TMG integrerar designmotor för konst i sina tjänster

Max Xie och Arman Karégar driver sina startup Blankt från Stockholm.
Max Xie och Arman Karégar driver sina startup Blankt från Stockholm.

Blankt, en Stockholmsbaserad tech-startup, ingår ett samarbete med Taberg Media Group.

Målet är att erbjuda TMGs kunder “världens mest skräddarsybara produkter”, en trend som drivs på av konsumenters ökade behov av självuttryck, skriver Blankt i ett pressmeddelande.

Blankt har utvecklat ett verktyg där vem som helst kan skapa något estetiskt sammanhängande och vackert utan någon tidigare erfarenhet.

Läs också: Taberg Media Group lanserar galleri och print-portal för konstnärer

– Vårt mål med design-motorn är att göra alla till konstnärer, säger Arman Karégar som är en av två grundare av Blankt.

Design-motorn som Blankt utvecklat har inspirerats av de nya verktyg för design av dokument som nu finns, exempelvis Canva, där den gemensamma nämnaren är bibliotek med designobjekt som assisterar användarna i deras skapande. Istället för att ha ett gigantiskt bibliotek och sedan lägga bördan på användarna att hitta relevanta objekt så fokuserar Blankt på att biblioteket ska visa objekt som hänger ihop med användarnas befintliga design i ritytan.

Blankt designmotor 1800
Blankt har skapat ett sätt för alla att skapa konst – lätt att beställa – som en tavla att hänga på väggen.

– Om man skapar något som är med känsla av vattenfärg så ser vi till så att alla rekommenderade objekt får samma känsla – det ska vara svårt att skapa något osammanhängande, inte tvärtom, vi vill att man ska kunna skapa något vackert utan tidigare erfarenhet, säger Arman Karégar.

Annons

Lanserade för tre månader sedan

Blankt lanserade sin lösning för tre månader sedan och affärsmodellen går ut på att licensiera verktyget till andra.

Deras fokus är att hjälpa detaljhandelsföretag att erbjuda sina kunder möjligheten att skapa unik- och konstnärlig design på sina produkter. Med hjälp av Blankt minskar detaljhandelsföretag behovet av stora kollektioner, lager och långdistansleveranser samtidigt som de ger sina kunder en mer personlig upplevelse, menar företaget.

– Estetisk sammanhängande design är som viktigast när det kommer till fysiska produkter. Därför är vårt fokus att bli detaljhandelns designmotor och anpassa vårt värdeerbjudande till deras behov. Data visar att konsumenter är beredda att betala mer för skräddarsydda produkter och dessutom så blir det ett sätt för företag att differentiera sig mot konkurrenter som alla idag har liknande utbud, säger Arman Karégar.

Blankt drivs av Arman Karégar tillsammans med Max Xie.

Testa verktyget själv på blankt.com/editor.

Annons

Efter förvärvet: Midocean blir nu Solo midocean

Solo midocean
Ämnen i artikeln: Midocean

Leverantören Midocean har lanserat ett nytt namn och en ny logotyp som en del av sin omprofilering till “Solo midocean”.

Ämnen i artikeln: Midocean
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hultafors förvärvar Lyngsøe Rainwear

Lyngsoe 1800
Ämnen i artikeln: FristadsHultafors

Hultafors Group stärker sin position inom arbetskläder genom att förvärva det danska företaget Lyngsøe Rainwear.

Ämnen i artikeln: FristadsHultafors
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Alligo går med i PWA – ”låt oss bygga en stark och framgångsrik framtid tillsammans”

alligo andreas PWA
Ämnen i artikeln: AlligoPWA

Efter branschföreningen SBPR:s avveckling går nu Alligos produktmediabolag med i nya PWA.

Det handlar om en bit över tio bolag som idag ingår i Alligos portfölj som nu blir en del av PWA.

– Vi på Alligo Produktmedia är stolta över att meddela vårt medlemskap i den nya branschföreningen PWA. Som marknadsledare i Sverige ser vi det som vårt ansvar att aktivt bidra till att forma en stark och enad plattform som främjar branschens utveckling och gemensamma bästa, säger Andreas Blomkvist som är affärsutvecklare Alligo Produktmedia.

