Tjänst för digitala rabattkuponger avvecklas i hela Norden

Det är Groupon, som under ett par år växte snabbt med sina digitala rabattkuponger, som stänger hela sin verksamhet i de nordiska länderna. 2013 omsatte man 100 miljoner kronor i det svenska bolaget.

Företaget har idag 30 anställda på det svenska kontoret. Så sent som 2011 börsnoterade Groupon i USA och var då den största noteringen av ett internetbolag sedan Google gick till börsen 2001, skriver Breakit.

I Sverige är Let’s deal marknadsledande inom segmentet.

Företagstrio inleder nära samarbete – lägger grunden för svensk produktion och global försäljning

– Vi börjar med synergierna – de saker vi kan göra
bättre tillsammans. Detta är lite tvärtemot en klassisk fusion, men det är vårt sätt att jobba, säger Håkan Kindström vd på Inplastor.

De tre företagen som nu inlett ett nära samarbete är Adrepublic, Inplastor och Brigo. Tillsammans ska man skapa en stark aktör inom fysisk marknadsföring med fokus på skyltar både inomhus och utomhus, där butiksprofilering även ingår, samt fordonsprofilering och det tredje benet arbetskläder och produktmedia.

Branschkoll ringde upp Andres Skilberg på Adrepublic för att få veta mer om det ny samarbetet.

– Det här samarbetet tar avstamp i våra respektive synergier, inga förvärv eller fusioner har skett. Så rent juridiskt är bolagen desamma och så kommer det förbli. Men det vi ser är att det tillsammans finns ett starkt erbjudande. Vi som grundat Adrepublic har funnits i branschen i många år och har ett bra nätverk. Inplastor har en jättefin produktion som har funnits ända sedan 1957 och Brigo har ett fantastiskt nätverk inom fordonsindustrin i hela världen. Vi har inte facit ännu men vi ser synergierna, berättar Andres Skilberg som är KAM på Adrepublic.

Den korta sammanfattningen är att Adrepublic ska sälja produkterna som kommer ut från Inplastors fabrik, och Brigo kommer hjälpa till med sitt stora internationella nätverk för att ta konceptet utanför Sverige, samt öppna dörrarna till fordonsindustrin och fordonsprofilering.

– För oss handlar det om att kunna erbjuda flexibla, hållbara och trovärdiga lösningar. Vi är övertygade om att samarbetet hjälper Adrepublic och Inplastor att komma längre, vi levererar till över 110 länder, säger Edward Andrén, försäljningschef på Brigo, i ett pressmeddelande.

Kommer från Brandfactory

Andres Skilberg som numera är KAM på Adrepublic och Per Frykedal som står som vd, samt Arne Carlsson även han KAM har alla tre jobbat länge på Brandfactory. Men lämnade i samband med Brandfactorys rekonstruktionen och förra våren grundade man alltså Adrepublic.

– Vi är ett helt gäng här som kommer från Brandfactory, jag och Arne var med och grundade Brandfactory. Men när rekonstruktionen kom hade vi lite olika sätt att se på hur bolaget skulle drivas vidare framåt och den enkla vägen blev att lämna och göra om och göra rätt, säger Andres till Branschkoll.

Resultatet blev alltså Adrepublic som säger sig ha omsatt över 30 miljoner sitt första verksamhetsår enligt ett pressmeddelande:

Adpepublic grundades våren 2020 av legender inom profileringsbranschen och blev inom detta segment det snabbast växande företaget med en årsomsättning på mer än 30 miljoner kronor. För att säkerställa fortsatt expansion fördjupas nu samarbetet med Inplastor vilket ger utökad kontroll och spårbarhet i produktionsprocessen och råmaterialflöden.

Uppdatering av maskinparken

Inplastor har gjort investeringar i sin maskinpark för att den ska vara ännu mer anpassad till det nya samarbetet.

– Vi har byggt upp en hel hall för digital produktion specialiserad på tillverkning av skyltar och bildekor baserat på rulle till rulle. Bland maskinerna finns bland annat en som är så kallat Eco Solvent, ett bra miljöalternativ och en stor latexmaskin från HP. Samt efterbearbetningsutrustning, det är en helt komplett anläggning på 220 kvadrat som vi nu kan sköta vår digitalproduktion ifrån. Och så har vi anställt en kille till som ska bygga upp och sköta den avdelningen. Brakar det iväg som vi hoppas det ska göra så kan vi komplettera med ännu mer utrustning, vi har duktig personal och utrymme att växa, säger Inplastors vd Håkan Kindström till Branschkoll.

Per Frykedal vd på Adrepublic utvecklar:

– Den satsning som Inplastor gjort med utbyggnad av produktionslokalerna och investeringar i tryck- och efterbearbetningsutrustning görs uteslutande för att tillfredsställa våra behov av såväl styckestillverkning som volymproduktion. Satsningen är både glädjande och ett bevis på Inplastors ambition.

