Tierps Tryckeri digitaliserar – så här startade resan

Håkan Monfors och Peter Agell på Tierps Tryckeri tillsammans med Niclas Wahlgren från Gibon i Gävle och Mikael Pettersson och Roy Spennare på Konica Minolta.
Håkan Monfors och Peter Agell på Tierps Tryckeri tillsammans med Niclas Wahlgren från Gibon i Gävle och Mikael Pettersson och Roy Spennare på Konica Minolta.

Håkan Monfors och Peter Agell på Tierps Tryckeri tillsammans med Niclas Wahlgren från Gibon i Gävle och Mikael Pettersson och Roy Spennare på Konica Minolta.

Våren 2018 anställde familjeägda Tierps Tryckeri Håkan Monfors som ny extern vd. Uppdraget var att modernisera företaget och ta det in i en digital framtid – vilket nio månader senare har resulterat i det offensiva beslutet att ersätta sin offsetpress mot en digital tryckpress.

Hela företaget ska bli digitalt och med Håkans bakgrund inom telekom, service och IT inom retail har man fått en rivstart.

När det gäller företagets infrastruktur – vilket i huvudsak är tryckpressar, systemstöd och IT – så har man nu knutit två huvudleverantörer till sig. Från och med nu kommer digitalpressarna att levereras av Konica Minolta och IT-infrastruktur av Gibon (avknoppning från Koneo som tidigare ägdes av Konica Minolta).

Offsetpressen och ctp-maskiner fasas ut till förmån för digital inkjet från Konica Minolta.

– Processen startade med ett visionärt kvällsmöte med Niclas Wahlgren på Gibon i Gävle, säger Håkan.

Det ledde sedan vidare till en omfattande trepartsanalys med hjälp av stora mängder data och i en konsultativ anda med Gibon och Konica Minolta.

Klassisk känsla – djup analys

Precis som alla andra i branschen så har Tierps Tryckeri sett utvecklingen med lägre upplagor och kortare ledtider vilket lett till att man tryckt allt mer i sina små digitala maskiner. Men Håkan nöjde sig inte med att bara gå på känsla utan beslutade sig för att göra en djup analys av hur kunderna och jobben faktiskt såg ut.

– Det var tydligt att vi behövde investera. Maskinparken var sliten och matchade inte helt den produktion vi hade.

Man började med att samla ihop så mycket data som det bara gick om kunder, jobb och produktion de senaste två åren och allt matades in i Excel för analys. Grundidén var att bygga ett affärs-case på befintliga kunder och volymer – helt enkelt komma fram till vilken set-up som skulle vara den mest lönsamma och flexibla för att producera det man redan hade.

– Vi ville bryta ner allt i molekyler och hitta den bästa lösningen för vår nuvarande kundbas och sedan bygga nya saker från det. Kravet var att kunna konvertera in allt vi gör idag in den nya utrustningen vi skulle välja.

Kundkraven styr

Men det innebär inte att bara flytta jobben rakt av – från en maskin till en annan. En digitalpress har andra förutsättningar än en offsetpress och det krävs också att våga tänka annorlunda.

– Dock räcker det inte med att bara konvertera det vi gör idag, vi ville kunna ta flera steg framåt med vår investering och hitta ”vår väg” – inte bara följa alla andra.

– Det finns gamla spår som är lätta att fastna i, säger Håkan. Ta till exempel en tidning som ska tryckas digitalt istället för i offset – först sa vi ”det tar för lång tid”. Men om vi ändrar formatet lite – går det då? Produktens värde kan plötsligt höjas.

sdf

Tillsammans med kunderna kan vi utveckla befintliga uppdrag med de nya möjligheterna.

Peter Agell har jobbat med försäljning på Tierps Tryckeri de senaste åtta åren och betonar vikten av att förstå vad det är kunderna köper.

– Vi ska inte vara de som trycker billigast – våra kunder kräver helt andra saker. Pålitlighet och framför allt flexibilitet. De vill också att vi pratar om att hitta på andra sätt att lösa deras nuvarande utmaningar. De vill att vi är kluriga, att vi förenklar deras vardag och när kunden vill trycka, då kan de förvänta sig att få bra service och grym kvalitet baserat på den senaste tekniken.