Som medlem med sina bolag stödjer man inte bara föreningens arbete utan ska även aktivt delta i diskussioner och beslut som påverkar branschen, menar Andreas Blomkvist.

– Vår ambition är att tillsammans med partners, leverantörer och återförsäljare skapa en samlad röst som driver innovation och hållbarhet i produktmediasektorn.

– Vi uppmanar våra branschkollegor att göra samma val – låt oss bygga en stark och framgångsrik framtid tillsammans, avslutar Andreas Blomkvist.

Ämnen i artikeln: AlligoPWA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera profilprodukter till räddningstjänst

Elva företag lämnade anbud.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vinner profilupphandling från universitet

Karlstad universitet har valt leverantör av produktmedia.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PSI 2025: Optimism och innovation i fokus

PSI25 1800
Ämnen i artikeln: PSI

PSI-mässan i Düsseldorf inledde mässåret för produktmediabranschen med 600 utställare och 11 062 besökare från 74 länder.

Evenemanget, som hölls den 7–9 januari, visade på branschens styrka och potential trots ekonomiska utmaningar. PSI:s fokus låg på innovation, hållbarhet och nya affärsmöjligheter, med särskilda delar på mässan för trender och föreläsningar om aktuella ämnen som artificiell intelligens och hållbar produktutveckling.

De tysktalande områdena, som är mässans hemmamarknad, har just nu ganska stora ekonomiska utmaningar i bland annat höga energikostnader och byråkrati, vilket diskuterades vid mässans öppning.

Annons

Politiker och branschrepresentanter efterlyser åtgärder för att minska dessa hinder, särskilt för små och medelstora företag. Samtidigt uttrycktes optimism om framtiden, med förhoppningar om tillväxt både i Europa och på nya marknader som Östeuropa, USA och Afrika.

PSI2

Sustainability Awards utvecklas

Artificiell intelligens (AI) var ett centralt ämne under mässan, med företag som redan framgångsrikt integrerar AI i sina arbetsflöden. Tekniken anses öppna dörrar för effektivare processer och nya kreativa lösningar. Samtidigt betonades hållbarhet som en drivkraft.

PSI:s Petra Lassahn berättade om planerna på att ge hållbarhetsarbetet inom branschen en ännu större plattform. År 2025 lanseras nya PSI Academy Awards, som bygger vidare på de tidigare Sustainability Awards.

PSI jobbar också vidare med att visa på en bredare förståelse för branschens roll som kommunikationskanal snarare än enbart leverantör av profilprodukter. Detta perspektiv, i kombination med teknisk innovation och globalt fokus, visar att det finns stora möjligheter att utveckla och stärka branschen framåt.

Ämnen i artikeln: PSI
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum

Nationalmuseum 1800

Avfall blir till nya råvara. Efter sex år i samma jackor byter Nationalmuseums frontpersonal om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De blir ny nordisk distributör av ”en gastronomisk upplevelse”

rivsalt 1800

Det säljs redan på Harrods i London, Lafayette i Paris och NK i Stockholm. Nu kommer det till den nordiska produktmediabranschen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ladda mobilen med parasollen

parasoll 1800

På teknikmässan CES i Las Vegas i förra veckan visades de senaste tekniska landvinningarna upp.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pieter Boonekamp ny vd för PF Concept International

PF Concept

Den 1 januari 2025 startade Pieter Boonekamp som vd för PF Concept International.

Han efterträder Ralf Oster, som övergår till en rådgivande roll för företagets styrelse.

Pieter Boonekamp har över 20 års erfarenhet inom produktmediasektorn och har under de senaste 13 åren varit en central del av PF Concepts strategiska och kommersiella utveckling, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Lyssna: För några år sedan var Ralf Oster med i Branschkollpodden – lyssna på intervjun här.

Ledarskapsbytet är planerat sedan en tid och sägs syfta till att säkerställa stabilitet och kontinuitet inom organisationen.

Neil Ringel, vd för Polyconcept Group, kommenterar:

– Vi är glada att kunna utse Pieter till vd för PF Concept. Hans erfarenhet och beprövade ledarskap gör honom till rätt person att driva företaget framåt med fortsatt tillväxt och innovation.

redaktionen@branschkoll.se
Annons