Logga in

Tillväxt för Canon som fokuserar på kunskap i den grafiska organisationen

29 april, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

På Canon ansvarar Matteus Celinski för affärsområdet Professional Printing Products (hans hemmakontor syns i bakgrunden från vårt webbmöte). Annelie Wetterholm är chef för växande området inom förbrukningsmaterial som papper och folier. Ulf Nilsson jobbar med affärsutveckling kring inkjet.

Canon fokuserar sina insatser mot grafisk bransch och Matteus Celinski är ny Sverigechef för affärsområdet Professional Printing Products. Man har ett tajt team med experter i det grafiska teamet och nu kommer Canon också med nya maskiner och lösningar för tryckerier som vill jobba effektivare.

– Vi har verkligen specialiserat och optimerat organisationen för att bättre kunna tillgodose kundernas behov och det har marknaden svarat väl på vilket vi kan se genom en rejäl tillväxt. Vi har växt med tio procent varje år de senaste tre åren, säger Matteus Celinski till Branschkoll.

Just nu flyttar Canon huvudkontoret norr om Stockholm från en stor väg till en annan. Platsen i Solna vid E4:an byts mot Bergshamra intill E20.

Precis som många andra ökar man i Coronatider antalet digitala kundmöten och demonstrationer av maskiner görs online – ofta direkt från fabriken där man också kör kundernas jobbfiler.

– Fokus ligger på att fler företag i branschen ska få ta del av den kompetens som vi byggt upp runt om i Norden. Digitala möten har tvingat oss att bli mycket bättre på att ha ett tydligt och intressant innehåll eftersom man tvingas prioritera innehåll mycket mer när möten sker via skärmen – man har inte alls lika mycket tid som vid fysiska möten.

Det grafiska området är, utöver service, uppdelat i fyra delar. I Commercial Printing med de större tryckpressarna (både rulle och ark) finns en samordning i hela Norden för att möta kundernas behov samt använda kompetensen på bästa sätt.

Inom storformat har man senaste åren haft framgångar med både Arizona och Colorado. Med den sistnämnda har Canon nått en ny marknaden med affischer, digitala tapeter och bilfoliering och inte minst golvfolieringar den senaste tiden – där det blir stora volymer, berättar Matteus.

Ritningsproduktion ligger tätt ihop med storformat men har sina unika lösningar i både maskiner och mjukvara och inom detta område jobbar man bland annat med att få kunderna att utveckla nya tjänster med hjälp av sina lösningar från Canon.

Papper och folie växer snabbt

Ett stort område för Canon är förbrukningsmaterial som papper och olika folier vilket växt kraftigt senaste åren. Idag står det för 30 procent av försäljningen och man har ett eget lager i Sverige men också över-natten-leveranser från huvudlagret i Holland. Man har nästan femdubblat försäljningen inom media senaste fem åren. Annelie Wetterholm, som jobbat inom Canon-sfären i många år, ansvarar idag för Media.

– Media är en stor del av lösningen vid sidan av maskinerna. Ett exempel är tapetmarknaden där vi har över 40 olika material. Det blir en helhet på ett nytt sätt för oss, säger Matteus.

Fokus ligger på slutprodukten.

– Media är en lika viktigt del av paketet som maskiner, programvaror och hur flödena ser ut hos kunden. Det är helheten som är allra viktigast för oss – att kunden hittar ett upplägg där det går att producera värdefulla applikationer som går att tjäna pengar på, avslutar Matteus.

Stockholmstryckerier flyttar ihop – ”vi skapar ett fantastiskt starkt mediahus”

Nytt verktyg för livscykelanalyser av förpackningar

Ett nytt verktyg från Billerudkorsnäs visar att många företag skulle kunna minska sina förpackningars klimatpåverkan med upp till 50 procent.

Svenska konsumenter vill ha förpackningar av papper

Organisationen Two Sides, som verkar för att främja den grafiska branschen och lyfta papprets hållbarhet, har genomfört en ny omfattade studie där man frågat europeiska konsumenter om deras förpackningspreferenser. (mer…)

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.