Fyra strategier

Konica Minolta kom med i processen tidigt och gick in som en konsultpartner till Tierps Tryckeri. Tillsammans jobbade man fram en omfattande rapport som slutade i fyra alternativ.

Roy Spennare och hans team lade ner hundratals timmar på analyser och beräkningar av data om kunder och jobb som man fick ta del av.

– Det som var tydligt när vi träffades första gången var att egentligen behövde man inte en teknikleverantör utan en konsultpartner och det var därför vi började med en nulägesanalys helt oberoende av tekniken bakom, säger Roy Spennare.

– Vi tittade på bolaget, människorna, kunderna och frågade oss – vad finns det för potential? Detta ledde fram till att vi gav förslag på fyra möjliga strategier.

Det handlade om att fortsätta som idag utan att investera och jobba med underleverantörer, satsa på en ny offsetpress, investera i flera mindre digitala tryckpressar eller slutligen en större digital maskin i Konica Minoltas KM-1.

Viktigt med egen produktion

Tierps Tryckeri har alltid sett det som viktigt att äga sin egen produktion.

– Genom egen produktion adderar vi kundvärde och äger också tidsplanen, säger Håkan. I det landskapet vi lever i är det tungrott att jobba med många underleverantörer.

Med det nya upplägget kan man fortsätta leverera det man gjort under en lång tid – men också erbjuda kunderna nya tjänster på ett nytt sätt.

– Med mer print-on-demand av befintliga jobb så får vi en unik lösning som har ett stort värde för våra kunder. KM-1:an har en hög repeterbarhet med bibehållen kvalitet.

En säker framtid

En stabil och säker IT-miljö är förutom produktionsutrustningen och systemstöd den viktigaste delen av ett tryckeris infrastruktur. De kraftfulla maskinerna kräver kraftfull IT och en fungerande säkerhet.

– Det handlar om allt från att undvika dataintrång till att säkerställa åtkomst till filer både internt och externt på ett säkert sätt. Helt enkelt hela miljön och flödet i ett modernt tryckeri, säger Niclas Wahlgren som är vd på Gibon i Gävle.

– Vi har också en spännande utveckling av vår e-handel tillsammans med våra kunder och där spelar en fungerande IT-miljö en mycket viktig roll, säger Håkan.

Från offset till digitalt

I och med investeringen ersätter man sin traditionella 50×70 offset och ett par små digitala maskiner med en inkjetpress från Konica Minolta (Accuriojet KM-1 som är en 50×70 arkmatad inkjet) och en mindre digitalpress. Detta innebär också att de två ctp-maskinerna inte längre behövs. I och med detta är Tierps Tryckeri nu ett helt digitalt tryckeri.

En av Håkans filosofier är att han vill göra allt så enkelt som möjligt. Uttrycket ”less is more” ger ofta en bra vägledning – krångla inte till det och ”våga ta bort”. Detta betyder bland annat några få viktiga partners.

– Vi är ett litet företag och måste utveckla smarta sätt att jobba. Gör vi få val så betyder det få tidstjuvar, till exempel färre möten och kontakter. Jag vill att vi gör det enkelt för oss själva, säger Håkan.

– Vi gör ett val nu och alla maskiner ska komma från samma leverantör – från och med nu är det överordnat, säger Håkan. Det är vi tre som sitter här nu som ska göra vad som krävs.

Investerar i humankapital

Tierps Tryckeri har det senaste året förändrats i sin organisation. Anläggningen i Stockholm har renodlats mot att producera mer storformat och personalstyrkan har delvis förändrats.

– Idag är vi lika många tjejer som killar och vi har föryngrats ordentligt, säger Peter Agell. Det är det härliga teamet inom bolaget som hjälper kunderna, maskinerna är en viktig förutsättning för deras arbete.

Och vad gäller trycksakens framtid så ser man ljust på den.

– Vi har en kraftigt ökande e-handel framför oss, kunderna vill ha smarta lösningar och till exempel en förpackningsmarknad som förändras. Det har vi redan tittat en del på, säger Håkan.

– Vi tror på en tillväxt kring trycksaker med mer noggranna budskap, trycksaker som sticker ut och lägre upplagor – det finns ju fortfarande stora behov av att kommunicera, avslutar Peter.

