Logga in

Tetra Pak lanserar plattform för uppkopplade förpackningar – ”framtidens förpackningar är utan tvekan digitala”

08 april, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Tetra Paks kartonger ska bli databärare och digitala verktyg.

Den ny plattformen är sprungen ur industri 4.0 med kodande, digitaltryck och datahantering. Målet är att skapa fördelar för matproducenter, återförsäljare och konsumenter. Bland annat genom att kunna spåra produkten genom hela dess livscykel, utifrån ett kvalitets- och integritetsperspektiv.

Plattformen kommer ha möjlighet att spåra historik och placering av vilken produkt som helst vilket gör det enkelt för producenter att upptäcka och åtgärd fel, samt mäta hur produkten presterar på marknaden.

För slutkunden betyder det en möjlighet att komma åt stora mängder information om var produkten tillverkades, vilken bondgård råvarorna kommer ifrån och var förpackningen kan återvinnas.

–  Vi låser upp nya möjligheter för våra kunder att få mer värde från förpackningar än någonsin. Det handlar inte längre bara om skydd och funktionalitet, förpackningar handlar nu också om sammanlänkning. Framtidens förpackningar är utan tvekan digitala, säger Ivan Nesterenko på Tetra Pak i ett pressmeddelande.

Ökar försäljningen

Initialt så rör det sig om mjölk- och juiceförpackningar och man har redan prövat det nya konceptet i bland annat Spanien, Kina och Ryssland, där man samarbetat med olika producenter av juice- och mjölkprodukter. I Spanien ökade en av testpiloterna sin försäljning med 16 procent genom en ”skanna och vinn”-kampanj.

SEMINARIUM: Sälj grafiska tjänster på nätet – lär dig av experter i Europa

Pandemin förändrar hur man gör affärer i näringslivet och även i den grafiska branschen. (mer…)

Procurator lägger packaging-verksamhet i eget bolag

Procurators förpackningsverksamhet bildar ett eget nytt bolag och det som tidigare hette Procurator Packaging Solution blir nu till Pacudo. (mer…)

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.