”Varit en doldis”

För 20 år sedan var Inplastors huvudsakliga verksamhet betalkort och klubbkort, man gjorde bland annat alla Mastercard och Visa berättar Håkan. Men de senaste åren har korten nästan försvunnit, framförallt medlemskort hos olika butiker som var väldigt poppis ett tag är i princip helt borta.

2008 köpte Håkan loss Inplastor av de dåvarande ägarna och sedan dess har han jobbat med att få fram en ny identitet och nya uppdrag för Inplastor.

– Vi har varit en doldis och inte rört oss så mycket inom branding tidigare. De senaste åren har vi jobbat mycket mot bilindustrin, där vi gör en sak som nästan ingen annan gör i Europa. Vi screentrycker billack med rätt pigment som blir säljunderlag för säljaren när denne ska visa upp de exakta färgerna på bilar. Vi är global leverantör av det till flera stora varumärken, som vanligt med sådana kunder får jag inte berätta vilka säger Håkan till Branschkoll.

Men nu blir man alltså produktionspartner till Adrepublic. Ett samarbete som började strax efter Adrepublic startat. Inplastor förvärvade förra året Dalaföretaget Plastic Printing.

– Adrepublic kom till oss och frågade om vi inte kunde ta fram skyltmaterial till bevakningsbranschen och det gjorde vi och produktutvecklade det. Det var en hit så vårt samarbete fick en extremt bra start och nu fördjupar vi det alltså ännu mer, berättar Håkan.

Globala ambitioner

Trion kommer till en början ha en gemensam omsättning på ”över 360 miljoner kronor” enligt ett PM. Men målet är såklart att växa genom de synergier man ser.

– Byggandet av vår gemensamma framtid är redan i gång! Vi börjar med synergierna – de saker vi kan göra bättre tillsammans. Detta är lite tvärtemot en klassisk fusion, men det är vårt sätt att jobba, säger Håkan
Kindström, vd för Inplastor.

– Vi vill se vart möjligheterna kan ta oss, vi kommer hjälpa Brigo i Sverige och Brigo kommer hjälpa oss ute i världen, hur långt resan kan ta oss återstår att se, avslutar Andres Skilberg.

redaktionen@branschkoll.se

Arkitektkopia och ABA i avsiktsförklaring om samgående

redaktionen@branschkoll.se

Löfbergs lanserar banbrytande kaffeförpackning

förpackning till kaffe

Kafferosteriet Löfbergs strävar efter att vara 100 procent cirkulära 2030, och som en del i detta bara använda förpackningar med återvunnet eller återvinningsbara material. I ett av de senaste projekten har man lyckats ta fram vad som förmodligen är världens första prototyp av en kaffeförpackning tillverkad av mjukplast i ett skikt, skriver man i ett pressmeddelande.

– Det här betyder att det som tidigare var avfall istället blir en viktig och hållbar resurs, säger Madelene Breiling, Supply Chain Development Manager på Löfbergs.

Idag tillverkas de aktuella plastförpackningar i flera skikt och är därför inte lämpliga för insamling, detta eftersom sorteringsanläggningar oftast inte kan urskilja och separera kompositmaterial.

– Vi har arbetat med denna banbrytande innovation under lång tid. Prototypen som nu är framtagen har klarat alla kvalitetstester så härlångt och vi hoppas att de nya förpackningarna kan nå butikshyllornasenare i år, säger Madelene Breiling.

Första i sitt slag

Den nya förpackningen är av allt att döma det första i sitt slag som klarar nålsögat för vad som krävs i en kaffeproduktion och som kan material-återvinnas fullt ut när den samlats in och sorterats, vilket blir möjligt i de flesta avfallshanterings- och återvinningssystem, skriver Löfbergs i sitt pressmeddelande.

– Nästa steg att producera monomaterialet helt på förnybar råvara. Vi ser redan potential att öka den förnybara andelen, samma övergång som vi redan gjort med de flesta av våra förpackningslösningar och som gör det möjligt för oss att minska förpackningarnas klimatavtryck avsevärt, avslutar Madelene Breiling.

redaktionen@branschkoll.se

Nytt material från Berry Superfos minimerar vikten

Berry Superfos har lanserat Combilight – ett förpackningsmaterial som kombinerar plast och naturfibrer, det är är lätt och avsett för att passa en rad olika livsmedelsprodukter. Plasthalten i förpackningarna sägs vara 60 procent lägre jämfört med andra liknande lösningar.

Combilights lösning består av en genomskinlig plaststruktur som stöd till en fiberbaserad förpackning. Den är tillverkad med mindre fossilt material eftersom den kombinerar plast med naturfibrer, skriver Superfos.

Combilight är tillverkat av en formsprutad polypropylenstruktur (PP) i kombination med barriärbestruken papp. Förpackningen är stark och miljösmart och dekoren trycks i offsett på det fiberbaserade ytterhöljet. Förpackningen sägs lämpa sig för mejeriprodukter som yoghurt, färskost och keso, men fungerar också till andra ickevarma livsmedelsprodukter

redaktionen@branschkoll.se