Annons

Ska sälja tryckeriet efter bara några år i branschen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn- och ägarbyte på mindre tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lanserar taktila skyltar

Ämnen i artikeln: Skyltmax

Skyltmax berättar att man nu har lanserat taktila skyltar i sitt sortiment. Detta gör man för att det är ”en efterfrågad produkt som kompletterar företagets tidigare sortiment”.

– För oss är det viktigt att göra skyltar som är tillgängliga för alla. Det är dessutom en mycket efterfrågad produkt bland våra kunder säger produktionschef Andreas NeanderSkyltmax.

En taktil skylt är att hjälpmedel som möjliggör information via både syn och känsel. Allmänna platser och publika lokaler ska enligt lag vara tillgängliga för alla. Informationen skrivs ut i punktskrift, även kallat braille och det finns speciella standarder man följer vid tillverkning.

Läs också: TMG lanserar nischad e-handel för skyltar

– Våra taktila skyltar består av ett akrylmaterial som är reptåligt och har en fin yta. Detta är extra viktigt då skyltarna läses av via både känsel och syn, berättar Andreas vidare.

Skyltarna tillverkas enligt riktlinjer i Svensk standard SS 30600:2015 och följer punktskriftsnämndens skrivregler för punktskrift.

Signmax, bolaget bakom Skyltmax, har idag 69 anställda och omsatte 122 miljoner kronor under helåret som slutade sista april 2021. Bolagets huvudkontor och produktion ligger i Landvetter utanför Göteborg.

Ämnen i artikeln: Skyltmax
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Se ”pilotavsnittet” av Branschkollen här – ny videopodd från Branschkoll

BLOGG: Här kommer en sommarhälsning från Branschkolls redaktion med en nyhet inför hösten.

Vi har under en tid diskuterat hur vi kan dela innehållet på Branschkoll i fler kanaler och landat i att en videopodd är ett kul och bra alternativ.

Tanken är att Branschkolls redaktörer ska diskutera aktuella händelser inom print, promotion och pack en gång varje månad.

”Tanken var aldrig att publicera”

I veckan gjorde vi ett test – ett Pilotavsnitt – och tanken var inte att publicera det. Det är en hel del jobb kvar med innehållet, strukturen, grafiken och övergångar. Men vi tycker att vi kom rätt så nära känslan som vi tänkt oss – och därför kan du nu se det allra första avsnittet nedan.

Som du ser presenterar vi också några av våra partners – de som har våra större annonsformat på branschkoll.se – och tanken är också att skapa nya möjligheter för företag att synas även i det här nya formatet.

Som sagt – ett första pilotavsnitt för att testa konceptet. I höst drar vi igång på riktigt med ett slipat upplägg, bättre grafik och schyssta övergångar :-). Hör gärna av dig med feedback – så kan vi göra detta så bra som möjligt!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Xerox vd John Visentin har gått bort

Ämnen i artikeln: Xerox

Xerox vd John Visentin har oväntat gått bort på grund av komplikationer från en pågående sjukdom.

Steve Bandrowczak, Xerox operativa chef, tar över som CEO tills vidare.

John Visentin kom till Xerox 2018 och tillsattes då av storägaren Carl Icahn.

Xerox skriver i ett pressmeddelande att man ”är djupt ledsna över denna alltför tidiga händelse och uttrycker sina innerliga kondoleanser till Johns fru, hans fem döttrar och hans familj.”

Ämnen i artikeln: Xerox
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem nyrekryteringar till Storbildsbolaget

Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget

Storbildsbolaget i Helsingborg förbereder sig för fullt för en flytt. Man har på kort tid anställt fem nya medarbetare.

Alla kommer från nedlagda Holmbergs i Malmö.

– För att rusta oss för framtiden har vi under våren passat på att stärka upp vårt team med fem nyrekryteringar. Det innebär att personalstyrkan vuxit med 25 procent, säger vd Jonas Hellke i en kommentar. De nya ansiktena är säkert bekanta för en del, då alla varit länge i branschen och närmast kommer från Holmbergs i Malmö.

De nya är Jonna Olsen, projektledare (ej med på bilden), Anita Szabo, frakt/distribution och efterarbete, Fredrik Johansson, produktionsansvarig, Jörgen Pelle Nilsson, produktion/tryck och Kari Lehto, prepress.

