Tetra Paks kartonger ska bli databärare och digitala verktyg.
Den ny plattformen är sprungen ur industri 4.0 med kodande, digitaltryck och datahantering. Målet är att skapa fördelar för matproducenter, återförsäljare och konsumenter. Bland annat genom att kunna spåra produkten genom hela dess livscykel, utifrån ett kvalitets- och integritetsperspektiv.
Plattformen kommer ha möjlighet att spåra historik och placering av vilken produkt som helst vilket gör det enkelt för producenter att upptäcka och åtgärd fel, samt mäta hur produkten presterar på marknaden.
För slutkunden betyder det en möjlighet att komma åt stora mängder information om var produkten tillverkades, vilken bondgård råvarorna kommer ifrån och var förpackningen kan återvinnas.
– Vi låser upp nya möjligheter för våra kunder att få mer värde från förpackningar än någonsin. Det handlar inte längre bara om skydd och funktionalitet, förpackningar handlar nu också om sammanlänkning. Framtidens förpackningar är utan tvekan digitala, säger Ivan Nesterenko på Tetra Pak i ett pressmeddelande.
Ökar försäljningen
Initialt så rör det sig om mjölk- och juiceförpackningar och man har redan prövat det nya konceptet i bland annat Spanien, Kina och Ryssland, där man samarbetat med olika producenter av juice- och mjölkprodukter. I Spanien ökade en av testpiloterna sin försäljning med 16 procent genom en ”skanna och vinn”-kampanj.