Logga in

Tetra Pak lanserar plattform för uppkopplade förpackningar – ”framtidens förpackningar är utan tvekan digitala”

08 april, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Tetra Paks kartonger ska bli databärare och digitala verktyg.

Den ny plattformen är sprungen ur industri 4.0 med kodande, digitaltryck och datahantering. Målet är att skapa fördelar för matproducenter, återförsäljare och konsumenter. Bland annat genom att kunna spåra produkten genom hela dess livscykel, utifrån ett kvalitets- och integritetsperspektiv.

Plattformen kommer ha möjlighet att spåra historik och placering av vilken produkt som helst vilket gör det enkelt för producenter att upptäcka och åtgärd fel, samt mäta hur produkten presterar på marknaden.

För slutkunden betyder det en möjlighet att komma åt stora mängder information om var produkten tillverkades, vilken bondgård råvarorna kommer ifrån och var förpackningen kan återvinnas.

–  Vi låser upp nya möjligheter för våra kunder att få mer värde från förpackningar än någonsin. Det handlar inte längre bara om skydd och funktionalitet, förpackningar handlar nu också om sammanlänkning. Framtidens förpackningar är utan tvekan digitala, säger Ivan Nesterenko på Tetra Pak i ett pressmeddelande.

Ökar försäljningen

Initialt så rör det sig om mjölk- och juiceförpackningar och man har redan prövat det nya konceptet i bland annat Spanien, Kina och Ryssland, där man samarbetat med olika producenter av juice- och mjölkprodukter. I Spanien ökade en av testpiloterna sin försäljning med 16 procent genom en ”skanna och vinn”-kampanj.

Flyttar trycket från Polen till Norge – ”Klimatet blir säljargument”

(Bild: Marius Dalseg Sætre)

Flyttar hem trycket till Norge – klimatpåverkan mer än halveras.

Elanders Q3: ”Vårt bästa kvartal någonsin resultatmässigt”

Elanders koncernchef Magnus Nilsson. (Bild: Elanders)

– Jag är väldigt nöjd med att vi trots covid-19-pandemin lyckas prestera vårt bästa kvartal någonsin resultatmässigt.

Tre grafiska företag nominerade i kommunikationstävling

Kan prisas i kommunikationstävlingen Publishingpriset.

Trydells Tryckeri, Elanders och Danagårdlitho är nominerade. (mer…)

Elanders förvärvar återvinningsaktör – vill skapa global plattform för cirkulär hantering av IT-utrustning

Tjänster och lösningar för en cirkulär ekonomi viktig del av hållbarhetsarbetet.

Hösten började svagt – nedåt för alla medier utom ett

”Investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som man har kunnat se under sommaren håller i sig.”

Amazon stoppar in 3,5 miljarder i tryckeriet till i sin merch-satsning

Amazon investerar 400 miljoner dollar i digital printutrustning.

Snabbmatskedja skrotar leksakerna – delar ut 5 miljoner böcker istället

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max, som byter ut plastleksaker mot böcker. (Bilder: Press)

Plastleksaker byts ut mot fem miljoner böcker. (mer…)

Krönika: Den här artikeln borde heta ”Offlinekanaler dominerar världen” – men vi testar att hålla oss till fakta

”Det tryckta mediet har hamnat i kläm”.

Elbrist hotar: IT-jättarnas miljöpåverkan ökar snabbt

Nya serverhallar ska byggas – vilka var för sig kan dra så mycket el som ”ett halvt kärnkraftsverk”. Dubbelt så mycket som hela Uppsalas el-förbrukning!