Läs också: Storbildsbolaget flyttar – ”Tiden för traditionella kontor och industrier är förbi”

– I takt med att orderinflödet ökar är det en balansgång att se till så att vår produktionstakt och service fortsätter hålla den höga nivå som våra kunder är vana vid, säger vd Jonas Hellke.

I slutet av året flyttar man in i helt nybyggda lokaler där man kommer att dubbla sin yta till 3.500 kvadratmeter jämfört med idag. Bygget pågår och enligt uppgift ska golvet nu vara gjutet.

Nybygget ska stå klart i slutet av året. (Bilder: Storbildsbolaget)
Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri lanserar galleri och print-portal för konstnärer

Ett galleri på nätet där konstnärer kan sälja sin konst i tryckt form. Den här mixen av konst ”finns sannolikt inte någon annanstans”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Permanent vd-byte på Scandbook

Ämnen i artikeln: Scandbook

Paulius Juska har sedan 1 januari 2022 varit tillförordnad vd för koncernen och Scandbook AB. Han fortsätter nu permanent som koncern-vd samt vd för Scandbook AB och kvarstår även som vd för Scandbook UAB i Litauen.

Tidigare i år tog Håvard Grjotheim en paus för en planerad operation och lämnade över till Paulius Juska. Ett byte som nu blir permanent.

Sedan årsstämman den 7 juni är Håvard Grjotheim arbetande styrelseordförande i bolaget och kommer främst att arbeta med strategiska frågor, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Scandbook
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten Jansson köper in sig i Åhléns

Igår skedde en stor affär i svenskt näringsliv, Axel Johnson avyttrade Åhléns till Ayad Al-Saffar som bland annat är huvudägare i Ur & Penn och som nu även blir majoritetsägare av Åhléns.

Bland de andra köparna återfinns Torsten Jansson och Göran Härstedt som genom Härstedt & Jansson Invest AB gått in som ”passiva finansiella minoritetsinvesterare”.

Affären väntas vara klar i augusti och då kommer Ayad Al-Saffar att ta över vd-posten efter Åhléns nuvarande vd Annica Hagen.

– Jag är mycket glad och stolt över att få chansen att driva Åhléns fortsatta utveckling framåt. Det är ett av Sveriges äldsta och finaste varumärken som alltjämt har nästintill 100-procentig varumärkeskännedom och en unik relation till lojala kunder runtom i Sverige. Detaljhandel i butik kommer även fortsättningsvis ha en given position i sällanköpshandeln, och Åhléns kommer att ha en viktig plats i den marknaden, säger Ayad Al-Saffar, i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– Som engagerad ägare och ledare vill jag göra Åhléns varuhus till en plats dit kunder kommer inte bara för att handla, utan också för en upplevelse och mötesplats utöver det vanliga. Vi ser stor potential i att fortsätta satsa på Åhlénsvaruhusen och att samtidigt utveckla Åhléns närvaro på nätet. Jag vill rikta ett speciellt tack till Axel Johnson för det förtroende de visat mig genom att låta mig ta över stafettpinnen och ta Åhléns in i framtiden.

Åhléns AB omsatte 4,3 miljarder kronor vid senaste bokslutet (2020-12). Rörelseresultatet skrevs till -270 miljoner kronor. Bolaget har gjort minusresultat flera år i rad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon möjliggör fotoutställning för en mer inkluderande och kreativ värld

Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm

Kreativitet är lösningen på många utmaningar. Utställningsbilderna printas i samarbete med tryckeriet Pod Sthlm.

Canon bidrar till första fotoutställningen av Rise and Shoots studenter, den kreativa plattformen som verkar för att underlätta för unga fotografer från ytterstaden. Samarbetet är ett första steg för att tillsammans synliggöra ungas röster och bidra till en positiv samhällsförändring. Utställningen är printad på Canons skrivare och visas hos Changers Hub i Kista under sommaren.

Det är hos tryckeriet Pod Sthlm, med utrustning från Canon, som bilderna är printade.

Bilderna trycktes hos Pod Sthlm och de unga fotograferna var med på plats.

– Vi på Pod Sthlm tycker att Projektet Rise and Shoot är ett fantastiskt initiativ för våra ungdomar. Vi applicerar dagligen olika typer av kreativitet i alla våra projekt, och menar att kreativitet ofta är lösningen på utmaningen. Som samarbetspartner i projektet var det både roligt och givande att få träffa ungdomarna, höra hur dom arbetat med sina verk och samtidigt få visa hur det går till i produktionen. Att få ta del av produktionen tror vi uppmanar till ännu större kunskap och intresse för eleverna som vi tror och hoppas leder till fler framtida verk, säger Niklas Hultberg som är vd på Pod Sthlm.

