kvantiteter finns att tillgå via Lessebo Paper, säger Ebba Ingvarsson på Lessebo till Branschkoll.

Addbrand säljer grafiska produkter (både med och utan tryck) och tjänster till tryckerier, profilföretag och förpackningstillverkare i Norden, och utökar alltså nu sitt sortiment.

Lessebo Colours lanserades 2022 och är en serie färgade papper bestående av 48 nyanser.

– Vårt nya samarbete med Lessebo Paper gör att vi både kompletterar och utökar vårt produktsortiment. Samarbetet stärker vårt löfte om att förse våra kunder med hållbart och högkvalitativt premiumpapper, säger Rickard Fredlund, försäljningschef på Addbrand.

– Med Addbrands starka distributionskanaler och expertis är vi glada över att kunna erbjuda våra hållbara pappersprodukter till en bredare kundkrets över hela Norden, säger Ebba Ingvarsson.

Ämnen i artikeln: AddbrandLessebo
redaktionen@branschkoll.se

Lessebo uppmärksammas för lansering av ny färg-kollektion

Lessebo colours
Ämnen i artikeln: Lessebo

Byrån F&B Happy tog fram kampanjen som nu kan vinna Svenska Designpriset.

Ämnen i artikeln: Lessebo
redaktionen@branschkoll.se