Tidningstryckerierna blir branschmedlemmar i GFF
Tidningsutgivarna har upphört med sin branschverksamhet som nu tas över av Grafiska Företagens Förbund (GFF). Överst på agendan står att ta fram en ny branschgemensam ICC-profil.
I verksamheten ryms projekt inom inom färghantering, standarder, olika dokument för bilage- och annonsproducenter samt annan kompetensförsörjning och kompetensutveckling som nu ska hanteras av GFF som redan har medlemmar inom civil- och förpackningsbranschen.
Martin Elofsson (LinkedIn), affärsutvecklande projektledare på GFF, blir ansvarig för tidningstryckeriernas branschmedlemskap i GFF.
– Vi ser stora utmaningar för print i framtiden och tillsammans skapas bättre förutsättningar att bemöta till exempel miljöargument än vad man har på var sitt håll, säger man i en kommentar.
I ett första möte har en prioritering av arbetsområdena gjorts och arbetet med att få fram en ny ICC-profil och tillhörande dokumentation står högst på agendan. Uppdatering av handböcker och instruktioner på dagspress.se görs också och tidningstryckerierna ska även bli involverade i arbetet med Print Power.