Rise & Shoot arbetar med att förverkliga kreativa idéer hos ungdomar med passion för fotografering. Plattformens syfte är att möjliggöra vägar in i branschen och främja mångfald i de kreativa rummen. Rise & Shoot är det första i sitt slag som har fäste i Järvaområdet. I år blev 12 ungdomar, av 50 ansökningar antagna till Rise and shoots årslånga fotoutbildning. Från 23 juni och under sommaren visas studenternas första utställning i Kista vilket gläder grundarna Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf som leder fotoutbildningen.

– Jag brukar säga att alla människor är kreativa, men det som skiljer oss åt, är att de som tituleras kreatör faktiskt gör något utav de kreativa idéerna som de besitter, säger Yusuf Hussein, medgrundare och Executive Director på Rise & Shoot.

Yusuf Hussein är en prisbelönt poet, manusförfattare och filmregissör från ett av Stockholms ytterstadsområden. Ofta har han varit den enda ”kreativa” i sitt kompisumgänge. Drivkraften att få utbyte för sin kreativitet med likasinnade, är en anledning till att Rise & Shoot grundas 2022. En annan är att motverka den existerande likformigheten som råder i branschen.

– Det har brustit i verksamheter som främjar kreativitet i min hemort, Rinkeby. Tyvärr är många initiativ projektbaserade. Framgång finns i det kontinuerliga är min mening. Av den anledningen kände jag att det var en självklarhet att grunda Rise and Shoot. Och skapa möjligheter för andra som har passion för specifikt fotografering men varken har en förälder eller kontakt in i de rummen, fortsätter Yusuf Hussein.

Kyosei för allas bästa

Canon beskriver att man jobbar efter den den japanska företagsfilosofin Kyosei, som betyder ”att leva och arbeta för allas bästa”. Redan 1988 infördes filosofin globalt och följs idag av alla Canons 184.000 medarbetare världen över.

– Ihop med tryckeriet Pod Sthlm har vi skapat utställningen på 20 foton. Två plexiglasutskrifter kommer även permanent vara en del av Changers Hubs lokaler i Kista där utställningen visas. Som ledande bildföretag vill vi bidra till en positiv samhällsförändring genom att möjliggöra för fler kreatörer att ta plats, säger Matteus Celinski, Country Director Professional Printing Products Region Sverige.

– Jag vill innerligt tacka Changers Hub för att de öppnar upp ännu en hub, den här gången i Stockholms techcentrum i syfte med att främja entreprenörskap, media och tech. Tillsammans med Canon som i sin tur har hjälpt oss med framtagning av alla utskrifter till utställningen skapar de skillnad på riktigt och verkligen jobbar mot en mer inkluderande kreativ värld, tillägger Yusuf.

Fotografer som medverkar i utställningen: Benjamin Samsudin, Betelihm Abraha, Fardowsa Abdi, Hanan Adan, Idris Osman, Kamal Abdi, Li Danielsson, Merjem Olevic, Samer Tlili och Samrawit Issak.

Fakta Rise & Shoot

Rise & Shoot grundas 2022 av Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf. De arbetar för att förverkliga ungdomars kreativa idéer genom en ettårig fotoutbildning. I urvalsprocessen är talang och driv de enda avgörande faktorerna tillsammans med bilder som ska skickas in i samband med ansökan.

Instagram: www.instagram.com/riseandshoot_

Linkedin: www.linkedin.com/company/rise-and-shoot/

Fakta Changers Hub

Changers Hub är ett innovationshus i Alby, Botkyrka, Kista samt Hjällbo i Göteborg. Inom vår plattform och på våra hubbar erbjuds bl.a. Coworking spaces, program och kurser, inspirationsföreläsningar, idécoachning och events. Visionen är att demokratisera framgång så att alla unga får samma möjlighet att förverkliga sina idéer och påverka sin framtid oavsett startsträcka. 

Läs mer på changershub.se.

Amina Mohamed, Fatuma Yussuf och Yusuf Hussein är grundarna av fotoutbildningen Rise & Shoot.
Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]