Logga in

Tetra Pak lanserar plattform för uppkopplade förpackningar – ”framtidens förpackningar är utan tvekan digitala”

08 april, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Tetra Paks kartonger ska bli databärare och digitala verktyg.

Den ny plattformen är sprungen ur industri 4.0 med kodande, digitaltryck och datahantering. Målet är att skapa fördelar för matproducenter, återförsäljare och konsumenter. Bland annat genom att kunna spåra produkten genom hela dess livscykel, utifrån ett kvalitets- och integritetsperspektiv.

Plattformen kommer ha möjlighet att spåra historik och placering av vilken produkt som helst vilket gör det enkelt för producenter att upptäcka och åtgärd fel, samt mäta hur produkten presterar på marknaden.

För slutkunden betyder det en möjlighet att komma åt stora mängder information om var produkten tillverkades, vilken bondgård råvarorna kommer ifrån och var förpackningen kan återvinnas.

–  Vi låser upp nya möjligheter för våra kunder att få mer värde från förpackningar än någonsin. Det handlar inte längre bara om skydd och funktionalitet, förpackningar handlar nu också om sammanlänkning. Framtidens förpackningar är utan tvekan digitala, säger Ivan Nesterenko på Tetra Pak i ett pressmeddelande.

Ökar försäljningen

Initialt så rör det sig om mjölk- och juiceförpackningar och man har redan prövat det nya konceptet i bland annat Spanien, Kina och Ryssland, där man samarbetat med olika producenter av juice- och mjölkprodukter. I Spanien ökade en av testpiloterna sin försäljning med 16 procent genom en ”skanna och vinn”-kampanj.

Svanen skruvar åt miljökraven för trycksaker – här är förslagen till nya kriterier

Nordisk Miljömärkning som står bakom miljömärket Svanen har publicerat ett nytt förslag till kriterier för tryckerier och trycksaker. Större krav på kontrollerat papper och man vill också införa begränsningar för användandet av UV-färger både i offset och digitalt. Nya krav på att trycksaker ska kunna avfärgas finns också.

Postnord ger bort 15.000 vykort

Postnord ger bort 15.000 vykort från sin app Riktiga Vykort (mer…)

Storformatstryckeri får ny ägare

Storformatstryckeriet blir nu en del av den växande koncernen.

Antalis förvärvat av Japaner

Japanska pappersdistributören Kokusai Pulp and Paper (KPP) har förvärvat samtliga Antalis aktier av majoritetsägaren Sequana.

Xerox drar tillbaka budet på HP

Xerox har dragit tillbaka sitt bud på HP. De anger den globala hälsokrisen som anledning. (mer…)

Uppköpt Landa-konceptet redo för lansering – folierar resurssnålt

På förra Drupa presenterade Benny Landa inte bara sina tryckpressar utan också teknologin ”Nano-foil”, ett fint metallpulver (mer…)

Ingen panik hos Hot Screen – ”fortfarande full produktion”

Branschkoll har varit i kontakt med Hot Screens vd Fredrik Skanselid. Bolaget har kunder i branschens alla hörn och kan därför delvis agera måttstock, har märkt av Corona men än så länge är det under kontroll. Men vd Fredrik Skanselid säger till Branschkoll att ”det gäller att vara ödmjuk” inför situationen.

Gelato öppnar upp sitt nätverk av tryckerier

(Bild: Gelato)

”Utbrottet av Covid-19 visar på vikten av lokal produktion och starka leveranskedjor. Just nu, när landsgränser stängs och leveranskedjor bryts, är många produkter begränsade till den marknad där de produceras.” (mer…)

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)