Tiny Steps Turn into Strides

For many consumers battling with economic hardship, the environment has fallen down their list of priorities. But businesses seem not to be losing faith in such numbers. Those printing companies who are managing to keep their heads above water, have got the message the reducing environmental impact is also about reducing costs and improving efficiencies. Amongst the supplier community the concept of supplying carbon neutral kit is gradually taking hold and customers are starting to pay attention to their energy usage. Electrical meters integrated onto printing devices and related machinery are the next step forward in supporting these customers.

There are not as many manufacturers providing electrical meters as an option on their devices, as there should be. Surely energy meters can’t add so very much to the cost of a machine? Energy measurement is one of the fundamentals for measuring carbon footprints, so it would seem to be a must to have meters fitted. With a meter a printer can accurately measure the amount of energy used for each run, and after paper energy is the second biggest contributor to overall emissions. Heidelberg has an integrated meter on its Speedmaster XL 75 which works in conjunction with the Heidelberg Prinect workflow technology to analyse the energy usage of individual units for specific time periods. As far as we know this is so far unique amongst press manufacturers, but all manufacturers in our industry should be providing this option.

The option to meter energy usage isn’t just about confirming a company’s environmental credentials. Nor is it greenwashing; when it comes to calculating the carbon footprint of a job, accurate emissions information is vital. It is a key requirement of ISO 16759 (quantification, calculation and communication of the carbon footprint of print media) and without an energy meter emissions for a given run can only be estimated. Emissions values have a direct impact on the final carbon calculation so the more accurate they are the better, for all runs, short and long alike.

Printers whose customers care about sustainability, need to be able to demonstrate their credentials. Press manufacturers who want to support their customers’ efforts to reduce environmental impact should put energy meters on their kit, and ideally integrate them with workflow software. Carbon calculation is the next phase of prepress workflow management and control, and electricity meters are a logical addition to any device. Let’s hope other manifacturers and suppliers follow Heidelberg’s lead.

/Laurel Brunner

The Verdigris supporters who made it possible to write this article are: Agfa GraphicsCanon EuropeDigital Dots,drupaEFIEcoPrintFespaHPPragati OffsetRicohSplash PRUnity PublishingXeikon and Xerox.

This work by The Verdigris Project is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.

 

Vd-byte på etikett- och förpackningsjätte

all4lables
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningstryck: Det avgör när Nestlé väljer digitalt eller offset

IMG 0734 1800

✔️Panelsamtal om ”inkjetrevolutionen” inom förpackning ✔️Så tänker storföretaget Nestlé i valet av förpackningstryck ✔️”Det är ett paradigmskifte”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Boxon ska dubbla omsättningen och växa på nya marknader

IMG 0261 1800
Ämnen i artikeln: BoxonEtikett

✔️Boxon Groups vd Fredrik Ståhl om femårsplanen ✔️Ska dubbla omsättningen till 4 miljarder kronor ✔️Hoppas etablera sig i 5-6 nya länder ✔️Ökad e-handelsförsäljning och nya digitala kliv

Ämnen i artikeln: BoxonEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Walki investerar i ny produktionslinje för cirkulära förpackningsmaterial

walki2 1800
Ämnen i artikeln: Walki

Walki Group har investerat över sex miljoner euro i en ny produktionslinje vid sin anläggning i Steinfurt, Tyskland, för att stödja övergången till fiberbaserade förpackningsmaterial.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De höjer priset på well

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nystartad ÅF av arbetskläder i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De köper konkursboet – ”Vi är en väldigt naturlig köpare”

2 1800

✔️Ska ge trygghet till konkursboets kunder ✔️Målsättning att fortsätta växa 15 procent årligen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klart: Hjalmar E:s konkursbo sålt

hjalmare kontrakt

✔️Verksamheten upphör i Skellefteå ✔️Avser flytta tillgångarna till södra Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två nya digitalpressar – ”Vet att vi måste omsätta mer eller göra förändringar i produktionen”

IMG 2174 1800

Efter pensionsavgångar och byte av administrativt system – tryckeriet skiftar maskinmärke på digitaltrycksavdelningen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenskt tryckeri investerar över 20 miljoner kronor i rullinkjet – visar volymökning i år

intellijet parajett

✔️Nya kundaffärer har bäddat för bra start på året ✔️Så mycket har tryckeriets volymer ökat

redaktionen@branschkoll.se
Annons