TMG integrerar designmotor för konst i sina tjänster
Blankt, en Stockholmsbaserad tech-startup, ingår ett samarbete med Taberg Media Group.
Målet är att erbjuda TMGs kunder “världens mest skräddarsybara produkter”, en trend som drivs på av konsumenters ökade behov av självuttryck, skriver Blankt i ett pressmeddelande.
Blankt har utvecklat ett verktyg där vem som helst kan skapa något estetiskt sammanhängande och vackert utan någon tidigare erfarenhet.
Läs också: Taberg Media Group lanserar galleri och print-portal för konstnärer
– Vårt mål med design-motorn är att göra alla till konstnärer, säger Arman Karégar som är en av två grundare av Blankt.
Design-motorn som Blankt utvecklat har inspirerats av de nya verktyg för design av dokument som nu finns, exempelvis Canva, där den gemensamma nämnaren är bibliotek med designobjekt som assisterar användarna i deras skapande. Istället för att ha ett gigantiskt bibliotek och sedan lägga bördan på användarna att hitta relevanta objekt så fokuserar Blankt på att biblioteket ska visa objekt som hänger ihop med användarnas befintliga design i ritytan.
– Om man skapar något som är med känsla av vattenfärg så ser vi till så att alla rekommenderade objekt får samma känsla – det ska vara svårt att skapa något osammanhängande, inte tvärtom, vi vill att man ska kunna skapa något vackert utan tidigare erfarenhet, säger Arman Karégar.
Lanserade för tre månader sedan
Blankt lanserade sin lösning för tre månader sedan och affärsmodellen går ut på att licensiera verktyget till andra.
Deras fokus är att hjälpa detaljhandelsföretag att erbjuda sina kunder möjligheten att skapa unik- och konstnärlig design på sina produkter. Med hjälp av Blankt minskar detaljhandelsföretag behovet av stora kollektioner, lager och långdistansleveranser samtidigt som de ger sina kunder en mer personlig upplevelse, menar företaget.
– Estetisk sammanhängande design är som viktigast när det kommer till fysiska produkter. Därför är vårt fokus att bli detaljhandelns designmotor och anpassa vårt värdeerbjudande till deras behov. Data visar att konsumenter är beredda att betala mer för skräddarsydda produkter och dessutom så blir det ett sätt för företag att differentiera sig mot konkurrenter som alla idag har liknande utbud, säger Arman Karégar.
Blankt drivs av Arman Karégar tillsammans med Max Xie.
Testa verktyget själv på blankt.com/editor.